היהדות, כפי שאנחנו מכירים אותה, מלווה את בני העם היהודי מהלידה ועד 120. אך גם בתחום הקבורה, חשוב לדעת שישנה חלופה לקבורה האורתודוקסית. בפרק התשיעי של 'הרפורמיסטית' בהגשת עו"ד אורלי ארז־לחובסקי, שוחחה עם הרב דוד אזולאי על לוויות יהודיות ליברליות.
"אנחנו לא אוהבים לדבר על המוות, אבל בסוף אחרי 120 שנה כולנו נלך לעולמנו וחשוב לדבר על איך נעצב את רגע הפרידה שלנו מהעולם", פתחה. "גם בשבילנו ולא פחות מכך בשבילך יקירינו שילוו אותנו למנוחת עולמים. הזכרנו שבכל נקודה בחיים שלנו בתור ישראלים וישראליות, ברירת המחדל שהמדינה מציגה היא אורתודוקסית וזה קורה גם בקבורה. בישראל יש כ־900 בתי עלמין שרובם מופעלים על ידי 'חברא קדישא' או מועצות דתיות אורתודוקסיות. זה אומר שפעמים רבות בטקס הקבורה לא ניתן מקום שיוויוני לנשים. זה יכול לבוא לידי ביטוי בכל מיני צורות: באיסור על נשים לשאת הספדים, לומר קדיש, או ללכת במסע הלוויה מבית ההספדים לקבר או בכפיית הפרדה מגדרית בניגוד לרצון המשפחה. חשוב להדגיש שכל הפרקטיקות האלה לא חוקיות ולנשים יש זכות מלאה לקחת חלק שוויוני בטקס הלוויה".
עוד הוסיפה: "במשך שנים ארוכות לא הוקמו כמעט בכלל בתי עלמין אזרחיים וגם היום יש בארץ רק 36 בתי עלמין אזרחיים לעומת כמעט 900 אורתודוקסים, שזה מאבד את כל הנקודה של יצירת חלופה. רוב בתי העלמין האזרחיים נותנים מענה רק לתושבי היישוב או היישוב הסמוך ורק הם זכאים להיקבר בבית עלמין אזרחי במימון המדינה. יש רק 3 בתי עלמין אזרחיים בהם יש קבורה במימון המדינה לתושבים מכל הארץ. ל'חברא קדישא' יש משאבים עצומים שהם אגרו מתוצאה ממכירת חלקות קבר שהם מכרו במשך שנים, ולעומת זאת לעמותות העוסקות בקבורה אזרחית אין משאבים המאפשרים להקים בתי עלמין. המדינה מתנערת מהאחריות שלה למרות שהחובה להקים בתי עלמין היא של המדינה כדי לאפשר בחירה אמיתית בדרך הקבורה".
אז איך נראה טקס קבורה רפורמי? "הדבר הראשון בתהליך הוא המפגש והיחס האישי שיש לרב או הרבה עם המשפחה האבלה, יש למשפחה את האפשרות להכיר מי יערוך להם את הטקס", תיאר הרב אזולאי, העורך טקסי קבורה רפורמיים ואף ערך מספר טקסים ומרגשים כאלו, כולל לוויות צבאיות רפורמיות, מבוקר השבת השחורה, "אנחנו נוהגים לקרוא לטקס 'אלטרנטיבי' אבל הוא לא באמת כזה. אני משתמש בטקסט שכתב רב חילוני הומניסטי שבמקום לדבר על 'דע מאין באת ולאן אתה הולך' בהקשר של עבירות אני משתמש ב'באת ממשפחה אוהבת ומה אתה משאיר אחריך' מבחינת זיכרון מעשיך, דברים שבעיניי אנשים יותר מתחברים אליהם. דברים שנותנים משהו אחר. אין דרך אחת למות כיהודי, אין דרך אחת להיקבר כיהודי. אין לי ספק בכלל שהרבה יותר משפחות תבחרנה ללוות את המשפחות בדרך היהודית הליברלית. יש אור".
עריכה: מיכל קדוש