26 שנים לצאת 'הפורטרט האחרון' של להקת פורטרט. למזלנו, ממש לא היה מדובר בפעם האחרונה שחברי הלהקה המוכשרים נכנסו לאולפן, ובכל זאת - גם הם לא יכלו להתחמק מתסמונת האלבום השני הידועה לשמצה. "כולנו רצינו לכתוב כי חשבנו שאנחנו גאונים. היו הרבה חיכוכים", גילה אמיר פרי.
אחרי שהתארחו באולפן לכבוד חגיגות ה־28 לצאת אלבומם הראשון 'הכל מבינה', רון רוזנפלד ואמיר פרי מלהקת פורטרט המיתולוגית שבו לאולפן של רז שכניק, ונזכרו ביצירת האלבום השני 'הפורטרט האחרון'. "אחרי שהשיר 'הכל מבינה' שרף את הרדיו, היינו צריכים לעשות מהר תקליט נוסף", סיפר רוזנפלד. "התגבשנו כחלקיקים והחלטנו לעשות תקליט קונספט, אלבום פאנק".
כאמור, התהילה שהגיעה במפתיע אילצה את חברי הלהקה לשמור על הלהבה ולהוציא עוד ועוד להיטים. מזל, אם כן, שרוזנפלד שלף את הטקסטים שהיו שמורים לו במגירה ויצר מהם אלבום. "המפיק יוסי פיין הכניס אותנו לחדר החזרות וקרע אותנו. ניגנו שעות על גבי שעות".
וכמו רוב האמנים, גם בפורטרט נקלעו לבעיה שנקראת 'תסמונת האלבום השני'. אומנם התופעה מדברת על כישלונו של האלבום השני לעומת הצלחתו של הראשון, אבל במקרה הזה מדובר על סכסוך פנימי שכמעט והוביל לפירוק הלהקה. "באלבום השני אנשים פחות מודעים", הסביר פרי. "אחרי שהאלבום הראשון מצליח, כולם חכמים רוצים לכתוב ולהפיק. באלבום הראשון רון כתב את רוב השירים, ובאלבום השני אני והאחרים רצינו גם. היו הרבה חיכוכים, אבל יוסי פיין ידע להרגיע את העניין. לא היה קל לעבוד על האלבום".
מי הבחורה שהיוותה השראה לכתיבת השיר 'קר לי, אבל לא בגללך'? מה עשה יוסי עזר שיוכלו לשמוע רק חדי האוזן? ואיזה שיר הוחרם מתחנות הרדיו בגלל שורה פרובוקטיבית אחת?
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.