משרדי החינוך והבריאות הודיעו כי מתווה הרמזור בוטל, כל התלמידים ילמדו פרונטלית, ובתי הספר יתנהלו בדומה להנחיות שמוטלות על כל המשק. סמדר מורס, מנהלת בית הספר 'נופים' בתל אביב, הגיבה על כך.
"אנחנו חווים את הכאוס ואת הבלבול, ומרגישים שממש אי אפשר לראות מבעד למסך הערפל הסמיך הזה", אמרה מורס בקשר לשינויים התכופים של המתווים, והוסיפה: "אני מרגישה שהאמון במנהיגות הולך ומתמעט כי אין בהירות ואין שקיפות. אנחנו כבר שנתיים במשבר הקורונה, ועדיין אנחנו חווים את אותם דפוסים והתנהגויות כאילו שאין הפקת לקחים, כאילו שאין למידה, כאילו שאין התקדמות".
לדבריה, "אנחנו ממשיכים לקבל מתווים שמשתנים חדשות לבקרים, אנחנו צריכים ללמוד בכל יום הנחיות חדשות, לתווך אותם להורים. עברנו לנהל חמ"ל קורונה ובית חולים, ולא בית ספר. מה הבעיה בכל הדבר הזה? לצד החיים האלה בתוך הקורונה, יש ילדים שנזרקים לשולי השוליים, ואין לנו זמן ופניות כמו שצריך, לתת להם מענה".
לטענתה, "יש תחושה שההיבט הרפואי, שמשתקף דרך העדשה הצרה של משרד הבריאות, הוא זה שמשתלט על מערכת החינוך. עדיין יש ילדים שסובלים מפגיעות מתמשכות ורחבות היקף לאור התקופה האחרונה שהם ישבו בבית".
מורס המשיכה לספר על ההתמודדות הקשה עם המתווה, ואמרה: "מספיק שיש לי מורה אחד מאומת שישב בהשתלמות מורים, כל בית הספר יכול לשבת בבית ולהתחיל להתעסק בבדיקות. אנחנו נמצאים באמת בלופ אין סופי".
בהמשך הציעה "שיבנו פורום קורונה רב מקצועי, שישבו שם גם אנשי בריאות, וגם אנשי חינוך, ופסיכולוגים ויועצות ועובדות סוציאליות וגורמים בלתי פורמלים, וגורמי חינוך מהרשות ונציגי הורים, שישבו ביחד. זה כל כך בסיסי".
עוד אמרה: "מה הסיבה לזה שהמתווים מתחלפים השכם וערב? זה בדיוק שבר המנהיגות. פשוט אין שקיפות ואין נתונים, ואנחנו לא יודעים בכלל למה משנים את המתווים בצורה כזאת. איך יכול להיות שבדיקת האנטיגן הביתית הייתה הדבר הכי לא אמין עד לפני כמה ימים, והיום היא הקריטריון".
מורס נתנה דוגמה נוספת לחוסר הבהירות, לטענתה, בקשר להנחיות. "יש לי חבר שהוא מנהל בית ספר, אותו גורם מוסמך אמר לו, 'אתה צריך להכניס את הכיתה לבידוד, לאור הנתונים שהצגת'. יום למחרת, אותו גורם בדיוק אמר לו, 'תוציא אותם מהבידוד, זה לא נכון'. תחשבי על מנהל בית ספר, מה הוא חושב על ההחלטות של הממשלה? מה הוא חושב על אותו גורם מוסמך שהוא עובד איתו? באיזה עיניים הוא מסתכל עליו? זו המציאות של מנהלי בתי הספר", אמרה.
לקראת סוף השיחה, היא התייחסה לאפשרות ללמידה בזום, ואמרה: "אני חושבת שהזום הוא רעה חולה. הוא מנתק את הילדים עוד פעם ולא מאפשר להם שגרה, רצף לימודי, ורצף טיפולי, כדי לתת מענה לצרכים המאוד קשים שלהם או המאוד מורכבים שלהם. אנחנו רוצים לתת את המענה ולעבוד ולתת פתרונות לילדים, אבל לא מאפשרים לנו. הזום הוא לא הפתרון היחיד. נראה שאנשים חושבים פה על סקאלה של אפס ואחת, וזה לא עובד ככה".
עריכה: אמיתי דואק