ינון מגל ובן כספית

אסירים ביטחוניים - כך נילחם בטרור

סגן מפקד השב"ס בדימוס הסביר: החמרת תנאיהם של האסירים עשויה לסייע במיגור הטרור • "זה מייצר לחץ חזק ברחוב הפלסטיני"


מאסר, על תנאי? חיים גליק, סגן מפקד השב"ס בדימוס, קישר בין תנאי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראליים לטרור. לדבריו, החמרת תנאי האסירים היא צעד הרתעה אפקטיבי. ענת דוידוב וינון מגל שוחחו איתו על כך - האם לדעתו על הממשלה לפתוח במשא ומתן עם אסירים השובתים רעב? 

"אני חש שהמטבע נמצא מתחת לפנס ואנחנו נמנעים מלהביט בו. יש מתאם מאוד חזק בין תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים לרחוב הפלסטיני. ככל שהתנאים של האסירים מורע כך נוצר לחץ ברחוב הפלסטיני. אם מישהו מהמפגעים ידע שעל כל פיגוע שלו לוקחים משהו מהתנאים של האסירים, אני מניח שהמשמעות תהיה חזקה הרבה יותר מבית שנהרס וייבנה מחדש".

"התנאים של האסירים הביטחוניים במדינת ישראל אינם קיימים בשום מקום שאני מכיר בעולם", הוסיף, "בתוך מתקני הכליאה יש טלוויזיות עם 17 ערוצים שמדינת ישראל ממנת כדי שהמחבלים יוכלו לראות את הקורבנות שלנו מובלים לקבורה. אותם מפגעים נמצאים בקשר ישיר דרך אמצעי התקשורת וזה אלמנט שזועק לשמיים. אם ננתק אותם מהחברה שלהם, הלחץ יגיע מהרחוב הפלסטיני וייאלץ מהמפגעים לתת דין וחשבון".

גליק ציין כי במהלך העשור האחרון מדינת ישראל הצליחה להפריד את האסירים הביטחוניים מהמבקרים שלהם באמצעות זכוכיות אך בעשר דקות האחרונות של הביקור מאפשרים לילדים של הרוצחים (עד גיל עשר) לעבור אל מעבר לזגוגית לקבל חיבוק מהוריהם. "באמצעות הילדים האלו מצליחים להבריח את כל מה שלא היה ניתן להבריח דרך הזכוכית. הפטנט הזה מוגן על ידי בג"ץ".

אתה מדבר על מהלך אסטרטגי שקושר בין הטרור בחוץ לתנאי המאסר. האם הרעת התנאים לא תוביל לעליה בטרור? בפעם הקודמת הייתה שביתת רעב.
"מה יותר חשוב למדינת ישראל, חבורה של פושעים ששובתת רעב וסובלת מכאבי בטן בכלא או אנשים שמולכים לקבורה? לדעתי התשובה כאן ברורה. צריך להפסיק את המשחק עם עצמנו אחת ולתמיד. לדעתי אחרי אירוע טרור ראשון יש לקחת לאסירים את הטלוויזיה לצמיתות. באירוע השני להפסיק לתת עיתונים, באירוע השלישי מפסיקים את מתן תוספת מזון בחגים וכד'. הייתי עושה זאת על פי פלגים. זה מה שצריך לעשות ומישהו צריך לעשות את זה".

עריכה: איתמר זיגלמן

16/12/2018

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


כלא, אילוסטרציה
כלא, אילוסטרציה  |  צילום: משה שי/פלאש90
Paris