103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור

אולגה: "הבעיה העיקרית באוכלוסייה היא צריכה מוגזמת של חלב"

אולגה מסבירה את החסרונות ואת היתרונות של החלב ומתייחסת למחקר בנושא שנעשה באוניברסיטת הארוורד - האזינו



החלב הוא בין הפריטים הכי מושמצים היום בציבור בדומה לבשר, לשמן הקנולה לשמן זית ולממתיקים המלאכותיים. משום מה דווקא החלב הוא המושמץ ביותר וחשוב להבהיר לגביו כמה דברים. בתחילה אתייחס לפרסום של אוניברסיטת הרווארד על החלב מחודש יולי האחרון. קודם כל חשוב להדגיש שאין מדובר במחקר  אלא בנייר עמדה של רופאים בכירים בהרווארד שפורסם תחת הכותרת: 
Three Daily Servings of Reduced-Fat Milk An Evidence-Based Recommendation?

נ
ייר העמדה אומר כי יש עלייה באנשים המשתמשים במוצרי חלב עשירים בסוכר ובהאכלת הילדים שלנו בכל המעדנים כגון פרילי, גמדים, דניאלות וכדומה. הם כותבים שאת המוצרים האלה מייצרים דלי שומן כדי למשוך את תשומת הלב של האימהות לקנות אותן לילדים כמאכל מזין ולא משמין ובכך גורמים לאותן אימהות לא לשים לב לנתון מאד חשוב - שמוצרים אלה הם אולי דלי שומן אבל מפוצצים בסוכר. נייר העמדה קובע בצדק שהסוכר הוא זה שגורם להשמנה, במיוחד בתזונת ילדים, ולכן חשוב שלא להיתפס לעובדה שהמוצר הוא דל שומן כשלמעשה אתם מחדירים לגוף כמויות של סוכר ולהבין שכל מה שיש לו טעם מתוק יש בו סוכר ולכן מהווה גורם להשמנה. הכותבים מביאים נתונים מעניינים מניסוי שנערך עם ילדים: לאחר שהורידו מהתפריט היומי שלהם את מוצרי החלב הממותקים התברר שצריכת החלב ירדה היומית ירדה פלאים, בגלל שאלו היו עיקר מוצרי החלב שהם צרכו, כי אלו המוצרים שההורים קונים להם.



הכל עניין של תדמית

חלק נוסף בנייר העמדה מתייחס לתדמית שיש לחלב על מוצריו השונים בקרב הציבור - אדם בוגר יכול לשתות
חלב ומוצריו אך הוא לא חייב. לצריכת חלב אין נזק לרוב האנשים למעט אלו שיש להם אי סבילות ללקטוז. כלומר אם אוכלים מוצרי חלב במינון נכון אז אין בזה שום פגיעה תזונתית. אך מה שקורה בפועל הוא שאנו סומכים על החלב כמקור העיקרי המספק סידן ולכן צורכים ממנו הרבה יותר ממה שצריך באמת. וזו הטעות הגדולה. כי יש הרבה מקורות אחרים לסידן כמו ירקות עליים, משפחת הכרובים, פירות יבשים ועוד. בנייר העמדה הם כותבים שמשום מה התדמית של החלב כמקור הסידן החשוב היותר כל כך נפוצה שאנשים שוכחים שלא מומלץ לצרוך ממנו כל כך הרבה כפי שחושבים. לכן הם מדגישים שההמלצה הגורפת שקיימת כיום - לאכול שלוש מנות של מוצרי חלב ביום - היא המלצה שרירותית בלבד וממש לא מחייבת. אלו הן הנקודות העיקריות באותו נייר עמדה שפרסמו באונ' הרווארד.

הגזמה פרועה
כעת אני רוצה להוסיף גם את חוות הדעת שלי - הבעיה של הרבה אנשים, בעיקר בישראל, שהם אוכלים מוצרי חלב בלי חשבון - אדם שגומר 250 גרם בגביע של קוטג' או גבינה לא מרגיש את זה בכלל, זה לא גורם להרגשת שובע בכלל. אנשים אוכלים את זה בכפית ככה בלי לשים לב ויוצא שהם למעשה אוכלים לא רק 3 מנות של מוצרי חלב ביום אלא 15 מנות ביום. אנחנו מגזימים בכמות מוצרי החלב באופן מזעזע. שוכחים שזה משמין, כי גביע קוטג' שווה ל-250 קלוריות בממוצע ואם מישהו אוכל 250 קלוריות מיותרים בכל יום הוא יעלה בסוף השנה ב-12 קילו לפחות. לכן צריך להגביל את צריכת מוצרי החלב עד 3 מנות ביום ואפשר גם פחות.  אנשים שרוצים להוריד במשקל יכולים להגביל את עצמם בכמויות מוצרי החלב - הכמויות פה הן מילת המפתח כאן.



מינון  -מילת המפתח

אז זכרו שמותר לאכול מוצרי חלב אבל במידה. יש את היוצא מהכלל כמו אנשים שעם הגיל חלב יכול לגרום לגזים ולכאבי בטן ואנשים לא מבינים ממה זה - ואז מתברר שיש להם אי סבילות ללקטוז, אבל לרוב האנשים בעלי תזונה בריאה שצורכים את כל אבות המזון חלב הוא מוצר שאפשר לאכול במידה, עד 3 מנות ביום ואפשר גם פחות. לגבי אנשים שלא אוכלים אוכל מאוזן וחסר להם חלבון - שם דווקא אני ממליצה לצרוך יותר חלב ומוצריו.
לסיכום  - באופן כללי הייתי מורידה בכמויות מוצרי החלב
מהתפריט היומי כי זה נראה נורא תמים אבל זה לא, וכמו בכל דבר בחיים  - לזכור שאפשר לעשות דברים במידה ולא להגזים. עד כאן על מוצרי החלב.

 

23/08/2013
הישארו מעודכנים