איפה הכסף
עם ענת דוידוב

הנה לא באה הרכבת

מבקר המדינה פרסם דו"ח ביקורת מיוחד על פרויקט הרכבת הקלה • עו"ד צחי סעד, מנהל החטיבה הכלכלית במשרד המבקר, טען: "צריך להסתכל גם על התועלת"


מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם את הדוח השנתי על יוקר המחיה ובו כתב ביקורת חריפה על פרויקט הרכבת הקלה, שמתקדמת לאט בצורה קיצונית, לטענתו. המבקר חשף כי השלמת הקו אדום נדחתה בפעם השישית, ופתיחת הקו בסגול נדחתה לשנת 2026. עוד טען המבקר כי אין במטרופולין מנהלת פרויקט שתרכז את כל הקשור לקו הסגול.

עו"ד צחי סעד מנהל החטיבה הכלכלית במשרד המבקר, שוחח עם ענת דוידוב על הנושא, ועל הדו"ח החריף שכתב המבקר, "אנחנו מדברים על פרויקט משמעותי מאוד. לא צריך להסביר את זה לתושבי תל אביב, הם מרגישים את זה יום־יום. המדינה משקיעה 48 מיליארד שקלים בשלושה קווים - אדום, סגול וירוק. זאת השפעה משמעותית מאוד על חיי התושבים, ושיפור בחיים של אלה שגרים במטרופולין".

עוד אמר כי "יש חריגה תקציבית, האומדן משנת 2020 עומד על גידול נטו של 70 אחוזים בתקציב הפרויקט. יש כל מיני סיבות לחריגות האלה, גם בתקציב וגם בדחיות בלוז. יש פה בעיה מרכזית שהצבענו עליה בדוחות האחרים, וזה הנושא שאין גורם מתכלל בתחום התחבורה בעיר תל אביב. בכל הטיפול במטרופולין נדרשת דמות אחת שתטפל בעניין".

עו"ד סעד ציין: "אחת הבעיות נובעת מכך שקו רכבת כזה עובר בשטח של מספר רשויות מקומיות ואז כל רשות מקומית מתייחסת לפרויקט בצורה אחרת, עם דרישות והיבטים אחרים. ראינו שכשמתחלף ראש רשות, הוא דורש דברים שלא נדרשו קודם ולא מוכן לקבל את ההסכמות שנעשו עם קודמיו. צריך מישהו שיעשה סדר בדבר הזה - בעינינו, הסדר הזה מתבקש להיעשות על ידי רשות התחבורה המטרופולינית, שיהיה לה גם סמכויות וגם אחריות, שתוכל להביא בחשבון איזון בין צרכי הרשויות המקומיות לבין הצורך והאינטרס הלאומי".

לסיכום, טען כי "כשבונים פרויקט כזה, תמיד יש בעיות שצריך להתמודד איתן. בסופו של דבר, צריך להסתכל גם על התועלת שאמורה לצמוח מהפרויקט הזה - ואמורה לצמוח תועלת גדולה מאוד. בנוסף, צריך להסיק לקחים גם מהקו הראשון לדברים שעוד ניתן לתקן ביחס לשני הקוים האחרים. אנו מאמינים שיש עדיין מה ללמוד מהקו האדום ביחס לקו הסגול והירוק. דברים שצריך ליישם ולתקן, במיוחד לקראת פרויקט כמו המטרו, שהוא פרויקט בסדר גודל הרבה יותר גדול, עם הרבה מאוד מיליארדים".

עריכה: דוד זבולוני

23/11/2022

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


הרכבת הקלה בירושלים - צילום ארכיון
הרכבת הקלה בירושלים - צילום ארכיון  |  צילום: יונתן זינדל/פלאש90
Paris