אתמול בחצות הלילה (ב') פג תוקף מתווה 'הכיתה הירוקה' ואלפי תלמידים עברו ללימודים מקוונים. ענת דוידוב דנה על כך ב־103fm עם דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, אשר זעמה על ההנחיות המבלבלות והתנגדה נחרצות למעבר ללמידה מרחוק בטענה כי ההשפעות לכך קשות מנשוא.
"כולנו ראינו וחווינו בעוצמה רבה את התופעות הקשות של סגר ושל הלמידה בזום", הכריזה שטאובר בפתח דבריה, "אנחנו הבנו שלקשר הבלתי אמצעי, המגע האנושי ושמירה על שגרת חיים, גם כשיש מגיפה שמאוד מאתגרת, יש חשיבות עצומה. אנחנו מתמודדים במערכת עם תופעות לוואי של הסגר ומעולם לא התמודדנו עם עוצמות והיקפים כאלו של דכאונות, חרדות, אלימות, עלייה בעישון, ירידה בגיל המעשנים והשמנה. אנחנו רוצים את הדבר הכי פשוט - שמערכת החינוך תתנהל כמו כלל האוכלוסייה, זה המתווה הנכון לנו".
אנשי חינוך רבים מצטרפים לדעתה של מנכ"לית משרד החינוך, וגם הם מתנגדים לסגירת המערכת. "היום בבוקר קיבלתי פוסט של מנהל שאמר לי שהוא מבקש ממני בכל מצב להשאיר את מערכת החינוך פתוחה, 'אנחנו נדע לנהל את זה. אנחנו המנהלים יודעים לתפקד בלי שום קשר לכמה אנשים יגיעו להיות מאומתים כי אנחנו מבינים שאנחנו עוד לא בשיא. אין דבר חשוב יותר ממערכת פתוחה'. אנשי החינוך מבקשים את זה, הם נמצאים בחזית ויודעים כמה ההתמודדות הזו קשה וכמה היא תהיה קשה יותר אם המערכת תסגר", שיתפה.
ראש עיריית גבעתיים טען גם הוא כי ההנחיות מבלבלות ולא מובן כיצד אנשי החינוך צריכים לפעול מול התפשטות המגיפה. שטראובר חיזקה את דבריו: "צודק ב־100 אחוזים. כשכל שבוע מגיעות הנחיות אחרות זה יוצר תחושה של בלבול. אנחנו מבקשים את הדבר הפשוט. שרת החינוך לא שינתה את המדיניות מההתחלה, היא כל הזמן אומרת שאין דבר יותר חשוב מלהשאיר את המערכת פתוחה והיא נלחמה לפתוח אותה ב־1 בספטמבר. אנחנו רואים היום שהשטח מבקש את זה ואנחנו מנסים בכל כוחנו להעביר את המסר הזה כי זה הדבר הנכון".
"אנחנו מרגישים שיש לנו יותר ויותר שותפים היום, גם ברמת הממשלה וגם ברמת הציבור. אני לא חושבת ששר הבריאות נגדנו, יש כאן זוויות ראיה שונות. לכן, יש ממשלה וקבינט שיקחו את סך הסיכונים ואני מקווה שהם יכריעו לטובת בריאותם הנפשים של התלמידים", הדגישה.
לדבריה של מנכ"לית משרד החינוך, מנהלי המוסדות החינוכיים וצוותיהם אכן מודעים כיצד לפעול במצב של תלמיד מאומת. לכן, הבהירה שטאובר כי "אנחנו רוצים למנוע את הכיתה א'־ד' צמצום מגעים, ה'־ו' צמצום מגעים אחר ותיכון כך או אחרת. זה יוצר את תחושת אי הנחת ואת הבלבול. אני מצדיקה את הציבור שהטענה שזה יוצר בלבול. המנהלים והמורים יודעים איך לפעול והם פועלים בהלימה להנחיות. גם לשמור על בריאות הילדים בתוך המסגרות בהתנהלות נכונה וגם איך לפעול במקרה של ילד חולה".
"יש אמון מלא במנהלים ובמנהלי אגפי החינוך שיודעים להתאים לפי האמצעים שלהם את התנאים המיטביים לכל קהילה. אנחנו צריכים להנגיש תוכניות פדגוגיות, הכשרות למורים ואמצעים טכנולוגיים כדי שהם יכולו להתמודד. בסופו של דבר מנהל מכיר את האמצעים וקהילה שלו יותר טוב מכל מי שיושב בירושלים", הסבירה.
בנוסף, ציינה שטאובר כי הם ילחמו על מערכת חינוך פתוחה אך יפעלו בהתאם להנחיות הממשלה. "ברגע שתהיה החלטת ממשלה אנחנו מחוייבים למלא אותה, ואז נעשה הכול כדי לשמור על קשר עם הילדים. להנגיש את האמצעים הפדגוגים ולוודא שלכל ילד יש מענה טכנולוגי, ובעיקר שנשמור איתו על הקשר. אנשי החינוך נמצאים בחזית המגיפה כבר שנה שנייה ומנהיגי החינוך, אני רוצה להודות להם על העבודה ועל כל הקושי היומיומי שהם מתמודדים איתו. אנחנו נעשה הכול כדי לסייע להם".
בהמשך השיחה, התייחסה שטאובר לאחוז המתחסנים בקרב המורים, ואמרה: "יש לנו אחוז גבוה מאוד של מורים מחוסנים ופטורי בידוד, מתוך 200 אלף מורים במערכת כ־230 מורים סירבו להתחסן. הם נמצאים בבית, הם לא מקבלים שכר ומנהלי בתי הספר מוצאים את הפתרון למילוי מקוםן - זה מספר זעום. אני רוצה לומר גם להורים תודה כי היום יש לנו כבר 50 אחוז ילדים מחוסנים ופטורי בידוד בחינוך היסודי, וככל הדבר הזה יתעצם כך נוכל לשמור על מערכת חינוך פתוחה".
"אתמול הגיע לכל ילדי ישראל מכתב משותף שלי ושל מנכ"ל משרד הבריאות כי אנחנו לא רוצים לזרוע איבה ובידוד בין שני המשרדים, אנחנו רוצים לשמור על מסר אחיד. תשמרו על הבריאות וזה יעזור לנו לשמור על המערכות", סיכמה.
עריכה: שני רומנו