רז שכניק

"יאיר לפיד רצה להיות סוג של מנטור"

להקת הבנות המצליחה משנות ה־90-80 מנגו התארחה אצל רז שכניק לשיחה על אלבומן היחיד • ונזכרה בשיתוף הפעולה עם לפיד


להקת הבנות המצליחה 'מנגו' הוקמה בשנת 1988 וזכתה להצלחה אדירה, עם להיטי הענק 'גרה בשינקין' ו'מתחילה מהתחלה'. הלהקה מנתה 3 זמרות יוצאות להקת פיקוד הצפון - מירי (טננבאום) נבו, מיכל (נחמן) צפיר ויסמין גמליאל. חברות הלהקה הגיעו לאולפנו של רז שכניק במסגרת 'אלבומי המופת' וביחד הם נזכרו בסיפורים מאחורי אלבומן היחיד - 'מנגו' (1989).

את השעה פתחו שלישיית מנגו ורז שכניק עם הלהיט האלמותי 'גרה בשינקין', אותו כתב יאיר לפיד והלחין רמי קליינשטיין. יסמין גמליאל נזכרה בפגישה שנערכה עם לפיד בביתו: "הפגישו בינינו כדי לשוחח, לקשקש, שהוא יכיר אותנו ויבין מיהן הבנות שהוא צריך בשבילן לכתוב שיר. ישבנו שעות, כל הערב אל תוך הלילה, והוא שאל אותנו שאלות. היה ערב מאוד חביב ונחמד, לא משהו שקרה לנו עם אף אחד אחר בעניין של כתיבת שירים, ויותר מאוחר קיבלנו שיר".

מירי נבו הוסיפה כי הלהקה הוחתמה בחברת התקליטים 'הליקון', שם שיתפו פעולה לפיד וקליינשטיין באלבום הבכורה של ריטה. "מטבע הדברים, ב'הליקון' רצו שיאיר יכתוב גם לשלישיית הבנות החדשה. יאיר רצה לקבל השראה, הייתה שיחה מאוד עמוקה, שלא בהכרח הייתה קשורה למה שיצא בטקסט בסוף", והודתה: "די הופתענו כשראינו את המילים". מיכל צפיר נזכרה כי "באותה התקופה זה היה נורא מקובל שיש אמנים מבצעים, ויש כאלה שכותבים טקסטים ולחנים. יאיר עודד אותנו ואמר 'אני אכתוב לכן, אבל אני מעודד אתכם לכתוב, אל תפחדו'. הוא רצה להיות מן סוג של מנטור".

מנגד, השלושה הכירו את רמי קליינשטיין משירותן הצבאי בלהקת פיקוד הצפון. "רמי הוא זה שפגש אותנו וחשב שיש התאמה קולית, שזה יושב ביחד. אחרי ה'אוקיי' שלו זה התקדם לכדי הקמת השלישייה", סיפרה נבו. בהמשך, חזרו אל השיר 'רגע', אותו הלחין יועד נבו. מירי סיפרה כיצד התפתח הרומן שהוביל לנישואיהם: "רוני בראון, בעלי 'הליקון' אמר ליועד 'תקשיב לי טוב, אני מביא לך שלוש בנות, אני מבקש ממך לא לנהל רומן עם אף אחת'. מטבע הדברים הוא ניהל וגם התחתנו. היום אנחנו הרבה שנים גרושים, אני החלפתי את השם שלי לנבו, והשתלטתי לו על השם בקיצור".

גמליאל ציינה כי בשיר ניתן לשמוע את "ההפקה המוזיקלית המאוד אלקטרונית שיועד ותמיר קליסקי עשו. עבודה מאוד 'פופית' מתקדמת לתקופה הזאת, עם השפעה אירופאית". נבו הסבירה כי השיר משקף את החזון המוזיקלי של יועד, "הוא רצה לעשות משהו מאוד 'פופי' שנשען על כל האלמנטים האלקטרוניים". כמו כן, הוסיפה: "הוא לא היה היחיד שהחליט, היה את צדי צרפתי שהיה מאוד דומיננטי ומשמעותי בלקבוע את הצבע של הלהקה. צדי ידע לראות את המכלול ואת הקהל".

בהמשך, צללו אל השיר שמזוהה אולי יותר מכל עם הלקה – 'בת שש עשרה הייתי'. נבו סיפרה כי זה היה רעיון של צדי לעשות 'קאבר'. זה המותג 'מנגו בשיאו'. הקליפ צולם ל'זהו זה!', ה'וויז'ן' של צדי היה מאוד ברור, והלכנו עם זה עד הסוף, עם החלפות הבגדים והריקודים, וזה תפס במהירות האור. צדי הוא אדם מקסים ואיש מלא רגש, הוא גאון. כל מה שלמדתי במקצוע למדתי בשנים האלה עם צדי. אם יש דבר שאני יכולה להודות עליו שקרה לי ב'מנגו' זה העבודה הצמודה איתו כאדם וכאיש מקצוע. אוצר בלום בתחום הזה". גמליאל קבעה כי "צדי תמיד הקדים את זמנו".

פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי. 

לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.

                     

עריכה: עופרי גליכמן

28/04/2021

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


להקת מנגו
להקת מנגו  |  צילום: מתוך עטיפת האלבום מ־1989
Paris