האם אפשר להוריד מחירים באמצעות דעת קהל? "הרגולטור שם רגל לאנשים שרוצים להיכנס"

איציק אלרוב, ממובילי מחאת יוקר המחיה ומייסד תנועת 'הצרכן', משוחח עם ניסים על בית הקפה 'קופיקס' שמציע קפה ב-5 שקלים - "הרגולטור צריך להיכנס בעובי הקורה ולפרק את הריכוזיות"



 אפרת קורמן

"אין לי כסף אין לי אבא כך אומר" שר גידי גוב. לצערנו לא רק לאבא חסר. יוקר המחיה מקשה על החיים של כולנו. המילה "הנחה" הפכה למילה הקוסמת ביותר לצרכן ולכן כשנפתח הסניף הראשון של רשת בתי הקפה  'קופיקס' מדינה שלמה הוזמנה לכוס קפה במחיר שצנח  לחמישה שקלים בלבד. הציבור נהר בהמוניו ו"המהפיכה" החלה.

בעקבות המהפך שיצרה רשת 'קופיקס' מספר רשתות נוספות הוזילו את מחירי הקפה. ניסים משעל בדק אם התקדים הזה לא מלמד על כך שאפשר להוריד מחירים בצורה דרסטית ולא רק בקפה. איציק אלרוב, ממובילי המחאה ליוקר המחייה ומייסד תנועת "הצרכן" מאמין שהשינוי אפשרי בהחלט. לדבריו: " יזם שמגיע ומחליט להוריד את המחירים בצורה דרסטית אפילו בשבעים אחוז, ירוויח ובגדול". בנוסף ציין: "אותו יזם בעצם מוכר יותר ומרוויח פחות אבל בסופו של דבר הכסף שנכנס לכיסו מתקזז כך שלא רק הוא נהנה מהרווח אלא גם הצרכנים נהנים".

אלרוב מאשים את הרגולטור בכך ששם רגל לאנשים שרוצים להיכנס וטוען שסל הקניות של הצרכן הממוצע הוא בין שלושת אלפים לארבעת אלפים שקלים בחודש, סכום שהוא שווה ערך למשכנתה שנייה. לצרכן אין ברירה אלא להוציא את הסכומים האדירים האלה מכיוון שאין לו ברירה ולא קיים תחליף זול יותר.

אלרוב מציין כי "המצב מעיק מאוד על המשפחה הישראלית. הרגולטור חייב להיכנס בעובי הקורה ולפרק את הריכוזיות שנמצאת בשוק המזון ומעיקה כל כך על הצרכן".

ניסים משאל מזכיר שהוקמו מספר חברות קטנות שניסו ליצור תחרות והורידו מחירים. בתגובה לכך אמר אלרוב שהחברות הקטנות האלו שקמו בפריפריות השונות וניסו להתחרות ביצרנים הגדולים לא זכו לשיתוף פעולה מצד רשתות השיווק הגדולות. לדבריו: " הרבה פעמים קיים קשר הדוק בין רשת השיווק ליצרן כך שאם מגיעה חברה קטנה שרוצה למכור במחירים זולים, רשת השיווק פשוט דוחקת הצידה את המוצרים של אותה חברה או ממקמת את המוצרים במדפים שאינם נגישים לצרכן".

אלרוב מבקש להדגיש כי יוקר המחייה אינו גזרת הגורל וניתן לנצח אותו. לדבריו: "ממשלת ישראל צריכה לראות את טובת אזרחיה לפני טובתם של קומץ מדושני עונג". מהפכת המחירים לדבריו החלה כשהחברות הסלולריות הוזילו את מחיריהן בעשרות אחוזים. כעת קורה מהלך דומה ברשתות הקפה: "הדבר אפשרי בהחלט ואינו פוגע בתקציב המדינה".

לסיכום אמר: "תאגידי הענק בארץ סוחטים את הכיס הציבורי, לא משלמים את המיסים הנדרשים ובהזדמנות הראשונה שנקרת בדרכם הם מפטרים עובדים. זהו מצב שהוא פשוט אבסורד".

16/10/2013

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


Paris