103FM
103FM
האזנה לשידור החי
עכשיו בשידור
איפה הכסף
עם ענת דוידוב

מנכ"ל שופרסל: "הייתי מצפה שהמערכת הפוליטית תתעשת"

יצחק אברכהן מתח ביקורת נוקבת על טיפול הממשלה במשבר הכלכלי: "מטריד מאוד שבמדינה שנמצאת במשבר בריאותי, כלכלי וחברתי - יש זמן לבחירות"


מגפת הקורונה פגעה קשות בכלכלה, המשק במיתון עמוק ועל פי נתוני הלמ"ס הרבעון השני של שנת 2020 הוא הגרוע ביותר שהיה במדינת ישראל. למרות זאת, נדמה כי יש ענף שלא נפגע מהקורונה - קמעונאות המזון. מנכ"ל רשת המזון הגדולה 'שופרסל', יצחק (איציק) אברכהן התייחס למצב הכלכלי הקשה במדינה, לצד הזינוק ברווחי החברה ברבעון האחרון העומדים על כ-80 מיליון שקלים. אברכהן לא היסס למתוח ביקורת על התנהלות הממשלה בטיפול במשבר, ועל האפשרות שבעוד מספר ימים ישראל תצא לבחירות.

אין ספק שנגיף קורונה שינה את החיים לבלי היכר, הפגיעה התבטאה בכל תחומי החיים, אנשים איבדו את מקום עבודתם, בני הגיל השלישי הפכו לאוכלוסייה ממודרת, וכולנו התוודעו למושגים כמו 'אקספוננציאלי', 'א-סימפטומטיים' ו'מערך בדיקות אפידמיולוגיות'. הכלכלה ספגה פגיעה קשה כתוצאה מהצעדים שנקטה הממשלה במטרה למגר את התפשטות הנגיף, ונדמה שהדרך להתאוששות רחוקה. מנכ"ל שופרסל יצחק אברכהן התייחס למצב הכלכלי בו נתונה ישראל, ואמר: "אני חושב שהמצב הוא באמת מדאיג. תפיסת העולם שלי אומרת דבר מאוד פשוט, 'נא לעזור ככל שניתן לעובדים הבוגרים'. לעזור להם לעמוד על הרגליים ולהחזיר אותם מוקדם ככל שאפשר למעגל העבודה, להשאיר אותם בבית זו חלה רעה".

הוא הוסיף ואמר כי הוא שמח על הזיהוי המוקדם של החברה לגדילה בביקוש למזון, "שקלנו והחלטנו שנעשה הכול להגדיל את השירות לצרכנים. קלטנו אלפי עובדים בתקופת המשבר, ועדיין אנחנו עם 1,000 עובדים מעל המצב הבסיסי שהיינו לפני תקופת המשבר, קרי חודש פברואר. אני מעריך שהמשבר הזה ילווה אותנו לפחות ב-3 השנים הקרובות, זו גם הסיבה שאנחנו מעלים הילוך ונגדיל את הנתח של המותג הפרטי של שופרסל, שבו יש מוצרים מאוד איכותיים במחירים מופחתים מהמותגים המובילים. שופרסל, לא בפסח ולא היום ולא בחגי תשרי, לא העלתה מחירים ולא תעלה מחירים. אפילו הורדנו ב-2-2.5% בהשוואה לעצמנו בשנה שעברה".

כמו כן, אברכהן התייחס להתנהלות המדינה בטיפול במשבר הקורונה ולמודל החל"ת שיישמה מאז פרוץ הגל הראשון של נגיף קורונה, וטען כי "היה צריך לעשות את זה לתקופה מאוד קצרה, לנהל את זה דרך החברות, ולעורר את העניין של האנשים שבבית לצאת לעבודה". הוא הוסיף והביע את דעתו על האפשרות שבעוד ימים בודדים ישראל עלולה למצוא עצמה במערכת בחירות רביעית תוך שנה וחצי: "מטריד מאוד שבמדינה שנמצאת במשבר בריאותי, כלכלי וחברתי - יש זמן לבחירות. מטריד מאוד. אני הייתי מצפה שהמערכת הפוליטית תתעשת ותתאחד ותראה מול העיניים אך ורק, אבל אך ורק, את הקשיים היום-יומיים הבריאותיים והכלכליים של הציבור בישראל, ותעשה הכול כדי לתת להם את הסיוע שנעבור את התקופה הזאת. גם כך מבחינה כלכלית היא הולכת להימשך לפחות 3 שנים".

"בסופו של יום אנשים צריכים לאכול"

רשת 'שופרסל' סיימה את הרבעון האחרון ברווח של 80 מיליון שקלים, ההכנסות טיפסו ב-8% לכ-4 מיליארד שקלים. מנכ"ל הרשת הסביר את הגורמים לכך: "לחברה הייתה דרך, אסטרטגיה, בנתה תשתיות. כשנוחת עליך משבר בריאותי או כלכלי, העוצמה הזאת באה לידי ביטוי, ואני שמח שיכולנו לתת שירות ברמה גבוהה יחסית להיקף האירועים שנחתו עלינו. המשבר הוא משבר כואב מאוד בריאותית, וכואב מאוד כלכלית, אבל בסופו של יום אנשים צריכים לאכול. בתחום של קמעונאות המזון אני שמח שאנחנו נמצאים במקום שידענו להיערך כמו שצריך ולתת שירות כמו שצריך, והתוצאות באות לידי ביטוי".

הזינוק בנתוני החברה התבטא הן בהזמנות 'אונליין' דרך אתר החברה וגם ברשת הפארם – Be. אברכהן סיפר כי בשנים האחרונות החלה החברה בבניית התשתיות, "בשנה הבאה נצא לדרך עם מחסן אוטומטי גדול. בעוד שנתיים עם מחסן אוטומטי ענק, ואנחנו משקיעים בזה כי חשבנו שהכיוון הוא חיבור בין חנויות פיזיות ועולם של טכנולוגיה וקניה באינטרנט. חשבנו על זה קודם, נערכנו לזה קודם, לא ידענו שתבוא הקורונה אבל מרגע שהגיעה, ידענו לנהל את היכולות שלנו במשבר הזה בצורה המיטבית. אנחנו נבדוק את עצמנו כל הזמן בין החנויות הפיזיות לחנויות האינטרנטיות".

הוא התייחס להשפעה של המעבר לאינטרנט בקרב הגיל השלישי, וציין כי עם פרוץ המשבר "מיד הבנו שיש בעיה, היינו חלק מהסיוע של פיקוד העורף למשפחות של הגיל השלישי, והשתתפנו בחלוקה של חבילות שי. פתחנו את המערכות והדרכות לגיל השלישי, איך להתחבר לתוך האינטרנט ואיך לעבוד. מתוך אחוז המצטרפים החדשים לקניות באינטרנט בשופרסל - 30% הוא מהגיל השלישי. אנשים קלטו את הסיפור הזה, מצטרפים, יודעים לנהל טלפון חכם אז הם יודעים היום לעבוד באינטרנט. אנחנו עושים דרך השירות שלנו קבוצות הדרכה, נותנים ממש הדרכה פרטנית", והדגיש: "הנושא הזה מאוד חשוב לנו".

האם אתם שוקלים לצמצם סניפים?
"זה חלק מתהליך של חשיבה שאתה צריך לעשות יום-יום, שעה-שעה. ככל שמסלול א' צומח - מסלול ב' יקטן. בנקודת הזמן הזו, מפלס המים גם בחנויות וגם באינטרנט עולה, האם יש לנו תוכניות, והאם אנחנו שוקלים ומתכננים צמצום של שטחים בהתאם לגידול בעולם האינטרנט? בהחלט כן".

 

עריכה: עופרי גליכמן

19/08/2020
הישארו מעודכנים

יצחק אברכהן, מנכ"ל שופרסל: "הייתי מצפה שהמערכת הפוליטית תתעשת"
יצחק אברכהן, מנכ"ל שופרסל: "הייתי מצפה שהמערכת הפוליטית תתעשת"  |  צילום: אבי דישי/פלאש90