אסון רודף אסון: מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, פתח את תוכניתה של ענת דוידוב ב-103fm בהתייחסות למספר תאונות הדרכים שהתרחשו בישראל בשנת 2019 ובפרט לתאונות הדרכים הקטלניות שקרו בחודש דצמבר. האם יש להחמיר עוד יותר את מידת האכיפה?
"מדובר על 345 הרוגים, זו עליה של 11% משנה שעברה. האסטרטגיה להאשים את הנהג כשלה. אנחנו נכשלנו במאבק לתאונות הדרכים. הנהג תמיד יהיה אשם אך השאלה היא איך הם ישנו את ההתנהגות שלהם? הוא ישנה רק אם הוא יירתע. אי אפשר לצפות שקמפיין ברדיו יוביל לשינוי. זה כמו שמן במכונית. ברגע שיש דליפה, משהו לא בסדר. משהו מדיניות הממשלתית לא עובד".
כשעובר לי קורקינט מתחת לאף אני מקללת בדיוק כמו כל אחד אחר. אולי הטמפרמנט הישראלי חם המזג הוא הבעיה.
"המזג הישראלי לא השתנה. אנחנו יודעים לעשות את השינוי הזה, כבר עשינו זאת בעבר. לצערי כיום אין תוכנית לאומית למניעת תאונות הדרכים והאכיפה בכבישים. אין ממשלה, אין תקציב ואין דיונים. יש רק קמפיינים ברדיו והאשמה של הנהגים. זה הכי זול והכי פשוט".
אם כל 400 מטר היה שוטר או ניידת מספר המסמסים היה יורד.
"אמת. זה לא קיים כי זה לא מתוקצב. אי אפשר שתהיה ניידת בכל רחוב אך אנשים צריכים להבין שיש סיכוי שהם יתפסו ויענשו בחומרה".
בוא נדבר על הקנסות.
"בואי נדבר על היסח הדעת שזה שמונה נקודות ו-1,000 ₪ קנס. אני חושב שזה בדיחה. צריך להחמיר את הענישה. בין אם מדובר על החרמת הטלפון או החרמת הרכב, לחייב את האדם במבחן תיאוריה וטסט חוזר כך שימנעו מלעשות את זה. לא לגרור אנשים לבית המשפט אלא לתת סמכויות לשוטרים לעשות זאת. הממשלה גם יכולה לתת תמריצים לטכנולוגיות שיכולות לסייע לנהגים בדרכים ויוטמעו ברכב".
כשאנחנו שומעים על פצוע קל מתאונת דרכים, לפעמים זו פגיעה בגב שמשפיעה לכל החיים וגם זה עולה למדינה המון כסף.
"הנזק מתאונות הדרכים בישראל הוא 15 מיליארד שקלים בשנה. זה פחות או יותר גודל הגירעון הממשלתי כיום. מעבר לנזק האנושי והחברתי הוא גם נזק כלכלי. אם המדינה תעסוק במניעת תאונות הדרכים היא גם תכסה את הגרעון אך גם תסייע להרבה אנשים בישראל".
עריכה: איתמר זיגלמן