קצרה היריעה מלהכיל את רשימת הלהיטים עליהם אחראי המפיק והמלחין רון ביטון. אין עוררין על כך שכישרונו המוזיקלי הוא נכס לפופ הישראלי שכל כך התפתח בשנים האחרונות. עם שירים כמו 'מיליון דולר', 'זוט עני', 'דיבור נגוע', 'מועבט', 'בית משוגעים', 'טרילילי טרללה', 'אנא מג'נונה', ורבים טובים אחרים - סלל ביטון את דרכו המוצלחת. רז שכניק אירח אותו באולפנו שב־103fm ושמע ממקור ראשון את הסיפורים מאחורי הלהיטים הגדולים.
לדבריו של ביטון, "גדלתי בקריית טבעון, הוריי עבדו עד מאוחר, ואני זוכר שיום אחד שמתי לי פיצה בתנור כששמעתי פתאום מ'ערוץ 7' רעש של מסוק. הסתובבתי וגיליתי שזה הקליפ של השיר 'היפנוטייז' - הייתי מהופנט, נראה לי שאותו הרגע חרץ את גורלי יחד עם המוזיקה. בפעם הראשונה שהתחלתי לכתוב זה היה בגיל 12, זה היה בדיוק בתקופה שבה סבלימינל יצא החוצה עם אלבום מופת שגדלתי עליו, ופתאום הכל התחבר לי בצורה הכי נכונה שיש. שנה וחצי אחרי, כבר נכנסתי לראשונה לאולפן הקלטות - שם כל המסע הזה התחיל, לאט לאט הדברים התחילו להתפתח".
ביטון נזכר בשיר הראשון שכתב אי פעם, וסיפר: "בשנות העשרים המוקדמות שלי לא כתבתי אף פעם לאף זמר, אבל הייתי נמצא בהרבה הפקות. יום אחד הייתי באיזה אולפן ברמת גן יחד עם סטטיק, שהיה גם בתחילת דרכו באותה התקופה, וכתבנו יחד איזה שיר לעידו בי וצוקי. זה למעשה היה השיר הראשון שכתבתי ושקיבלתי עליו כסף. ב־2015, שנה אחרי, כבר נכנסתי לזה בכל הכוח. כתבתי שיר לאתי ביטון ולשלומי שבת, כך כדור השלג התחיל להתגלגל".
אחד משיריו המוצלחים ביותר הוא ללא ספק 'בית משוגעים', אשר כתב עבור רן דנקר רגע לפני שתכנן את פרישתו מעולם המוזיקה. "ג'ורדי התקשר אליי ואמר לי שיש לו פגישה עם רן ושאל אותי האם בא לי להצטרף. 'וואט דה פאק, מה רן דנקר?', חשבתי לעצמי, הרי לא שמעתי עליו איזה עשור", סיפר ביטון והוסיף: "עם זאת, אני חושב שמי שהיה מעניין בעבר יכול להיות מעניין גם בהווה, לכן חשבתי שיש לדבר הזה סיכוי. קמתי בבוקר, היו עבודות ברחוב שבו גרתי והיו רעשים מטורפים. תוך כדי שאני שותה שוקו, פתאום אני שומע בתוך הראש שלי עם קולו של רן את המשפט 'זה בית משוגעים, אבל אני אוהב את זה'. ככה, פתאום. הקלטתי אותו בטלפון וכשהגעתי לאולפן, רציתי את הניצוץ בעיניים שלו. כך החלטנו ליצור שיר דוקו על החיים שלו. כך הוא הפך ללהיט ענק ושיר השנה".
על שיתוף הפעולה עם הכוכבת הגדולה בפופ הישראלי, נועה קירל, סיפר: "זה קרה בשיא הקורונה, לא היו אולפנים והייתי סגור בבית. פתאום נועה התקשרה אליי ושאלה אותי האם ארצה לשבת עם המפיק ניצן קייקוב. התרגשתי מאוד, אף פעם לא הייתה לי פגישה כזאת בזום ופחדתי לעשות פאדיחות. לא הייתי רגיל לעבוד ככה, אבל זרמתי. יצרנו ביחד את השיר 'יהלומים', שנועה רצתה שידבר על היהלומים שבלב ולא שבאוזניים, והוא יצא פשוט מושלם כי הוא גם היה קצבי וגם היה לו מסר ומשמעות. תוך שעתיים כבר הכל היה מוכן, נועה הקליטה אותו ברמת גן כשאנחנו עוד מחוברים לזום".
בהמשך, עוד התייחס לידיעה כי הוא ישתתף בהפקת השיר והביצוע של קירל באירוויזיון הקרוב ושיתף: "אני מת כבר להתחיל, יש לי כל כך הרבה רעיונות ודברים שעבדתי עליהם בחודש האחרון. אני כל הזמן מדבר עם דורון מדלי ושואל אותו 'נו, מתי מתחילים? מתי מתחילים?'. בהתחלה הוא אמר לי משפט שהתבאסתי עליו, אבל אחר כך למדתי ממנו המון. הוא אמר לי ש'לא מתחילים עכשיו, כי חסר כל כך הרבה זמן ובחודשים הקרובים עוד יכולים להשתנות דברים בעולם המוזיקה, לכן כדאי לחכות'. אני מאמין שגם ג'ורדי ואיתי שמעוני ייקחו חלק בכתיבה".
כשנשאל האם ישראל תנצח השנה, השיב: "ואוו, אני כל כך מקווה. אני בכלל בצמרמורות מזה שאנו טסים לבריטניה. הולך להיות כיף, אבל אני לא פותח פה ועין. בחודש וחצי האחרונים אני עושה שיעורים כל יום בבית ורואה המון סרטים שקשורים למוזיקה כדי לפתח עוד רעיונות. אני רוצה שנביא את זה בצורה הכי טובה שיש ואני מאמין שבסוף נביא תוצאה טובה".
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: דוד זבולוני