ספק אם יש ישראלי שלא מכיר את השם אילנית, שנחשבת לאחת מהזמרות המובילות והפופולריות ביותר בזמר העברי. הזמרת המצליחה שהתחילה בצמד האהוב 'אילן ואילנית', הקליטה לאורך קריירה רבת השנים, יותר מ-600 שירים ו-30 אלבומים ואף ייצגה את ישראל פעמיים באירוויזיון. במסגרת 'אלבומי המופת' צללו רז שכניק ואילנית אל הזיכרונות והסיפורים מאחורי הלהיטים באלבום 'תקליט מס' 20 במקצב ברזילאי ובשירים נבחרים' שיצא בשנת 1976.
השיר הראשון בו התמקדו רז שכניק ואילנית הוא הלהיט האלמותי 'ארץ' שהפך לימים לאחד השירים היותר מושמעים בתחנות הרדיו. אילנית סיפרה כיצד התגלגל השיר: "שייקה פייקוב הגיע אלינו עוד לפני 'ארץ' והציע לנו שירים, בין היתר עם החוש המפותח של שלמה צח הוא שמע את השיר הזה ואמר - 'זה להיט'. הקלטנו אותו ובאמת מאז ועד היום אני שרה אותו, הקהל שר איתי, הילדים בגן לומדים אותו בבתי הספר". היא סיפרה: "אני זוכרת שהבן שלי היה בכיתה ג', הייתי באה בסופי השבוע ללמד אותם שירים עבריים עם פטיפון. הם מאוד אהבו לשיר את השירים האלה, וזה הצליח מאוד במצעדים".
אילנית נזכרה בתקופה בה הוקלט השיר, ואמרה: "אנחנו חיינו בתקופה קצת שונה מבחינת הסגנון המוזיקלי בארץ, מאוד אהבו שירי ארץ ישראל. אנשים שלחו גלויות למצעד וזה הגיע למקום הראשון. זה שיר שאנחנו אומרים עד היום 'יהיה מה שיהיה'".
ב־1976 אילנית מסומנת ככוכבת גדולה, זאת לאחר הופעתה באירוויזיון וזכייתה במקום הרביעי עם השיר 'אי שם'. באלבום 'תקליט מס' 20 במקצב ברזילאי ובשירים נבחרים' היא הכניסה את שורשיה הברזילאיים. על החיבור לסגנון המוזיקלי, אמרה: "מגיל צעיר שמעתי מוזיקה וכמובן מוזיקה שונה, סמבה, ובגיל 8 הופעתי בטלוויזיה בברזיל עם להקה של נגנים שכונתיים. הזמינו אותנו לתוכנית ילדים, פה בארץ לא ידעו מה זה טלוויזיה בכלל. אז בעצם התחלתי לשיר, אהבתי מאוד לשיר". נגיעות הסמבה מורגשות בשיר 'אל תשמעי לקול ליבך', לדבריה "רואים את הנגיעה של מתי כספי, הוא התחיל להתאהב במוזיקת הסמבה וזה פשוט נפלא. זה שיר בעצם שאני חושבת שהוא קצת הקדים את זמנו, כי היום אם היית משמיע שיר כזה היו מקבלים את זה בצורה אחרת".
'שיר של יום חולין' הוא השיר הכי מושמע בגלגל"צ ב-20 השנים האחרונות. אילנית הודתה: "זה לא קורה הרבה, ששיר כמו זה נשאר לכל כך הרבה זמן, ועוד יימשך הלאה והלאה אני חושבת. זה נכנס בעצם כבר לפנתיאון של המוזיקה העברית. בקול ישראל החליטו לא לעשות יותר פסטיבל זמר עם תחרות והצבעות אלא 'חגיגת זמר ישראלית' והציעו לכל המלחינים לכתוב שירים לכל המפורסמים. יאיר רוזנבלום ורחל שפירא הציעו לי את השיר הזה ואני לקחתי אותו באהבה רבה. אני זוכרת שהיה ויכוח, עשו לזה עיבוד אחר ושלמה אמר פשוט ליאיר, תעשה אתה את העיבוד כי אתה מרגיש הכי טוב את השיר הזה. העיבוד מאוד רלוונטי גם לימים אלה, הוא לא נשמע מיושן".
עוד הוסיפה: "הוא שיר מאוד מקובל ואנשים מאוד אוהבים אותו בהופעות, אני מופתעת כי המנגינה לא כל כך פשוטה, הקצב לא כל כך פשוט, ובכל זאת אנשים שרים אותו ויודעים אותו. אני בזמנו אמרתי שהשיר יפהפייה והנה הוא עובר מדור לדור, מעשור לעשור. אני מודה ליאיר רוזנבלום ז"ל על השיר הזה ורחל שפירא שתבדה לחיים ארוכים, שממשיכה לכתוב שירים כל כך יפים, שזה תענוג".
בתחילת שנות ה-70 כצמד 'אילן ואילנית' הקליטה אילנית את השיר 'בשנה הבאה'. במקור, זהו שיר געגועים וכאב של אהוד מנור לאחיו הצעיר, יהודה שנהרג במלחמת ההתשה. אך הצמד החליט לעשות עיבוד קצבי יותר, והשיר הפך לשיר מלא תקווה שמושמע בכל בית. אילנית סיפרה: "רוב השירים של אהוד, כמעט כולם, הוא כתב על הילדות שלו, על החיים בבנימינה סביב המשפחה. הוא תיאר געגוע של ישיבה במרפסת עם אחיו, הוא כתב 'והשמש תשקע' במקור, ונורית הירש ביקשה שהשיר יהיה אופטימי וזה שונה ל'השמש תזרח'", וציינה כי לשיר קיימות גרסאות כיסוי רבות, במגוון שפות ועיבודים שונים.
בהמשך, סיפרה אילנית על הלהיט האהוב 'אהבה היא שיר לשניים': "ב'קול ישראל' החליטו שעם כל הניסיון שלי עם הקלטות בחו"ל וראיונות עם עיתונאים לשלוח אותי לאירוויזיון שוב. ביקשו מכמה מלחינים לכתוב שירים ואני עמדתי בפני ועדה שישבה בחדר וכל מלחין ליווה אותי בפסנתר. היה כמובן את השיר 'נסיך החלומות' של גלי עטרי, שהיה לו סיכוי טוב. פשוט הם אמרו 'אנחנו ישראלים, אנחנו שרים על דמויות ישראליות. את לא יכולה לשיר על ולנטינו'. זאת הייתה חוויה נהדרת בסך הכול". כמו כן, חזרו השניים אל הזיכרונות מהשירים: 'הנה ימים באים', 'הנה לילה', 'הנה בא השלום'.
עריכה: עופרי גליכמן