האם נמל התעופה שדה דב ייסגר למרות המחאות של ראשי רשויות? את התשובה לשאלה נדע כולנו הערב, לאחר פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ'. ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי סבר שנמל התעופה בן גוריון לא יכול להיות חלופה לשדה דב ועו"ד משה ליפקה, נאמן בית המשפט על נכסי הגוש הגדול, הסביר מדוע לא ניתן לדחות את פינוי השדה.
מאיר: "זהו יום מאוד עצוב ודרוך. אני בדרכי ללשכת ראש הממשלה ביחד עם חברי, ראשי הרשויות, שמביעים הזדהות עם מאבק העיר אילת".
בג"ץ הוא זה שקבע שיש לסגור את שדה דב.
מאיר: "בית המשפט העליון פסק את אותה החלטה הזויה ב-2007 בה מדינת ישראל מכרה את העיר אילת למען בצע כסף. ב-2007 אנשי הגוש הגדול והאנשים הפרטיים טענו שאם יוסר המסלול אם יהיו שותפים בשטח. מדינת ישראל ראתה את הכסף לנגד עיניה וכמו שוכרת נדל"ן – החליטה למכור את העיר אילת בעבור בצע כסף".
אינני יודעת אם ההגדרה הזו נכונה. מי היה אז בשלטון?
מאיר: "אם אני זוכר נכון מדובר באותה ההנהגה עם פונקציות אחרות במשרדים השונים. מנכ"ל משרד ראש הממשלה הוביל את העניין והתקבלה החלטה זחוחה. אותו בית משפט שדן בהחלטה אמר שאם הממשלה תרצה – היא תוכל לשנות את ההחלטה".
מדובר בקרקע פרטית ואנשים רוצים לממש את היעדים שלהם. מה כל כך דרמטי בהעברת שדה תעופה למרחק של 20 קילומטרים?
מאיר: "ומגיע להם לממש את הקרקע. ההצעה של שר התחבורה שעומדת על סדר היום קוראת להמשיך עם הבנייה ובמקביל יקום צוות שיקבע את החלופות התחבורתיות הראויות לתושבי העיר אילת ולכלכלת התיירות. בן גוריון לא מסוגל היום לספק חלופה ראויה לטיסה לאילת. בן גוריון הוא שדה תעופה בינלאומי ותמיד תהיה העדפה לטיסות הבינלאומיות. בנוסף, מדובר בשדה תעופה מסורבל ולא נגיש. כל יציאה מהשדה, הסיור בתוך המסלולים יימשך למעלה משעתיים. למה תושבי אילת צריכים לקבל תנאים כל כך רעים? הם תושבי סוג ב'?".
אפשר לחשוב שלתושבי קריית שמונה יש שדה תעופה. פעם היה להם שדה תעופה במחניים גם אותו סגרו.
מאיר: "נכון. נסיעה מסודרת מתל אביב לאילת יכולה לקחת כשלוש שעות ו-45 דקות. תארו לכם שהיו סוגרים את כביש 4 לתושבי רעננה והיו קוראים להם לנסוע לתל אביב בדרך אחרת, מישהו היה מוכן לקבל את זה?".
מאיימים שיקחו מהמדינה מיליארדים.
מאיר: "בית המשפט אמר שזה איום של אקדח ללא כדורים".
אנשים רוצים להעצים את הרכוש שלהם, ברגע שיפנו את שדה התעופה ערך הקרקע יגדל.
מאיר: "אם כך, מדוע תושבי השכונה תומכים במאבק שלנו? אנשים רוצים שדה תעופה לידם".
הם מזדהים איתכם כי עכשיו יבנו להם גורדי שחקים שיחסמו להם את קו הים. יחפרו להם מול העיניים כמה שנים טובות. כל השנים הם התלוננו על רעש המטוסים וכעת הם קלטו שהם עומדים לקבל מגדלים, לכן הם שינו את הגישה שלהם.
מאיר: "אני מבין את התושבים. אנחנו נמצאים ביום גורלי לעיר אילת".
מפתיע אותי שדווקא חברי הכנסת החרדים מעודדים את הישארותו של שדה דב.
מאיר: "הם מבינים שללא שדה דב אנשים ימותו כתוצאה מכך שלא יגיעו במהרה לטיפולים הרפואיים".
עו"ד ליפקה: "המשא ומתן האחרון בסוגיית שדה דב החל ב-2001. לקח לו שש שנים ובסופו של דבר מדינת ישראל, מערכת הביטחון, צה"ל, חיל האוויר ופרקליטות המדינה הגיעו להסכם עם הבעלים, שקיבל את אישורו של בית המשפט, ולפיו הם מפנים את שדה התעופה ומקבלים 50% מכל רכושם של האנשים, שמוערך בסך 4 מיליארד שקלים. איש מעולם לא נתן מתנה כזאת למדינה. זה לא היה תהליך שקרה בין לילה. עשרות אנשים עברו על התכנון במשך שנים. בשורה התחתונה הטיסות לשדה דב תיפסקנה, 500 קידוחים לבדיקה וטיפול בזיהומים של גז ומים ייקחו בין שנתיים לשלוש ואז השטח יהיה מוכשר לבנייה.
מיד עם הפינוי כבר יתחילו לקדוח? אז כל השיח שגם ככה התחלת הבנייה תחל עוד חמש שנים אינה נכונה?
עו"ד ליפקה: "אינה נכונה".
האם אפשר להשמיש חלק מהשדה ובשאר האזור להתחיל לעבוד?
עו"ד ליפקה: "אינני מומחה לתעופה אך למיטב ידיעתי זה בלתי אפשרי. מדובר בשדה תעופה בלב שכונת מגורים. אם חס וחלילה יקרה איזשהו אסון – מי ייתן על כך את הדין?".
יש טענה שברגע ששדה דב מתפנה, ערך הקרקע מזנק. הבעלים של הקרקע רוצים בזינוק הזה. זה אישיו מרכזי.
עו"ד ליפקה: "האישיו המרכזי הוא שיש כאן קרקע שמישהו השתלט עליה לפני עשרות שנים ולא משלם לאף אחד שום דבר. בסופו של דבר בעל הקרקע נותן מתנה למדינה בסך 4 מיליארד שקלים ואומרים לו שכל שמעניין אותו זה עליית ערך הקרקע. לגיטימי שבעל הקרקע ידרוש את הקרקע שלו בחזרה".
אתה מעריך שיהיה עיכוב בפינוי?
עו"ד ליפקה: "יש פסיק דין חלוט של בית המשפט העליון. מדינת ישראל היא עדיין מדינת חוק ואני לא מעריך שהיא תמנע מלקיים אותו. אני מעריך שמהלילה תיפסקנה הטיסות".
עריכה: איתמר זיגלמן