מילים ולחן

טיילור סוויפט פינת סברינה קרפנטר

דודי פטימר מנתח את שנת 2025 במוזיקה העולמית, מסכם את הלהיטים הבולטים, הפרובוקציות, הסכסוכים, הסולחות ומה שביניהם • בלעדי לדיגיטל של 103fm


מילים ולחן - עם דודי פטימר

אי אפשר לסכם את 2025 בלי להתחיל בטיילור סוויפט - לא רק כאמנית, אלא כתופעה תרבותית-כלכלית חסרת תקדים. סוויפט המשיכה השנה לשבור שיאים שהיו שמורים עד כה לאגדות רוק קלאסיות: סיבובי ההופעות שלה הפכו לאירועי ענק גלובליים עם השפעה ישירה על כלכלות מקומיות, והאלבומים שלה המשיכו לשלוט במצעדים גם חודשים ארוכים אחרי יציאתם. מעבר למספרים, סוויפט סימנה את השנה כאמנית שמנהלת את הקריירה שלה בכוח מוחלט - מהשליטה בזכויות היוצרים ועד היכולת להכתיב סדר יום תרבותי, פוליטי ורגשי למיליוני מעריצים. היא כבר לא רק כוכבת פופ, אלא מוסד.

מולה, ובקצה אחר לגמרי של הסקאלה, עמדה סברינה קרפנטר - הכוכבת שהפכה את הפרובוקציה לאמנות מחושבת. קרפנטר שיחקה השנה במודע על הגבול שבין תמימות לפיתוי, בין פופ קליט לאירוניה מודעת לעצמה, והצליחה לעורר שיח מתמשך סביב מיניות, נשיות ודימוי עצמי בעידן הרשתות. הקליפים, ההופעות והטקסטים שלה לא ביקשו רק להישמע - אלא להיראות, להטריד מעט, ולגרום לצופה לעצור. במובן הזה, קרפנטר לא רדפה אחרי תשומת לב; היא שלטה בה.

ובזמן שהפופ האמריקאי המשיך לייצר כוכבות-על, הראפר באד באני חיזק השנה את מעמדו כאמן הגלובלי המשמעותי של העשור. הוא שבר שיאי סטרימינג היסטוריים, מילא אצטדיונים בכל יבשת אפשרית, והוכיח שמוזיקה בספרדית אינה "נישה" אלא מרכז הבמה. באד באני הצליח לעשות מה שמעטים לפניו עשו: לשמור על זהות תרבותית מובהקת, תוך שליטה מוחלטת במיינסטרים העולמי. השיאים שלו השנה אינם רק מוזיקליים — הם סימן לשינוי עמוק במפת הכוח של הפופ.

לצד השמות המבוססים, 2025 סימנה גם את פריצתו המטאורית של אלכס וורן עם השיר "Ordinary" - תופעה חדשה שהגיחה כמעט משום מקום ושברה שיא שהיה נדמה כבלתי ניתן לערעור: שיא מצעדי רדיו בריטי שנקבע עוד בימי אלביס פרסלי. וורן הצליח לגעת בדור צעיר דרך פלטפורמות דיגיטליות, אך גם לחצות גילאים, רדיו ופלטפורמות מסורתיות - הישג נדיר בעידן מפוצל כל כך.

לצד כל אלה יש את הסולחה שעשה קניה ווסט עם העם היהודי, ה-AI שמשנה את תעשיית המוזיקה, הדואטים של ברונו מארס עם ליידי גאגא ורוזה, האלבום החדש והמדובר של רוסליה ששרה גם בעברית, השיר הנשכח מ-1962 שכבש את מצעדי הטיקטוק, קנדריק לאמאר שממשיך לתת בראש, בילי אייליש שממחזרת את עצמה ואד שירן שמנסה לצאת מהנוסחתיות.

יחד השמות האלה שרטטו את דיוקנה של שנה שבה לא הייתה נוסחה אחת להצלחה: שיאים היסטוריים לצד פריצות פתע, פופ נוצץ מול ניסויים שקטים, ושליטה מוחלטת של כוכבות-על לצד קולות חדשים שמאתגרים את הסדר הישן. 2025 הייתה שנה שבה המוזיקה לא רק הושמעה - היא התווכחה, זעזעה, והגדירה מחדש מהו כוכב בעידן הנוכחי.

כמיטב המסורת, מסכם דודי פטימר את השנה עמוסת הלהיטים במוזיקה הלועזית בהסכת מיוחד של "מילים ולחן" שמנסה לעשות סדר בבלגאן.

רשימת השירים:

  1. אד שירן -AZIZAM
  2. ליידי גאגא וברונו מארס - Die with a smile
  3.  סברינה קרפנטר - manchild
  4. אלכס וורן -ordinary
  5. טיילור סוויפט - the faith of ophelia
  6. באד באני - DTMF
  7. רוסליה, ביורק ואיב טומור - Berghain
  8. בילי אייליש - Birds of A feather
  9. קוני פרנסיס - pretty little baby
  10. רוזה וברונו מארס – APT
  11. קנדריק לאמאר ו-SZA – Luther
  12. הנטריקס – Golden
21/12/2025
טיילור סוויפט פינת סברינה קרפנטר
טיילור סוויפט פינת סברינה קרפנטר  |  צילומים: Scott Eisen/Getty Images for iHeartRadio, Kevin Mazur/Getty Images for AEG, Matt Winkelmeyer/Getty Images for The Recording Academy
Paris