איפה הכסף
עם ענת דוידוב

"בעסקאות גדולות, שווה לבדוק עם מי אתה עושה עסקה"

קניתם רהיט מאחת החנוית שפשטה רגל לאחרונה? יש מה לעשות בנידון • מנכ"ל אמון הציבור עם כל המידע שחשוב שתכירו, בסיטואציה המורכבת


האם אנו בדרך למשבר בענף הריהוט בישראל? על פי נתונים שפורסמו, המצב בהחלט מדאיג. גבריאלה דוידוביץ' ויסברג, כתבת הצרכנות של 'דה מרקר', הביאה את הנתונים והתייחסה אליהם. בהמשך הצטרפו לשיחה גם רונן רגב כביר, מנכ"ל אמון הציבור, ושי סטרשנוב, שותף במשרד שטרסנוב-קלדרון רואי חשבון, וחוו את דעתם בנושא.

גבריאלה דוידוביץ' ויסברג: "זה קורה מכמה סיבות. הרבה מאיתנו נותנים מקדמות גבוהות. החברות מקבלות הרבה כסף מזומן ולא תמיד יודעות להתנהל איתו. כעת יש גם את תוכנית מחיר למשתכן שלא מאפשרת לשדרוגים בבתים ומשאירים חנויות ללא לקוחות".

האם יש עוד חברות בדרך לקריסה?
"הלוואי ויכולנו לחזות קדימה. החברות שקרסו הם של מיליוני שקלים. הרדור היו בשוק 16 שנה ואחרי שנים של השקעה החברה קורסת. אנחנו מתריעים שלא לתת למקדמות גבוהות מחשש שהחברה תקרוס לפתע. זה יכול לקרות".

שי סטרשנוב: "העסקים מהצד שלהם עוברים חיים לא פשוטים. המקדמות הן לא מתנה שהלוקח נותן לעסק. בתחום הריהוט לרוב מדובר בקנייה בהתאמה אישית שדורשת הזמנה מיוחדת שדורשת איזושהי מחויבות מצד הלקוח לבית העסק. אם אתה הולך לאיקאה אז אתה קונה מוצרים שאתה יכול לקנות ולהחזיר באספקה מהירה. כשאתה עושה התאמה של ארון וספה אז אתה דורש התאמה מיוחדת ואתה לא יכול להעמיס זאת על הטנדר באותו הרגע. במקומות האלה נהוג לעבוד במקדמות. כל עסק מאמין שהוא יכול לשרוד. בעלי העסקים בסך הכל נותנים את נשמתם לעסק ומאמינים בשרידותו וביכולת שלו להחזיק מעמד.

מה מביא את ענף הביגוד ללכת אחורה בצעדי ענק?
שי סטרשנוב: "אנחנו מרבים לדבר על יוקר המחיה שמביא לירידה בביקושים, בהופעות בקניונים ובמחזורי המכירות. ברגע שיש ירידה אז אנחנו מנסים לעשות כל מה שאפשר כדי לשפר את זה. עסקים שכאלה צריכים להגדיל את ההשקעה בשיווק, לעיתים לשפר את המיקום כדי להגיע לאזורי ביקוש. בכך יש לנו היום עלייה במחירי התשומות. בדצמבר 2017 עלה שכר המינימום ב-6%. כל אלו מכניסים עסקים תחת אבן רחיים וקשה להם מאוד להחזיק מעמד ומעמיד את היצרים במציאות שלא מאפשרת להם לתקן את מחיר המכירה מול האלטרנטיבות".

רונן, אם שילמתי במזומן והעסק נסגר הלך עליי בעצם?
רונן רגב כביר: "אם העסק נסגר ושילמת במזומן אז כן. לעיתים זה רלוונטי גם להגנות על צ'קים ואשראי שעלולים לא לחזור".

תשלומים אפשר לעצור?
"אפשר לבטל תשלומים עתידיים שלא ירדו או אם עבר מועד ההספקה והודעת על ביטול העסקה או אם נודע לך שהעסק הפסיק לספק מוצרים של שבשגרה ולא עבד מועד האספקה. אם שילמנו בצ'קים עתידיים שהם למוטב בלבד עם השם של בעל העסק ויתבעו אותנו נוכל להתגונן ולומר שלא קיבלת את המוצר. כמובן שצריך להודיע לבנק שהצ'ק בוטל אך לא צריך את אישורו".

"כשמדובר בעסקאות גדולות, אספקה רחוקה שאת חלקה משלמים מראש, שווה לשלם את מאות השקלים ולבדוק בחברות לאיתנות פיננסית עם מי את העושה עסקה. כשאתה נכנס למסעדה אתה לא בוחן אם היא תפשוט רגל כי אתה כבר תקבל את המנה. כשמדובר עסקאות גדולות לתווך ארוך הדורשות מקדמה שווה לעשות הבדיקה".

עריכה: איתמר זיגלמן

14/01/2019

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


אילוסטרציה
אילוסטרציה  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image
Paris