מקדימים רפואה
עם פרופסור רפי קרסו

דלקת חוליות מקשחת: חשוב להקדים ולאבחן

סובלים מכאבי גב ממושכים? אם כן - אתם חייבים להאזין לשיחה בין פרופ' קרסו לפרופ' מירב לידר - ואולי תמצאו פתרון • בלעדי לדיגיטל של 103fm


כאב גב הוא מצב נפוץ אצל מרבית בני האדם בתקופה כזו או אחרת במהלך חייהם. ברוב המקרים אנשים חווים כאב גב בעיקר בגלל שרירים תפוסים, פריצת דיסק וכדומה. סיבה נוספת לכאב הגב היא מחלה ראומטית בשם דלקת חוליות מקשחת ('אנקילוזינג ספונדיליטיס') המתפתחת בהדרגה מהאגן, ומעלה, וגורמת להתקשחות עמוד השדרה. פרופ' מירב לידר, מנהלת היחידה לראומטולוגיה במרכז הרפואי שיבא תל השומר, התארחה באולפן של פרופ' רפי קרסו לשיחה על אודות חשיבות האבחון המוקדם של המחלה.

"דלקת חוליות מקשחת מוכרת לנו כבר הרבה שנים", אמרה פרופ' לידר, "היא מתחילה בגיל צעיר, בדרך כלל מהמפרקים הראשונים באגן". לדבריה, הכאב הוא עמום, כאב שבא והולך, ומשם הדלקת הולכת ומחריפה תוך שהיא מתקדמת לעבר כל עמוד השדרה. בעבר נטו לחשוב שהמחלה נפוצה תר בקרב גברים, אבל כיום אנחנו יודעים שמספר החולים במחלה כמעט שווה למספר החולות.

רבים מוצאים את עצמם מתרוצצים מרופא לרופא בכדי למצוא מזור לכאב הגב שלהם, אבל אף אחד לא מצליח להניח את האצבע על הבעיה המורכבת, למרות שפנייה למחלקה ריאומטולוגית הייתה יכולה למנוע מהם מנה גדושה של כאב ותסכול.

על פי פרופ' לידר, אחד מסימני האזהרה שיש לתת עליהם את הדעת הוא עצם העובדה שהכאבים בעת המחלה חזקים יותר דווקא במנוחה. כלומר: אם אתם מתעוררים עם הכאב בבוקר, והוא נעלם במהלך היום, ההמלצה היא לפנות לרופא המשפחה ולאבחן את העניין.


פרופ' קרסו ופרופ' לידר // צילום: ברק קיסר/103fm

הפיתרון הבטוח: תרופות ביולוגיות 

כיום, אבחון המחלה מתבסס על פי בדיקת דימות, ובמיוחד על פי בדיקת אם.אר.איי, למרות שלדבריה של פרופ' לידר רופאים רבים יכולים לזהות את המחלה כבר בעת השיחה עם המטופל, זאת משום שכאב הגב ממנו סובלים החולים הוא לא רגיל, ומגיע לפרקים. "המחלה, כמו הזקנה, לא קופצת עלינו ביום אחד. היא יוצרת מעין 'גשרים' בעצם, ונטיפים בעמוד השדרה. ככל שעובר הזמן היא פוגעת בתנועתיות, ואם לא מתחילים את הטיפול בהקדם הנזק עלול להיות בלתי הפיך".

בתחילת שנות האלפיים נכנסו לחיינו התרופות הביולוגיות שהצליחו להביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של החולים במחלה. "אנחנו ברי מזל", אמרה פרופ' לידר, "עם סל התרופות שיש לנו כאן וההבנה שבדיקת האם.אר.איי יכולה לסייע לאבחון המוקדם יש לנו אפשרות להשפיע על איכות חייהם של החולים, ביחד עם תרופות ביולוגיות שמפחיתות את התהליך הדלקתי. 

כשנשאלה האם חולים יכולים להשתמש בטיפול ביולוגי זה כבר מתחילת הדרך אמרה: "כל חולה שצריך טיפול, והתנסה בטיפול בתרופות כמו 'וולטרן' או 'ארקוקסיה', יכול לעבור לטיפול ביולוגי. יש היום שתי קבוצות גדולות של תרופות שאפשר לתת לחולים בדלקת חוליות מקשחת: תרופות ותיקות ממשפחת בולמי ה־tnf שידועות כמאוד יעלות. תרופות אלה ידועות כתרופות שמפחיתות כאב ותהליך דלקתי, ואף מאטות את הקישון בעמוד השדרה. בנוסף יש משפחת תרופות ביולוגית נוספת שבולמת חומר דלקתי אחר". 

עוד בפודקאסט 'מקדימים רפואה':

• התסמינים ודרכי הטיפול החדשניות באי ספיקת לב

• כל מה שלא גיליתם על מיגרנה

• הקשר המפתיע בין סרטן והשתלות איברים

לדבריה, התרופות הביולוגיות מאוד בטוחות, "נכון, הן חושפות אותנו לזיהומים, אבל אנחנו יודעים איך להיזהר מהם, ומה גם שאנחנו ממליצים לחולים בקבוצות סיכון להתחסן נגד דלקת ריאות, שפעת או שלבקת חוגרת". מומחים בתחום הראומטלוגיה, וביניהם פרופ' לידר מבינים את חלון ההזדמנויות לחולה שמגיע מיד לאחר אבחון המחלה. לדבריה, ככל שהאבחון מוקדם יותר הרופאים מסוגלים לטפל בה באופן אינטנסיבי, ואף לשלוט בהידרדרות שלה. לכן, בשנים הראשונות של המחלה הרופאים מתאימים מעטפת תרופות מדויקת ונכונה כדי לאפשר למטופל לשמור על איכות חיים אופטימאלית, ואף להפחית נזק ארוך טווח.

"עישון עלול לגרום להחמרה של המצב"

מעבר לשימוש בתרופות ביולוגיות ההמלצה היא שהחולים ישמרו על אורח חיים בריא, יקפידו על פעילות גופנית, ואף ימנעו מעישון סיגריות. "עישון עלול לגרום להחמרה של המצב, והסיכוי שלהם לפתח קישיון הופך לגבוה יותר". דרך נוספת לזהות את המחלה כבר מתחילת הדרך היא לבדוק האם החולה או בני משפחתו מקרבה ראשונה, סובלים גם מקרהון, דלקות עיניים חוזרת, או פסוריאזיס. במידה וכן, יש לפנות לרופא המטפל להמשך איבחון.

לסיום, אי אפשר יהיה להתעלם ממצבם הנפשי של החולים שמתמודדים עם קושי רב במהלך היום יום שלהם. לדבריה של פרופ' לידר בארץ יש 2 עמותות גדולות שמסייעות לחולים. בנוסף הזכירה כי בארץ החלה מודעות למחלה, ואף נפתחו כמה וכמה מחלקות ראומטולוגיות בבתי חולים שונים ברחבי הארץ. לדבריה של פרופ' לידר אנחנו חיים בעידן יוצא דופן, ומצליחים לראות שינוי ואיכות חיים לחולים, בזכות המודעות והתרופות הביולוגיות. עדיין, נושא האיבחון המוקדם מאוד חשוב, ודורש תשומת לב נוספת. אם אתם חווים כאב גב מתמשך שלא חולף לאחר 3 חודשים, עליכם לפנות לרופא המטפל, ובנוסף לעדכן אותו על מחלות רקע שעלולות להשפיע כמו פסוריאזיס או קרהון.
 

*שירות לציבור בחסות נוברטיס. אין לנותן החסות כל השפעה על תכני התוכנית או על אופן הפרסום

06/04/2020

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


פרופ' רפי קרסו
פרופ' רפי קרסו  |  צילום: 103fm
Paris