רז שכניק

כיוון תמיד לירח

12433

כבר חמישה עשורים ששלמה ארצי מעצב פיסה מהפסקול הישראלי • רז שכניק אירח אותו בתוכנית מיוחדת בת 3 שעות עם שירי האלבומים 'דרכים' ו'ירח'


רגע לפני השבת, אירח רז שכניק באולפן 103fm את אחד מגדולי המוזיקאים, היוצרים והזמרים בהיסטוריה המוזיקלית הישראלית - שלמה ארצי. בתוכנית מיוחדת של 'אלבומי מופת', בת שלוש שעות, שבו השניים אל אלבומיו המופלאים של ארצי: 'ירח' (1992) ו'דרכים' (1979), אשר זכו להצלחה מסחררת.

'ירח' הוא אלבום אולפן שהביא את ארצי לשיאים חדשים של פופולריות. שלמה כתב והלחין את כל השירים באלבום, ולראשונה זה זמן רב לא עבד עם מעבד מוזיקלי אחד קבוע, אלא עם כמה וכמה. לדברי ארצי, 'ירח' הוא "תקליט תפנית": "הוא החדיר בי בחזרה את התקווה ואת המוטיבציה שנחלשו מפאת גילי, במיוחד לאחר שהתקליט הקודם 'כרטיס ללונה פארק' נחל כישלון מסחרי".

עוד סיפר כי את שיר הנושא כתב בבת אחת. הוא תיאר כי ישב בשעת אחר צהריים בחצר ביתו, ובתוך 10 דקות סיים לכתוב את המילים ולהלחין את המנגינה. "עמדו בדרכי אנשי הפקה שלא הביעו אהדה כלפי השיר", ציין. השאר - היסטוריה.

שיר נוסף שזכה להצלחה והפך ללהיט גדול הוא 'תגידי'. נקודה מעניינת היא שמילות השיר נכתבו כ'תגיד לה'. מה גרם לארצי לשנות את שם השיר? "אמנם כך השיר נכתב תחילה, אך לא אהבתי את זה", סיפר היוצר. עוד שיתף אותנו כי יום אחד הלך לים ושמע בן צועק לאמא שלו "תגידי אמא" וככה החליט מה יחליף את צמד המילים. "השיר הזה מתחבר לפופ המזרחי, הלהיט המזרחי הראשון שלי", אמר בחיוך. 

גם השיר 'כמו אז' נקרא תחילה בשם 'הסמטאות החשוכות' - אך לבסוף ארצי החליט לשפוך עליו אור ולשנות את שמו מקצה לקצה. 

שיר נוסף הכלול באלבום הוא 'ואלס בחמש ושלושים', המשך ישיר של 'תרקוד'. "ביצעתי לאחרונה את השיר בקיסריה והתפלאתי מהיכולת שלו לכבוש את הקהל", סיפר ארצי, "יש בשיר משהו רומנטי, בשונה מהרוק'נרול, דבר שמושך את הישראלים".

בשונה מכל שירי האלבום, השיר 'מביטים בים', שנכתב על סבו, הוא שיר שבו ארצי מדבר. "סבא היה האדם שהכי אהבתי בילדות שלי, הוא לימד אותי לשיר בבית הכנסת. אני חייב לו את השירה שלי", סיפר ארצי ועורר צמרמורת באולפן.

כשחשב שהאלבום כבר מוכן, בחר ארצי להשמיעו לכמה ממקורביו - ולא זכה להתלהבות. לאור הביקורת, החליט שלמה ארצי להוסיף שני שירים לאלבום: 'פעם תורי ופעם תורך' ו'שאלתי מה קרה'. לדבר שלמה, "ייתכן שההברקה של 'פעם תורי ופעם תורך' הייתה המנגינה הספרדית בפתיחת השיר".

התקליט צבר תאוצה ובעקבותיו חזר הזמר להופיע על במת קיסריה. הצלחתו גרמה לארצי לנשום לרווחה. "זה היה האינדיקטור הראשון המראה על האפשרות לצאת ולהופיע בקיץ", אמר.

דרכים - ותיקונים

בשעה השלישית של התוכנית המיוחדת שוחחו ארצי ושכניק על 'דרכים', אלבום משגע, שנכתב בחתיכות. התקליט כלל כמה מהשירים הידועים ביותר של ארצי, ובהם 'אף פעם לא תדעי', 'אחרי הכל את שיר' ו'צוותא'. באלבום בלטו גם השירים 'פתאום כשלא באת', 'שינויי מזג האוויר', 'אתמול חלפו הציפורים' ו'שיר חייל'.

ארצי גילה בתוכנית כי בחר לתקן את הפתיח של 'אף פעם לא תדעי' אחרי שהוקלט, דבר שהיה מורכב מאוד בעידן האנלוגי. התהליך, לדבריו, ארך חצי שנה. סוד קטן שחשף שלמה על 'אחרי הכל את שיר', הוא כי "בסוף השיר ניתן לשמוע אותי מאלתר, הסיבה הפשוטה לכך היא שלא היה לי סוף לשיר. לא ידעתי כיצד לסיים אותו".

ומה לגבי 'ופתאום כשלא באת'? הדואט המהולל, שאותו ביצע שלמה יחד עם גרי אקשטיין, הוא אחד השירים הבולטים באלבום. בתוכנית סיפר ארצי, אולי לראשונה, כי הדואט היה מקרי למדי. "השיר הוקלט באולפני טריטון", אמר, "בדרך כלל זמרים נמנעו מלהיפגש עם אמנים אחרים באולפנים הללו, אולי כי חשו איום". בעת ההקלטה ארצי התקשה להגיע לקולות הגבוהים, ואז - פגש את אקשטיין. בהצעה ובהסכמה רגעית נולד לו הדואט, שכמובן זכה להצלחה מדהימה ומנוגן עד היום בתדירות גבוהה בכל תחנות הרדיו.

סיפור נוסף מעניין הוא זה העומד מאחורי 'שיר חייל'. את השיר הזה הלחין ארצי על פי מכתב ששלח סרן נמרוד גאון ז"ל לחברתו לפני שנהרג במלחמת יום הכיפורים. "לא אהבתי את השיר ואף ביקשתי מהטכנאי שלי שבעת עריכת התקליט ימחק את השיר, אך הוא היה עקשן והחליט שלא לשמוע לי", כך אמר.

את כל סיפור הקריירה של ארצי ניתן לפגוש בשיר 'צוותא'. השיר מדבר על ההתחלה הקשה ועל ההתגברות על הקשיים. "ההצלחה של השיר מאוד הפתיעה אותי, חשבתי שהוא מדי פרטי, ולא יעניין אף אחד", הודה ארצי.

שכניק וארצי באולפן 103fm

פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי. 

לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.

09/08/2019

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


עטיפות האלבומים 'דרכים' מ־1979 ו'ירח' מ־1992
Paris