איפה הכסף
עם ענת דוידוב

האם יש מספיק אכיפה בכבישים?

11134

עליה חדה בהיקף ההרוגים בתאונות הדרכים: מתחילת השנה נהרגו כ-187 אזרחים • על הנתון המדאיג הגיבו עו"ד תומר גונן וסנ"צ גיא לוי


אלון גל וליאת רון הביעו דאגה רבה בשל הנתון הדרמטי לפיו מתחילת השנה, נהרגו כ-187 אזרחים בתאונות הדרכים, עליה של כ-32 אחוזים לעומת השנה שעברה.

השניים שוחחו עם עו"ד תומר גונן, מומחה בתחום עבירות תעבורה, שאמר: "משטרת ישראל מגדירה את סופי השבוע כ'מבצע בתחום האכיפה בתאונות הדרכים'. אני לא רואה ניידות בכלל באמצע השבוע, לא עושים אכיפה".

עוד התייחס באופן ספציפי לנושא הנהגים המצויים תחת השפעת סמים או אלכוהול: "הלכתם לחתונה בחצי שנה האחרונה? אנשים שותים באירועים ובאזור בית עובד, למשל, יש 8 אולמות אירועים אחד ליד השני ו-0 ניידות באמצע השבוע. כשמשטרת ישראל מגדירה את האירוע כמבצע לסוף השבוע אז באמצע השבוע אנשים נהרגים, גם משכרות, ולא אוכפים את הדבר הזה. תמיד הולכים למקום הקל – עושים המון דוחות על מהירות ושימוש בטלפון, שזה חשוב, אבל איפה האכיפה על עבירות באמת מסכנות חיים?"

הוא הסביר כי לדעתו שורש הבעיה נעוץ במחסור בכוח אדם במשטרה ביחס לגודלה של המדינה, אך הדגיש: "זה עניין של סדר עדיפויות, כשמשקיעים במצלמות מהירות ולא מציבים שוטר חי אז הוא לא ייקח עבירה של שיכור אלא ימדוד מהירות. כשנותנים לשוטר בודד לעבוד הוא לא מסוגל לייצר בדיקות שיכורים לבד ולכן הוא אוכף איפה שהוא יכול - תמרור באיזה חור נידח או דו"ח מהירות באיילון, והוא לא יעצור עבירות מסכנות חיים", והוסיף: "הסיכוי להיתפס זה הדבר היחיד שמרתיע אנשים".

"היחידות האוכפות באגף התנועה מונות כ-700 שוטרים ולא יותר"

בהמשך עלה לשידור סנ"צ גיא לוי, ראש מדור תעבורה באגף התנועה של משטרת ישראל, וביקש להגיב על הדברים: "אין לי ספק שההרתעה תהיה הרבה יותר חזקה והסיכויים לתפוס עברייני תנועה יעלו אם משטרת ישראל תהיה גדולה יותר ונוכל להציב ניידות בכל נקודה, אבל אנחנו במשטרת ישראל ובאגף התנועה עושים את מרב המאמצים עם כוח האדם הקיים. יש כ-30 אלף שוטרים על 9 מיליון תושבים בישראל והיחידות המבצעיות האוכפות באגף התנועה מונות 650-700 שוטרים ולא יותר", והוסיף: "אני בטוח שבפרק הזמן מתחילת השנה ועד היום מבינים ראשי הארגון וגם הדרג המדיני שמשטרת ישראל צריכה לגדול".

עוד הסביר את הפער בין האכיפה על נהגים תחת השפעה במהלך סופי השבוע לעומת באמצעו: "כבישי ישראל עמוסים מאוד במשמרות הבוקר והצהריים, מרב האירועים בין הימים א'-ה' הם במשמרות הצהריים ובמהלך סוף השבוע יש פעילות הרבה יותר גדולה בלילה. לכן העבירות החמורות בחמישי-שישי-שבת בלילה הן הרבה יותר מאשר במהלך השבוע לא בגלל שיש יותר שוטרים בלילה. כשאני מדבר על עבירות חמורות אני מדבר על נהגים שנתפסים בפסילה, נהגים שנתפסים שיכורים, שנוסעים על 160-200 קמ"ש".

לסיכום סיפר סנ"צ לוי על מבצע האכיפה שצפוי להתקיים בסוף השבוע הקרוב: "המבצע הזה הוא כדי שנוכל לא לספור הרוגים והוא חלק מפעילות שמשטרת ישראל עושה 365 ימים בשנה. המבצע שלנו נועד להגביר את הנוכחות, ההרתעה, הבולטות וההסברה. אנחנו מתעסקים בבריונות כביש ו-50 אחוז מהעבירות שאנחנו אוכפים הן מסכנות חיים".

עריכה: יעל טלמן

08/07/2021

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


עליה חדה בתאונות הדרכים
עליה חדה בתאונות הדרכים  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
Paris