אראל סג"ל

איפה היה אלוהים בשואה?

אבישי בן חיים ('חדשות 13') ניתח את הגישות הדתיות השונות לשאלה: "יש מי שמאמין שהשואה היא עונש על המעשים של הציונות"


אתמול (ג') צוין יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מאז אותו אסון היסטורי שעבר על העם היהודי, רבים ביהדות תוהים: איפה היה אלוהים בשואה? אבישי בן חיים, פרשן לענייני חרדים ב'חדשות 13', דן בגישות הדתיות השונות לשאלה: הזרמים שמאמינים כי מדובר בשאלה מיותרת, הזרמים שמאמינים שמדובר בשאלה מוסרית שקשורה לעולם כולו, ומי שמאמינים שהשואה היא עונש בעקבות התפתחותה של הציונות.

ד"ר אבישי בן חיים שוחח עם אראל סג"ל ב-103fm על השאלה - כיצד היהדות האורתודוקסית מתייחסת לשואה, וטען כי ראשית יש לשאול – "האם אנחנו יכולים לשאול איפה היה אלוקים בשואה". הוא הסביר כי "הגישה הלייבוביציאנית האליטיסטית אומרת שזו שאלה טיפשית. מה אתה בכלל מצפה מהקדוש ברוך הוא שיעזור לך? זו תפיסה ילדותית. העמדה החרדית אומרת – 'בשום אופן לא. השאלה הזאת, לא רק שהיא לא שאלה אסורה, אלא שהיא שאלה הכרחית וקדושה. אתה מוכרח להרהר בזה, זה כמעט טיפשי לא להרהר בדבר הזה".

לטעמו, "זה קשור לדמותו של האל". כלומר, השאלה הבסיסית היא – "האם אתה מקבל את דמותו של האל כאל חי, משגיח, אוהב ונוקם במי שעשה לעם היהודי את מה שעשה, או שאתה אומר – 'זו דמות מחוץ לחיים שלי, אין לי איתה קשר אמיתי". הפרשן לענייני חרדים ב'חדשות 13' הוסיף והתייחס לסוגיית 'הסתר פנים' לפיה תהיה תקופה בה אלוהים יסתיר את פניו. "איך אנשים מבינים את זה? יש הפרדה מעניינת בין ההבנה החרדית שלא מסוגלת לקבל את זה שאלוהים לא חלק מהחיים. כלומר, 'הסתר פנים' זאת אמירה לפיה 'אם אתם תחטאו ותעזבו אותי, אז תהיה תקופה בה אני, הקדוש ברוך הוא, אסתכל עליכם ולא אתערב'. כלומר, מסתכל על הדבר הזה מהצד מסתיר את פניו".

מנגד, המשיך וטען בן חיים כי "אי ההתערבות הזאת היא התערבות. לכן, מול התפיסה הזאת יש תפיסה הומנית שלא יכולה לקבל את זה שאלוהים לא מתערב, כי אם הוא לא מתערב הוא בעצם מתערב. התפיסה ההומנית מדברת על היעלם מוחלט של הקדוש ברוך הוא, הוא לא נמצא, הוא איננו בסביבה". הוא הסביר כי "זה מוכרח להיות, אחרת הוא ראה ולא התערב, שזו גישה דתית עוד יותר מפחידה, גישה דתית מבהילה ממש". הוא ציין כי בקרב גורמים חרדים, נשמעו לא פעם האשמות לפיהן "השואה היא עונש על המעשים של הציונות".

הוא המשיך ודן בפירושים נוספים ל'הסתר פנים', והסביר כי יש הטוענים שזה "לא הסתר פנים של האל אלא של האדם, האדם לא מבין מה אלוהים עושה ולכן יש לו הסתר פנים. או לחלופין האל כאילו מצטער איתנו וכואב לו על מה שקורה, אז הוא מסתיר את פניו, שלא נראה את העווית של הבכי על הפנים שלו". הוא ציין כי מי שאיננו מסוגל "לקבל את הגישה של 'הסתר פנים', יותר מכולם, הוא מי שיש לו גישה מיסטית או חסידית. גישה שאומרת שאין מקום שפנוי מהקדוש ברוך הוא, היא לא מסוגלת לקבל את האופציה שאלוהים לא מתערב".

"ניתוח אלוהי"

הרבי מלובביץ', כך סיפר בן חיים, "משווה את המעשה של הקדוש ברוך הוא בשואה לניתוח. מישהו עומד מהצד ומסתכל על הניתוח ואומר 'רגע האנשים האלה עושים משהו נורא לאדם, חותכים לו איברים ויורד לו דם', אבל מי שמבין באמת מבין שהמשמעות של הניתוח הזה היא לטובת החולה". לדבריו, הרב צבי יהודה קוק היה 'עוד יותר רדיקלי' באמירותיו, "לא סתם זה ניתוח, זה ניתוח אלוקי שאני גם יודע למה הוא. זה ניתוח אלוקי שמטרתו לעקור את העם היהודי מהגולה ולהקים מדינה יהודית, הציונות עצמה. זה מדהים".

הפרשן לענייני חרדים השווה בין גישתו של הרב יהודה צבי קוק, ה'אולטרה ציוני', לבין גישתו של האדמו"ר מסאטמר, ה'אנטי ציוני', וטען כי "שניהם מתייחסים לשואה ואחריה כמובן לאירוע ההיסטורי המכונן הבא, להבדיל, של הקמת מדינת ישראל. הם לא יכולים להסתכל על זה כאירוע שמתרחש סתם, אלא אירוע אלוהי, אירוע עצום, אירוע שמימי". אך קיים פער בין הגישות, "הרב יהודה צבי קוק אומר שזה אירוע שמימי, חלק מתהליך הגאולה, אירוע אלוהי. האדמו"ר מסאטמר, האנטי ציוני, אומר שזה אירוע שמימי - אבל מעשה שטן".

לטעמו של בן חיים, "השפה המודרנית שלנו דיכאה את היכולת של הרבנים להשתמש בשפה הדתית הפשוטה, שמאז התנ"ך אומרת – 'אם בא אסון עלייך תברר למה הוא בא, כי הוא תוצאה של חטאים. כל התנ"ך מלא בזה". הוא הפנה אצבע מאשימה וטען כי "בדור האחרון אמרנו שזה לא לגיטימי יותר כשאתה רואה אסון שמתרחש, לנסות להגיד למה הוא קורה", וציין כי דווקא שיח מסוג זה "חשוב מאוד. קורה לעולם כך וכך - כי העולם מבחינה מוסרית מתנהג לא טוב" ואף הוסיף כי חורבן בית המקדש השני "נגרם בגלל שנאת חינם - וזה נשמע לנו יופי".

בהמשך, התייחס לדבריו של הרב עובדיה על נושא השואה שאמר כי השואה זה גלגול נשמות של החטא הקדמון של העם היהודי, עליו אנחנו לכאורה נענשים בכול הדורות". לדעתו, "כולם מתלבטים איך מדברים על הדבר הזה, אבל התפיסה שלו של - עד כמה זה מעשה אלוקי ועד כמה ראיית ההיסטוריה היא כזאת משמעותית, היא לא דרמטית כמו שאנחנו רואים אצל האדמו"ר מסאטמר מצד אחד ואצל הרב צבי היודה קוק מצד שני".

הפרשן לענייני חרדים טען כי הרמב"ם "לקח את האל המקראי ואמר שזה לא מסתדר עם הפילוסופיה ועם ההיגיון ושינה את דמותו של האל המקראי לאל מרוחק, שאינו חלק מהחיים שלי. העם לא מקבל את זה". הוא המשיך ואמר כי "תורת הקבלה החזירה את אלוהים לחיים. מה פתאום האל מרוחק? אנחנו נעבוד אותו והוא חלק מהחיים שלנו. בקבלה מחלקים אותו לשני חלקים לכאורה חלק אחד שהוא האינסוף הפילוסופי של הרמב"ם והחלק השני שזה 10 הספירות הקבליות". לסיום אמר כי יום השואה חדר לציבור החרדי על ידי "הקמת תחנות הרדיו החרדיות שנשלטות על ידי הרשות השנייה, שמחויבות על פי הרגולטור ללוח השנה הישראלי הציוני".

 

עריכה: עופרי גליכמן

22/04/2020
הישארו מעודכנים

צילום אילוסטרציה: Ingram Images