הקבינט המדיני בטחוני התכנס אמש (א') בירושלים לראשונה לאחר חודשיים, על רקע הצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ישנה מתיחות ביטחונית. בישראל חוששים מאפשרות לפיה תבצע איראן תקיפה דומה לזו שביצע על מתקני הנפט בסעודיה. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' (ימינה) שוחח עם ינון מגל בנושא ובהמשך אף התייחס לנתיבי התחבורה החדשים בנתיבי איילון.
"מדינת ישראל מתמודדת מול אתגר משמעותי מאוד בהקשר האיראני, דרך הטילים המדויקים ועד ההתבססות בגבול הצפוני. יש לספק מענה ומערכת הביטחון עושה זאת. ככל שהאתגר גדול יותר היציבות השלטונית משמעותית יותר. מערכת בחירות שלישית תהיה חסרת אחריות".
האם נכון שישראל נתפסה עם המכנסיים למטה בעקבות ההתקפה על הסעודים? שיש חשש בפגיעה על יעדים אסטרטגיים בישראל?
"אני לא רוצה להיכנס לפרטים. יש איומים ומדינת ישראל יכולה לייצר מענה טוב יותר. אנחנו צריכים לדעת לזהות את האיום בזמן ולהיערך לו אך בינתיים לא צריך לפתוח מקלטים מחר בבוקר".
ראש הממשלה רוצה עוד מיליארדים למערכת הביטחון כדי להתמודד עם טילי השיוט?
"מערכת הביטחון צריכה עוד תקציבים לצורכי התעצמות גם בתחום ההגנה וגם בתחום ההתקפה. צה"ל עובד כבר 70 שנה ומזהה את האיומים. נדמה לי שבתקופה הזו יש צורך גם במענים מיידיים שדורשים תקציב. זו לא שאלה של ממשלת אחדות כן או לא. צריך ממשלה נקודה. צריך לקבל החלטות ואין כנסת כדי לקבל אותן".
על מה תוותר כדי שזה יקרה?
"על מה שצריך. לא אקבל בשום פנים ואופן החרמה של אף אחד מהצדדים. אם המחיר הוא מחיר פוליטי אני מוכן לשלם אותו בשמחה רבה. אם מישהו יחרים את ימינה כי הוא מחרים את הציונות הדתית אני לא אקבל את זה. כנ"ל לגבי המפלגות החרדיות והחרמת בנימין נתניהו. אם מסיבות פוליטיות זה לא יתכנס לכניסת ימינה לקואליציה, אסכים לכך בשמחה רבה. אני אשרת את מדינת ישראל בכל תפקיד שאהיה".
ההחרמות של השמאל הן חרפה. גם של החרדים וגם של נתניהו.
"לכן צריך לומר לבני גנץ לגלות מנהיגות ולהיכנס לממשלה. כל ויכוח ומוקש ניתן לפרק אם יש רצון טוב. הכנסת מדינת ישראל לעוד חצי שנה של בחירות זה חוסר אחריות".
לסיום נדבר על המהפכה שאתה מוביל בנתיבים. מהניסיון של היומיים הראשונים של הנתיב החדש, זה מוצלח או בעייתי?
"אני בדרך לחמ"ל בנתיבי איילון לראות מה קרה הבוקר. לא בודקים הצלחה של פרויקט כזה תוך יום או תוך שבוע. היו המון ביקורות על הפרויקט והיום לכולם ברור שזה אחד מהפרויקטים המוצלחים וחשובים שנעשו כאן. אין פתרון לפקקים אלא במעבר לפחות רכבים על הכביש. 300 אלף כלי רכב עולים על הכביש מדי שנה. כמה שלא נסלול, אין סיכוי להתמודד עם מצב שכזה. מעבר לתחבורה ציבורית ונסיעות שיתופיות ימנעו את בעיית הפקקים. אנחנו בוחנים אפשרויות לעודד נסיעות שיתופיות פרטיות, אובר, וכד'".
כ"ץ לא הכניס את אובר בגלל מחאת המוניות.
"אובר יכול לספק פתרון נהדר אך גם עלול לייצר גודש בכבישים. לכן יש כאן דילמה. בעזרת השם נלך למהלכים דרסטיים להוספת נתיבי תחבורה ציבורית נוספים כשמי שייסע ברכב הפרטי יאלץ לקחת עמו אנשים נוספים ברכב. אנחנו לאט לאט נרחיב את הפרויקט הזה לעוד כבישים במדינת ישראל".
עריכה: איתמר זיגלמן