הרשת ההולנדית 'SPAR', שהפכה לידועה ברחבי אירופה הודות ל־48 הסניפים שלה, עושה את דרכה לישראל; על פי הפרסומים, רשת הקמעונאות חתמה עם מנכ"ל 'יינות ביתן' לשעבר עמית זאב, על מסמך כוונות וייצוג לקראת השקתה בישראל. עורכת הדין דנה טירנגל־ליפקה, שותפה וראש מחלקת התחרות במשרד עורכי הדין יוסי לוי ושות', המייצגת את רשת 'קארפור', הגיבה לדברים.
בפתח השיחה, טענה עו"ד טירנגל־ליפקה כי "הכניסה של רשתות זרות לישראל זו אכן בשורה צרכנית טובה אבל לא מספיקה בשביל הורדת מחירים, יש היום רשתות בישראל, חלק מהן יהפכו להיות בינלאומיות, זה יוביל לדברים טובים אבל כדי שזה יוביל גם לירידת מחירים אנחנו חייבים להשלים את המהלך. היום הבעיה האמיתית היא בספקי המזון, יש לנו מספר מאוד מצומצם".
"כש'קארפור' תייבא לארץ את מוצרי המותג הפרטי שלה, בלי עלויות רגולציה, היא תוכל למכור אותם במחירים זולים", הסבירה, והדגישה: "כרגע זה לא ככה, 'קארפור' באמת מנסה לייבא מוצרים לישראל, היא נתקלת בחסמי רגולציה של סימן מצרכים. סימון המצרכים באירופה לא מספיק טובה לישראל, ישראל דורשת משהו אחר. זה מייקר את המוצר בשלושים ארבעים אחוזים בקלות. כל הרגולציה הישראלית, האישורים שצריך לקבל, לוקח המון זמן וגם עולה המון כסף, זה מייקר את המוצר. אפשר להביא בשורה צרכנית מאוד טובה, 'קארפור' יודעת למכור מוצרים מאוד בזול".
לדבריה, "מדינת ישראל כבר יצאה בהצהרות על רפורמה בייבוא מזון, היא מבינה שאנחנו שוק ריכוזי ושצריך לעשות משהו. הרפורמה של המזון אמורה להיכנס שנה הבאה בתוקף ולפתוח את השוק ל'קארפור' ולספקים אחרים. היא עדיין לא נכנסה וגם לא מספיקה, בגדול היא רוצה להגיד שמה שקורה אירופה טוב גם בישראל. אבל בפועל היא לא מספיקה. אני מקווה שנמצא את הפתרון ביחד עם משרדי הממשלה, יש היענות".
לאור אמירותיה, תהתה דוידוב האם ההתנהלות בישראל בכל הקשור לייבוא מוצרים משפיעה גם על חברות זרות אחרות. עורכת הדין הסבירה: "אני לא יודעת להגיד. 'קארפור' מנסה כל מה שהיא יכולה כדי לפתור את הבעיות, אבל רשתות זרות רואות את החסמים והן חושבות על זה כמה פעמים".
עריכה: שני רומנו