לאחר המשבר העמוק שחווה ענף התעופה בעידן הקורונה, בפרט בעקבות גל הפיטורים שידעו חברות התעופה, נראה כי הנמלים בארץ עוד מתקשים לגייס עובדים ובכל העולם נרשמים ביטולים ותורי ענק. איך ייראה שיא עונת התיירות שעוד לפנינו? אריה מליניאק וליאת רון דנו על כך ב־103fm עם עופר לפלר, דובר רשות שדות התעופה.
"עולם התעופה נפגע קשות במהלך השנתיים של הקורונה, העניין הוא שעולם התעופה לא מסוגל להגיע חזרה להתאוששות כמו שהוא היה בשיא הצמיחה שלו בחמש שנים בתקופת השמיים הפתוחים", טען לפלר בפתח השיחה, "את התוצאה של זה אנחנו רואים לדוגמה שחברות תעופה מצמצמות טיסות כי הם לא משיגים דיילות. מי לא רצה פעם להיות דייל או דיילת ולראות עולם? אז היום אפשר לראות עולם ב־10 אירו ולא צריך להיות דייל בשביל זה ולספוג במטוס את הפנים המכוערות של טיסת השוקולד או איך שתקראו לזה. חברות התעופה, בעיקר הלואוקוסט, משוועות לעובדים. זה טייסים, עובדי שירותי קרקע וגם דיילים".
למרות שענף התיירות והטיסות ידוע בתנאיו הטובים לעובדים, גם זה לא מסייע לגיוס העובדים. "פעם ברשות שדות התעופה, על כל משרה התמודדו 10 אנשים. זאת חבורה צעירה של אנשים שיכולה ללמוד תוך כדי עבודה וגם לראות עולם. בסוף הריאיון אני אבקש להקדיש לי 15 שניות לקרוא לאנשים בואו לעבוד. בטאבה אנחנו נותנים מענק חתימה של 30 אלף ש"ח, בואו לעבוד ולשלב לימודים. אנחנו מציעים עזרה בדיור באילת. אנחנו לא מצליחים להביא עובדים".
לאור אמירותיו טען מליניאק בציניות כי המצב נגרם בעקבות מזג האוויר. "זה לא רק מזג האוויר זה גם המזג של האנשים, אנשים נהיו קצרים. כנראה שהחיסונים, חוץ מהשפעות שליליות נהיו אנשים הרבה יותר עצבניים", ציין לפלר.
בהמשך, תהתה רון מדוע לא הצליחה להשיג את שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, היום (ה') לראיון, ודובר רשות שדות התעופה הסביר כי "הוא עובד במגזרים, עכשיו בשעה זו ומשעות הבוקר. הוצאנו 200 עובדים מהמשרדים, אנשים שיש להם עוד תפקידים, ואמרנו להם 'דיי, תחזרו להיות אנשי ביטחון כמו שהייתם בני 18'. שמואל זכאי ואריה קדוש נמצאים מאז שעות הבוקר במגזרים. מגזר זה A, B, C וD, המקומות בהם אתם עוברים את הביטחון. הלילה ב־2 לפנות בוקר מתייצבים כל הסמנכ"לים לעבודה, כולל אני. אני מקווה שיתנו לי לעשות ביטחון אחרת אני אצטרך לסחוב מזוודות".
על המעבר לאמצעים דיגיטליים בכדי לחסוך עובדים בשדה, אמר: "אנחנו קוראים הרי לאנשים לעשות צ'ק אין מהבית ועד לפני חודש לא יכולת לעשות שום דבר בלי לפגוש בצ'ק אין את הדייל כי היית צריך להראות את מסמכי הנסיעה שלך. אגב גם לארה"ב אתה עדיין צריך להראות בדיקת PCR או אנטיגן לפני שיבדקו אותך. המחסור בכוח אדם, ודיבר על זה מנהל נמל התעופה השבוע בכנסת, אנחנו מגיעים ל־90 אחוז מתנועת המטוסים ו־80 אחוז בתנועת הנוסעים של 2019 ואנחנו עם פחות מלא עובדים בתחומים שונים".
"דיברתם על העלייה של הדלק, גם בעולם התעופה מחיר הדלק עלה. כשאתה מסתכל על התמונה הכוללת אנחנו נחזור למחירים שהטיסה הייתה לעשירים בלבד וזה לא רק בישראל, ואנשים רוצים לצאת החוצה. אגב, אחד הנושאים שכרגע נמצאים על השולחן לקבלת החלטה זה האם את העודף מרחב זמן וטיסה שניתנת לחברת תעופה, אתם לא מסוגלים להמריא מנתב"ג בגלל עומס? תרדו לנמל התעופה רמון ותטוסו מרמון", הכריז.
בסיום, תהו צמד המגישים האם מדובר בעבודה מועדפת ומהם הצעדים הבאים שיינקטו להצלת המצב. "לצערי לא. השבוע אנחנו נערכים לקמפיין פרסומי רחב היקף 'בואו לעבוד אצלנו' אבל ישב שם מומחה והוא אומר 'תקשיבו גם לעבודה מועדפת אין עובדים. זה לא שהמחסור הוא רק אצלכם'. משהו קרה, משהו קרה ולי אין את ההסבר החכם לשים על השולחן", סיכם לפלר.
עריכה: שני רומנו