המונח 'ישראל הראשונה וישראל השנייה', עלה השנה לכותרות שוב ושוב. יש שיגדירו אותו במילים מכובסות כמאבק בין אשכנזים למזרחים, ויש שישתמשו בו בזמן הפגנות נגד ראש הממשלה נתניהו בכדי להבדיל בין תומכיו לבין מתנגדיו. בשיא המחאה הגיעה סדרת הדוקו של אבישי בן חיים 'ישראל השנייה', והיא הצליחה לסמן את הפער וסייעה להעמקה של השסע בין המחנות.
למי שמאזין לינון מגל ובן כספית קשה היה לפספס את ההתייחסות למונח בשנה החולפת, אז אחת ולתמיד, מהי המשמעות של כל זה בכלל, והאם ב־2020 יש מקום ומשמעות למקום שממנו הגיעו ההורים שלך, ולאיזה מחנה כל אחד מהם משתייך? אבל קודם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מברך את כולנו בשנה טובה, סיכום שנת תש"פ מהזווית של השניים.
"זה הנושא הכי מעצבן מהנקודה שאני נמצא בה, אני חושב שהוא אולי הכי מעניין, מקומם מעורר מחלוקת, וזה השסע הזה, או הפילוג הזה, בין ישראל הראשונה לישראל השנייה", הסביר כספית. מגל האזין לדבריו ברוב קשב, ואמר כי יש להעניק ציון לשבח לאבישי בן חיים על תוכניתו פורצת הדרך, "צריך לפרגן לו שהצליח לעשות מהפכה תודעתית זה לא שזה לא היה קיים קודם ולא דיברו על הפערים אבל הוא בא ושם את הנושא על הפרצוף של כולנו וזה תפס".
כספית טען כי אם לא היה נתניהו, אלא מנהיג אחר ממוצא אשכנזי בראשות המדינה, הדבר הזה לא היה קורה. "רק לפני שנתיים היה פה דיון ארוך, והרבה יותר מעניין מעכשיו, בעקבות הסדרה 'סאלח, פה זה ארץ ישראל', אבל עכשיו זה פוליטי. אנחנו מדברים על הנושא הזה מיום היוולדנו", אז מה השינוי שהתרחש? לדבריו, בן חיים הפך לחומר ביד היוצר של ראש הממשלה. "נתניהו, הוא מלך מלכי המלכים של הפריווילגים לייצר פה את השסע, ולהפוך את כל הסיפור למנוף פוליטי".
מגל התייחס לדבריו באריכות, ואמר: "נכון שנתניהו הוא אשכנזי אליטיסט מרחביה, הוא לא אומר שלא, הוא רק אומר שהוא מייצג. גם אני אשכנזי מישראל הראשונה נגיד אבל בגלל החיבור שלי לבלוק של ש"ס ולבלוק של המזרחים, כל אלה שמאפיין אותם, נגיד התרבות היהודית לפני הדמוקרטית, הוא נתן בהם סימנים של ישראל הראשונה והשנייה".
הדיון המשותף בין השניים התעמק, והתרכז בפערים החברתיים שגורמים לשנאה בין המחנות. כספית שלף את קלף נתן אשל, שטען בהקלטה כי הם ממנפים את השנאה של בני עדות המזרח ככלי פוליטי. מגל הסכים עם דבריו, ואמר: "אני חושב שאתה צודק. ההקלטה הזו זה אחד מרגעי השפל של השנה הזו. אני שונא את השנאה הזאת, ואני מסכים שיש פה נקודה, השנאה מתדלקת משני הכיוונים. גם השנאה לנתניהו היא שנאה פתולוגית בעיני, וגם השנאה לשמאל ומפא"י וכל הדבר הזה, אנחנו מתודלקים על ידי שנאה, אבל אני לא חושב שזה הדבר שבסופו של דבר מגדיר את המהות של הבלוקים, ברור שיש פה שנאה. אני חושב שבלוקים של מסורת שמתחברים לעדה הם אלה שמייצרים את שני המחנות". בהמשך הסביר כספית מה דעתו של נתניהו על עניין המסורת, וטען: "אני מכיר טוב את נתניהו יחסו לדת גרוע בהרבה ממני, והוא נגוע בגזענות במידה לא קטנה".
אם חשבתם שאי אפשר להכניס אופטימיות לדיון המורכב טעות בידיכם, שכן השניים הצליחו להאיר את הפילוג באור אופטימי, והסכימו כי יש פה מדינה שהוקמה בנס והודבקה ברוק. "למה לקחת מסמר חלוד ולתקוע בתוך פצע שמתאחה פה בצורה מרהיבה", שאל בכאב כספית, "אנחנו מתחתנים אחד עם השני, יש פה עם אחד, כור היתוך. עזוב את הפוליטיקה. יהיה חיים אחרי נתניהו למה לשסע אותנו זה בזה". מגל לא הסכים עם דבריו, ואמר: "אתה טועה בזה שאתה חושב שזו המציאות".
לדבריו של כספית הפתרון הכי טוב להתמודדות עם הפערים החברתיים בחברה הישראלית הוא שאחד המנהגים יקום וייקח אחריות. "שמישהו ישקיע את המיליארדים שמחלקים לחינוך בצורה שוויונית. יש תת נוכחות של מזרחים מהפריפריה באקדמיה וביחידות העלית בצבא למה? לא כי כמו שרומז אבישי בן חיים בגלל שיש מבחני קבלה ובגלל שהם מזרחים הם לא מתקבלים, הפריפריה לא עומדת בהם בגלל שלא משקיעים בחינוך שלה. אם המורה בירוחם ירוויח כפול ממורה ברעננה, או שכל האמצעים של הרובוטיקה יהיו שם ולא פה אז יהיה שינוי. את זה נתניהו לא עושה, את זה הימין לא עושה, אפשר לפתור את הבעיה בדקה וחצי".
מגל סירב להאמין שמשם יצמח השינוי הגדול, ואמר שהפערים התרבותיים הם עמוקים מדי. "זה מתחיל בתוכנית שלנו, שדיברו על זה שללכת לרבנים זו תרבות של ישראל השנייה. אם האליטה לא תכבד ותגיד שללכת לרבנים נחשב נחות, זו התנשאות של ישראל הראשונה על ישראל השנייה".
לסיום, ברכו צמד השדרנים את המאזינים לכבוד השנה החדשה, ויחד קיוו להתעורר לשנה שכולה איחוד כל חלקי הארץ לכדי מקשה אחת.