בעוד פחות מחודש, ב-1 ביולי, עתידה להתקיים החלת הריבונות ביישובי יהודה ושומרון, מהלך שמכניס בימים אלה את המערכת הפוליטית והאזרחית לכוננות ספיגה בפני התפרעויות ביטחוניות באזור. מפלגת האיחוד הלאומי יצאה אתמול (א') בקמפיין נגד המדינה הפלסטינית המסתתרת, לדבריהם, מאחורי תוכנית הריבונות. הקמפיין בכותרת 'שובה של המכבסה', מזכיר כיצד אירועים משמעותיים וכואבים לאזרחי ישראל כובסו לטובת שיווקם לדעת הקהל הישראלית. יו"ר 'האיחוד הלאומי' ח"כ בצלאל סמוטריץ', שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103fm על הנושא.
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ טען בתגובה לקמפיין של 'האיחוד הלאומי' כי ההתנגדות למדינה פלסטינית, "לא מתחילה משאלות של ביטחון או מחששות אלא מתפיסות ערכיות ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, זו תפיסה ערכית שעושה צדק תנ"כי, דתי, היסטורי מוסרי אחרי אלפיים שנות גלות ונדידות. ממילא זה לא מסתדר ביטחונית יש כאן 2 שיטות לאומית סותרות, אין רצון. לאורך כל ההיסטוריה של הציונות הצד היהודי היה מוכן לפשרות של חלוקת הארץ והצד הערבי דחה אותן כיוון שהוא לא מוכן לחיות כאן לצידנו אלא במקומנו". הוא הוסיף ואמר כי "אין דבר כזה עם פלסטיני, היסטורית - הלאומיות פלסטינית המוצאה כתנועת נגד".
שר התחבורה לשעבר ציין כי הוא רואה בשטחי יהודה ושומרון כ'ערש האומה הישראלית', "בתנ"ך יש מעט מאוד סיפורים על תל אביב, בעיקר נקרא פלשת. רוב סיפורי התנ"ך היו בחברון, בשכם, בבית אל באלון מורה - שם היו אבותינו. זו ערש האומה הישראלית". הוא הדגיש כי הוא לא בא בטענות אל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אלא דווקא כלפי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו. "טראמפ הגיע דף חלק בקשר לעניני המזרח התיכון, ומערכת היחסים הטובה שלו עם נתניהו אפשרה לנתניהו להשפיע הרבה מאוד", וכי הוא "מי שהביא את טראמפ במשך למעלה 3 שנים של שיח מאוד צמוד לתוכנית שיש בה גם הקמת מדינה פלסטינית".
ח"כ התייחס לפגישת רה"מ עם ראשי הרשויות ביו"ש שהתקיימה אתמול (א') וזעם על 'מכבסת המילים', "אני לא מוכן לחלק את הארץ ולמסור שטחים בארץ לערבים נקודה. אם היה אומר 'קח את מה שיש לך ואל תדאג גם ה-70% הנוספים יהיו שלנו' - פה יש על מה לדון. הוא סבור כי נתניהו "תומך בסופו של דבר בחלוקת הארץ", בעוד הוא "בהחלט רוצה הכול". כמו כן, הוא חשף כי יש מסמך צה"לי מה-3 במאי, אשר "מייצר הבחנה ברורה כמה יש בשטחי C שאמורים להיכנס תחת הריבונות לפי תוכנית טראמפ וכמה יש בחוץ", ובו כתוב "אנחנו נבחן את החלקים של שטחי C שמיועדים לריבונות ישראל ונבחן את האוכלוסייה שיש בשטחי C שמיועדים למדינה פלסטינית זאת אומרת שהמערכת מטמיעה מאוד מהר את עולם המושגים".
לטענתו, השטח "יהפוך אפילו ל-A דה פאקטו. הוא ייהפך דה פאקטו לשטח ששייך לפלסטינים ונועד להיות הבסיס להקמת מדינה פלסטינית, וכאן הוויכוח המרכזי שלי עם הרבה מחבריי. אני טוען, שב-100 שנות ציונות מה שמעצב מציאות אלה העובדות בשטח. דקלרציה היא חשובה ומועילה אבל יש לנו מדינה, אנחנו נמצאים ביו"ש, אז אני לא מזלזל בחשיבות של הריבונות אבל זה לא הדבר המרכזי. הדבר המרכזי זה העובדות בשטח ואם התוכנית הזאת תביא למציאות בשטח בה מצד אחד להתיישבות יהיה קשה להתפתח, כי תהיה הקפאה, אנשים לא יקנו בתים ובנקים לא יתנו משכנתאות וכו', ומצד שני הערבים ימשיכו לקבוע עובדות בשטח, כי אף אחד לא ימנע את זה מהם, כי בתודעה זה שייך להם - זו תוכנית רעה שתביא להקמת מדינה פלסטינית".
חבר הכנסת סמוטריץ' טען כי כל האנשים שהתנגדו לנאום בר אילן אך מסכימים עם תוכנית טראמפ למעשה הופכים את הוויכוח על סוגיית הסיפוח ל'וויכוח על מחיר', "חשבתי שיהיה לי רק 20% ועכשיו אני מקבל 30% אז אני מוכן לתת 70%? תמיד כשמדובר על מדינה פלסטינית, אני לא מדבר על מי שדיבר על גבולות 67', הרוב השפוי גם השמאלי מבין שחלק נשאר שלנו וחלק הולך אליהם". לכן, "אני בעד להחיל ריבונות רק על הבקעה, כי אז אתה לא משרטט גבולות קבע, אני רק מעמיק את האחיזה שלי ומקבל את הדקלרציה החשובה של ריבונות בבקעה. אני חושב שזה בהחלט מרחיק את הסיכוי שהפלסטינים אי פעם יבואו לשולחן, ושתקום כאן מדינת טרור שאני כמובן מתנגד לה גם ערכית וגם ביטחונית. אבל אין מצב בו אני מוותר על ה-70% הנוספים שבסוף נועדו, גם אם בעוד 10 שנים, להקים מדינה פלסטינית".
לסיום, התייחס שר התחבורה לשעבר לדחיית החזרת הפעילות של רכבת ישראל, וטען כי "אי אפשר לפתוח משק בלי רכבת, אי אפשר לפתוח רכבת עם ויסות של מספר הנוסעים כפי שאפשר באוטובוס, זה עובד אחרת, אין שום יכולת לשלוט מי עולה לאיזה רכבת, אין שום יכולת טכנולוגית. אני חושב שזו שגיאה, אני לא חושב שמירי יכולה לעמוד מול רה"מ וזה ההבדל, אני יכולתי לקבל החלטות ענייניות כי ה-DNA שלי היה משוחרר מלחצים מסוגים שונים. גם כשאני הייתי שר התחבורה היו החלטות שרה"מ קיבל ולא אהבתי והייתי צריך ליישר איתן קו כמו סגירת שדה דב. יכול להיות שהייתי נאבק, הייתי אומר רה"מ אתה טועה, הייתי אומר לציבור שזו שגיאה, והייתי חייב לציית. זה לא שאנחנו רוצים הפקרות ברכבת, יש מספיק דרכים לוודא את שמירת בריאות הציבור גם מבלי להגביל את מספר הנוסעים".
עריכה: עופרי גליכמן