'יהיה בסדר', אלבום הבכורה של אביבה אבידן שיצא בשנת 1991 הוא אחת הקלאסיקות הים התיכוניות הגדולות בישראל. אבידן התארחה באולפנו של רז שכניק ב-103fm, וסיפרה כיצד הנערה אביבה מהלהקה הצבאית מצאה את עצמה ככוכבת על ים תיכונית, עד כמה היא גאה על כך שהיא זו שמבצעת את שירו העצוב של יוני רועה.
אבידן שירתה בלהקת פיקוד הדרום לצידן של ציפי מור וחנה לסלאו. היא זכורה גם כסולנית בשיר האהוב 'אלעד ירד אל הירדן'. שני עשורים לאחר מכן, הוציאה אבידן את אלבום הסולו שלה שנשמע אחרת לגמרי. ציפי מור כיכבה גם שם לרגע.
"'יהיה בסדר' מזכיר לי את אולפן קולינור עם המפיק המוזיקלי יוג'י גבאי. זה היה כל כך אינטימי ומוצלח. ציפי מור הגיעה איתו מחו"ל עם קסטה קטנה ובה שיר שכתב אחיה, אבי מוסקוביץ", נזכרה אבידן. מי שדחף אותה להקליט את השיר שלימים יהפוך ללהיט גדול הוא בן זוגה דאז, יקי. "זה היה בשנת 1990, והוא אמר לי שהנישה הזאת ריקה, יש שם רק את מרגול וזהבה. הוא התעקש שאשיר ב-ח', ב-ע' וברי"ש".
זה ממש לא היה סגנון השירה שלה עד אז. "הופעתי עם סקסופוניסט וקלידן בפאבים ומועדונים, שרתי ג'אז באירועים, בחתונות ובמסיבות. אהבתי לשיר והתפרנסתי מזה גם", העידה אבידן.
השיר שינה את חייה. "יקי לקח את היח"צנית עטרה ישראלי, והוצאנו את זה לרדיו עוד לפני שחתמנו על חוזה עם בן מוש. חשבתי שאוסיף עוד כמה קאברים ואוציא קסטה, אבל יקי אמר לי: 'לא, נוציא אלבום שלם'. הוא הצליח, אבל הושמע רק בימי שישי, בתוכנית של 'הגטו'".
רצה הגורל, ומעט לאחר מכן פרצה מלחמת המפרץ, ואיתה הכמיהה לאופטימיות "השמיעו אותו יותר" העידה. בזכרונה הימים ההם היו מופלאים: "זו הייתה אחת התקופות הכי כיפיות של היצירה", אמרה.
משם התפנו השניים לשוחח על השיר הגדול באמת באלבום, 'פרי גנך' שכתב עבורה יוני רועה. אבידן סיפרה כי הוא לא באמת כתב את השיר עבורה. "ממש סיימנו את האלבום, היינו לפני ההדפסה. אביגדור, המפיק של האלבום, אמר שחסר לו שיר אחד שקט לנשמה". רועה היה באולפן, והתחיל לנגן. "הוא אמר שהוא לא נותן אותו, כי הוא רצה לתת אותו לזמר יותר מפורסם. אמרתי לו: 'תן לי לנסות'. הקלטתי אותו באולפן ויוני הצטמרר. אני נגעתי בו", סיפרה.
השיר הוא מחווה לאימו של חבר הילדות של רועה, חן ברוד ז"ל, שנפל בגבול הצפון בשנת 1985. אבידן סיפרה כי היא שרה אותו גם באחד מטקסי האזכרה לברוד.
מאז 7 באוקטובר, השיר חזר להיות רלוונטי מתמיד. "ליוויתי אזכרות והלוויות, הורים של חללים. בהר הרצל ביצעתי את הדואט מול משפחות נפגעות פעולות איבה עם רוני דלומי. ההורים שישבו מולנו בכו. זה חנק, זה קרע את הלב" אמרה בעצב.
'פרי גנך', התפרסם בשנית מאוחר יותר בביצוע משותף לאבידן ולאלי לוזון. אבידן סיפרה כיצד הצטרף אליה לוזון לביצוע חדש. "הופענו במסיבה לתקליט שלי במועדון שנקרא שורשים. אלי ליווה אותנו באולפן, והוא הוזמן למסיבה. כשהגיע הפזמון, הגשתי לו את המיקרופון. למחרת אמרו לנו לבוא לאולפן ולעשות את הדואט. עשינו אותו על הפלייבק שלי, על הקונסולה עם מיקרופון ביד כאילו אנחנו בהופעה ושרנו את זה. החלוקה הייתה כל כך טבעית. היה כל כך מרגש - הכול בטייק אחד".
שכניק שאל אותה האם לא קשה לה לבצע שיר עצוב כל כך שוב ושוב. היא השיבה בשלילה. "אני מופיעה עם השיר הזה מדי ערב, ואני מספרת את הסיפור ומודה ליוני רועה", סיפרה בגאווה גדולה. "אנשים לא מוותרים על זה, גם בשמחות, רוצים את 'פרי גנך'. השיר הפך ללאומי. אני מודה ליוני רועה וליקי שדחף את זה שהשיר יהיה שלי".
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.