עתיד מזהיר
עם ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי

סליחה, מי המנהל פה?

מהי הדרך הטובה ביותר להתייחס אל עצמנו כעסק הלכה למעשה? • ניל"י גולדפיין, מלי אלקובי וענת בן רפאל מחברת החשמל על הסוד שהספקנו לשכוח • פרק 19


כשאומרים את המילה עסק, ישר עולה לראשנו מפעל מסודר עם עובדים, מנהל, ועבודה בשיטה של סרט נע, מהיצרן לצרכן. אך גם אנחנו, בין אם אנו שכירים או עצמאים, מהווים סוג של עסק, ועלינו לדעת לנהל אותו כראוי, אפילו אם אין לנו ולו עובד אחד תחת חסותנו. כיצד עושים זאת? בפרק התשעה עשר של 'עתיד מזהיר' בהגשת ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי, המביא את בשורת עולם העבודה של הדור החדש, שוחחו השתיים עם ענת בן רפאל, מנהלת הפיתוח הארגוני וההון האנושי של חברת החשמל, ויחד הבינו מהי הדרך להפוך למנהלים טובים יותר של המכונה המשומנת הקרויה אנחנו. 

"יש מן הלך רוח כזה בין חבריי, שהם נורא כולם רוצים להיות עצמאיים פתאום", שיתפה גולדפיין. "ישנו שובע מהחברות הגדולות והכבדות, והרבה מאוד אנשים אומרים 'אני אהיה אדון לעצמי' ואנהל את עצמי כמו עסק. כשהם שואלים אותי אם אני רוצה לתת להם ייעוץ, אני משיבה שאני לא ממש יודעת איך לעשות זאת בארגונים שמכילים פחות מ־5,000 איש. הם שואלים האם זה אותו הדבר לנהל עסק כשאני המוצר, או לנהל את אינטל. יש את המגזר העסקי שחושב כמו עסק מטבע הדברים, אך יש ארגונים גדולים במגזר הציבורי או במגזר השלישי שלא יודעים לחשוב כמו עסק כי הם לא מנהלים את הכסף שלהם". 

בתגובה, השיבה אלקובי: "אני חושבת שקיים מכנה משותף, אבל גם פער מאוד גדול בין לנהל עסק עצמאי קטן שיש לו אדם אחד או אפילו עשרה, לעומת אינטל. יש פער גדול באתגרים, בהתמודדויות שאנחנו צריכים לעשות, ולצד זה גם הרבה מכנה משותף. הנקודה היא בתוך התפקיד שלי, איך אני מאמצת אלמנטים של חשיבה עסקית, שיש להם באמת מאפיינים מאוד ברורים של להיות תחרותי, חשיבה תוצאתית, ניהול זמן, תוך הבנה איך אני מייצרת ערך וכיצד אנשים יודעים את הערך שלי".

"אנחנו נכנסים לעולמות של תחרות על הלקוח"

לשיחה הצטרפה בן רפאל, והסבירה כיצד מצליחה חברת החשמל להתייחס לכל אחת מהנפשות הפועלות, הן עובדים והן מחלקות, לפעול כמו יחידה עסקית בפני עצמה. "חברת החשמל לפי מדינת ישראל היא ספק חיוני", פתחה. "חשמל הוא חיים. עולמות עסקיים תחרותיים, אתגרים פיננסים, טכנולוגיים, ארגוניים ותרבותיים - אנחנו נכנסים לעולמות של תחרות על הלקוח. זה אחד האתגרים, בגלל שכמו שאנחנו יודעים המוצר הוא זהה. זה חשמל, אין לנו גמישות במחיר. מה שאומר שבעצם אנחנו צריכים להשתפר בתחום השירות. גם לשפר את השירות וגם את תחום אספקת השירות כדי לזכות בלקוחות ולהשאיר את הלקוחות אצלנו כי אנחנו נותנים את השירות הטוב ביותר. אז זה האתגר של חברת החשמל".

"זה שינוי 'מיינד סט'", הודתה בהמשך דבריה, "אנחנו עוברים מתפיסה שמתמקדת בתפעול וייצור חשמל לתפיסה המתמקדת בשירות וחוויית לקוח. גם במעבר לחברה עסקית, אנחנו בעצם מדברים פה על שינוי DNA של החברה. בחברת החשמל אנו גם עושים זאת. בנינו מודל מנהיגות שמתייחס להיבטים הרלוונטיים לחברה עסקית, שמדבר על חדשנות ועל תוספת ערך ללקוח. חלק מהתהליך הוא ללמד מיומנויות של אינטליגנציה רגשית ותקשורת בינאישית, ומיומנויות הובלת השינוי הן חלק מהעניין. בהתנהלות עסקית יש גם את התפיסה של המודעות, במסגרתה עלינו להיות גמישים ולאתר את המציאות המשתנה בזמן אמת, לתת לה מענה מהיר ואפילו להקדים אותה בשביל להיות רלוונטיים, לייצר תרבות של השתנות שרותמת ומחברת את העובדים ואת המנהלים ומהר". 

בסיכום השיחה המרתקת, שיתפה מלי: "גם אתם צריכים לפתח את השריר של לנהל את עצמכם כמו עסק. זה שאתם עובדים במקום עבודה מעולה ואתם מדהימים לא אומר בהכרח שיש לכם את כל הכישורים, כדי לרכוש את המיומנויות הללו, צריך לפתח אחריות אישית על הפיתוח האישי שלנו. יזמות, להיות פרואקטיבי. ניהול זמן שלנו הוא משהו ''מאסט' בעולם העסקים כי בסוף אנחנו צריכים לתעדף". 

עריכה: שי איידלר ומיכל קדוש 

29/06/2023

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


גרפיקה: אלון כץ
Paris