פרופ' סלמאן זרקא, מנהל בית החולים 'זיו' בצפת שממנו נלקחה גופת השייח' אבו זאין אלדין חלבי, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm על המקרה החריג.
"יש כאן אירוע מורכב, אירוע בעייתי. מצד אחד, מנהיג דתי מאוד מכובד, השייח' אבו זאין אלדין נפטר, ואני רוצה להשתתף בצער המשפחה ובצער כל העדה. ומנגד, לקחת, לחטוף, להוציא גופה מתוך בית החולים, ללא רשות, זה אירוע חריג ביותר שמחייב תגובה וחקירה, במיוחד שבאותו זמן היו בשטח בית החולים כוחות משטרה וכוחות יס"מ. אני חושב שהאירוע הזה מחייב בדק בית מעמיק", אמר זרקא.
לדבריו, השוטרים וכוחות היס"מ לא ביצעו אכיפה מול האירוע. "רואים שעיקר העיסוק היה של אנשי האבטחה של בית החולים, שעבדו באמת בנחישות וברגישות אל מול המון אנשים שכואבים את לכתו של השייח' המכובד. כוחות המשטרה שהיו במקום לא נקפו אצבע, לפחות על פי מה שיש לנו", סיפר.
כלומר מה שאתה אומר פרופ' זרקא, זה ששוטרים עמדו בצד ולא עשו כלום.
"אני לא יודע לשקול את שיקולי המשטרה, ובטח למשטרה יש שיקולים מסוימים שלא ברורים לי, אני שמח שמפקד מחוז הצפון מינה ועדת בדיקה לנושא הזה. שמעתי כל מיני אמירות מצד המשטרה, שלא נכון להתעמת עם אנשים באירוע מהסוג הזה, שצריך לגלות רגישות. אני לגמרי יכול להבין את זה".
יכול להיות שיש בזה אמת, כי אתה יודע, אם היו מתעמתים עם הקבוצה הזאת שפורצת פנימה, יכול להיות שזה היה נגמר בשפיכות דמים.
"חס וחלילה, אנחנו בטח לא רוצים את התמונות האלה. הייתה כאן הבנה גם של משרד הבריאות וגם של הגורמים הממונים, שמכיוון שמדובר בשייח' מאוד מכובד, צריך לאפשר איזושהי הלוויה מכובדת או ציון האירוע בצורה כזו או אחרת".
למה לא אפשרתם לאותם מתאבלים לקבל את הגופה כמו שצריך כבר ביום שישי? למה היה צריך לחכות לשבת?
"יש כאן קונפליקט מאוד ברור, מצד אחד, בין ההגנה על בריאות הציבור, השייח' נפטר ממחלת הקורונה, מג'דל שמס הוא יישוב אדום שנמצא באזור מוגבל ובסגר, ומנגד יש את הצורך העדתי לציין את ההלוויה".
אבל למה היום הזה עושה את ההבדל?
"אני חושב שראינו כבר את ההתקהלויות ביום שישי בערב. דרך אגב, על פי צו בריאות העם, גופה עוזבת את בית החולים ישר לבית העלמין לטקס הקבורה, זה מה שמקובל, זה מה שראינו שקורה בכל מקום בישראל. לאור ההחרגה כאן או לאור המחשבה של נתינת מענה שונה, מענה מתואם, אז המחשבה הייתה שבשבת בבוקר הגופה תעזוב, דרך אגב זה סוכם עם המשפחה ועם ההנהגה הדתית".
אבל בעצם, מה אתה אומר לנו כאן? אתה אומר שמחזיקים את הגופה כבת ערובה עד אשר הרשויות, משרד הבריאות או המשטרה מגיעים לאיזשהו תיאום עם ההנהגה לגבי טקס הקבורה וההגנה על בריאות העם תוך כדי האירוע הזה. זה אבסורד, למה אתם צריכים להחזיק כבת ערובה את הגופה?
"ממש לא, הגופה לא הוחזקה כבת ערובה. התיאור ממש לא מדויק".
אבל זה מה שאתה אומר.
"לא, אני אומר שהתנהל שיח עם המשפחה, התנהל שיח עם ההנהגה הדתית, והייתה הבנה שביום שבת בבוקר מגיעה המשפחה לקחת את הגופה לטקס אשכבה במגרש הכדורגל".
ואז הגיעה אותה קבוצה ביום שישי בלילה ופשוט פרצה לבית החולים בניגוד לעמדת המשפחה?
"אכן, לגמרי. לא ברור מי הקבוצה הזאת, זו לא המשפחה. יש כל מיני השערות לגבי מי הקבוצה שהגיעה לבית החולים, אבל זה בניגוד לסיכום עם המשפחה. אם המשפחה הייתה מבקשת לקבל את הגופה, לא הייתה אמורה להיות עם הנושא הזה שום בעיה".
זאת אומרת, אם המשפחה הייתה באה ואומרת, 'למרות הסיכומים, אנחנו מתחרטים, אנחנו רוצים לקחת את הגופה כבר ביום שישי', הייתם מאפשרים את זה?
"לגמרי, אני חושב שהסיפור לא קשור למועד לקיחת הגופה. יש כאן לגמרי את הקונפליקט הזה בין צו בריאות העם, בריאות הציבור, לבין הצורך של העדה - זה מעבר למשפחה - לציין את האירוע העצוב הזה של פטירת השייח'".
אתה יודע מי האנשים האלה שהגיעו?
"לא, אני לא מכיר את האנשים. המשטרה תצטרך לחקור ולבדוק. אני שמעתי אתמול (ש') את השייח' מואפק אומר שאולי הקבוצה הזאת לא הכירה את הסיכום עם המשפחה, אז אני לא יודע אם יש כאן תנאים מקלים. אבל מצב של פריצה לתוך בית החולים ולשבור את מתקן האבטחה, אני חושב שזה מצב בלתי סביר בעליל ולא אמורים להשלים איתו".
עריכה: אמיתי דואק