באמצע שנות ה־80 נכנסה לחיינו להקת אתניקס, ומההתחלה זה היה ברור לכולם - הם כאן בכדי להישאר. הלהקה הצליחה להמציא ז'אנר משלה, ויצרה חיבור טבעי בין פופ לרוק עם נגיעות ים תיכוניות. בשנת 1997 יצא האלבום 'בלעדייך', ושימש כאבן דרך במהפכת המוזיקה המזרחית וכניסתה למיינסטרים הישראלי ולתחנות הרדיו. האלבום גרם לחשיפתו של הזמר אייל גולן שחבר ללהקה, וכלל בתוכו להיטים כמו 'לב של גבר', 'עינייך מספרות', 'נערה', ועוד.
רז שכניק ביקש לארח באולפן את חברי ההרכב, אלו הם זאב נחמה, תמיר קלינסקי, וגל הדני, שנזכרו בערגה ברגעים הגדולים שעומדים מאחורי האלבום הישראלי הנמכר בכל הזמנים. בפתח הריאיון ביקשו החברים להזכיר שעד לפני יציאת האלבום כל נושא המוזיקה המזרחית היה ז'אנר שלא קיבל את הבמה הראויה לו בתרבות הישראלית. "שנה אחרי שהאלבום 'בלעדייך' יצא, כל חברות התקליטים הקימו מחלקה ים תיכונית", סיפר נחמה.
אם שאלתם את עצמכם מאיפה נולד הרעיון להקליט אלבום שכזה, אז התשובה היא שזה משהו שהיה בתכנון הרבה זמן, אבל לא הגיע לידי ביצוע. "זה הסתובב אצלנו בראש הרבה שנים. כשעשינו מאסלה עם זהבה כולם היו נגד, ואנחנו אמרנו שזה נשמע לנו כל כך טוב והיינו שלמים עם זה", סיפרו. בהמשך הודו שרבים טענו שהאלבום המדובר היה מועד לכישלון, אבל הפך לאלבום הכי מצליח. "הבנו שאנחנו לוקחים ז'אנר שדחקו אותו לצד שנים, ובצורה משפילה אגב, ומצליחים לקלף ממנו את השנים של הסבל ומוציאים ממנו את הדבר הטוב את הזמרים הטובים, את הנגנים הטובים, ואת ההפקה הנכונה", הסבירו.
בהמשך הודה נחמה כי הוא ידע שהוא לא יכול לשיר בסגנון הים תיכון, ולכן הצעד הבא היה לגלות את אייל גולן. "כשנפגשנו הייתה חשדנות מצידו. 'מה יש ללבנים האלה להציע?'", גילה נחמה. אז מה יצר את החיבור המטורף בין גולן ללהקה? ההפתעה הגדולה במועדון החווה. "שם הבנו כמה אנחנו קטנים. אנחנו הולכים למועדון החווה, יום שלישי גנרי, לא תגיד מוצאי שבת או יום חמישי והיו אלפי אנשים. למחרת חיפשנו בעיתון אולי איזו כתבה, זה לא היה מסוקר. תרבות שלמה שקיימת. אלפי אנשים שמשלמים 150 שקל כרטיס לבן אדם, ורבים מי נכנס לראות את ההופעה", אמרו החברים.
הדרך להשקת האלבום הייתה ארוכה ומפותלת. זאת בעיקר בשל העובדה שלא היה אף אחד שיפתח את הדלת. חברות התקליטים לא רצו לקחת חלק בעשייה, "אף חברת תקליטים לא רצתה את האלבום. אמרו לנו שזה שוק שידפוק אותנו. התחלנו לתת את האלבומים בתחנות רדיו ואמרו לנו - 'הז'אנר הזה אין לו מקום'".
אחד מרגעי המוזיקה הגדולים של אייל גולן ולהקת אתניקס הוא ההופעה בתוכנית האירוח של דן שילון. מדובר היה בתוכנית פופולרית מאוד. לכן, כשנחמה ביקש משילון להופיע בה עם גולן הוא הסכים - בתנאי שיבצעו בשידור גם את הלהיט האלמותי 'תותים'. "למחרת, הגענו לתחנה מרכזית במחסן של אבי גואטה ואלי אזרזר - וארזנו דיסקים ובבוקר באו אנשים לאסוף את הדיסקים האלה", אמרו.
"כשהקלטתם את השירים האלה ידעתם שזה יצליח?", שאל שכניק. הם ענו שלא, ועשו את המוזיקה הזו בגלל שהם אוהבים אותה ומאמינים בה. בהמשך התייחסו לכתיבת השיר 'בלעדייך', והעניקו לנו הצצה לסיפור שעמד מאחוריו. לדבריהם, גולן היה בראש שלהם כל הזמן, וליווה את תהליך היצירה שלהם. תקראו לזה תפירת שיר בהתאמה אישית, כי כנראה שזה מה שקרה באותם הימים.
"ברגע שאתה לומד את הבן אדם ומכיר אותו ואת הרומנטיקה שלו, אתה מתחבר אליו ונכנס לדמות. גם כשכתבתי את BMW שחורה הוא אמר 'כתבת עליי שיר הא?'" הסבירו. גם השיר נערה נכתב למידותיו של גולן, אבל הפעם על ידי דידי הררי שהוא זה שעשה את החיבור בין אתניקס לאייל גולן. "אייל לא התערב בתכנים או בלחנים, אבל הוא ידע מה הוא צריך לשיר. זאת אומרת, שהוא ידע איך לבחור את השירים שלו בעצמו", הסבירו. מעבר לזה, ביקשו השלישייה להזכיר את החתימה הקולית של גולן, שהייתה גם היא משמעותית בסיפור ההצלחה.
אם הייתם באירוע לאחרונה כנראה ששמעתם את השיר 'לב של גבר', או אחד השירים האחרים שהפכו ללהיטים פנומנאליים שיצאו מהאלבום. "מדובר בשירים שנשארים איתך עד היום. המזל הגדול שלנו שאף אחד לא רצה את האלבום שלנו, וזכינו בכל הקופה. תודה לכל חברות התקליטים שלא רצו להחתים אותנו", אמרו.
רגע לפני סיום סיפרו השלישייה על העבודה המשותפת בימים אלו, ההופעה הגדולה שקרבה, וגם על הפרידה המתוקשרת שעברו, והחזרה לקדמת הבמה יחד. לדבריהם, הם תמיד ידעו שבסוף יחזרו לדבר ולעבוד יחד, והודו: "ידענו שבסוף נשלים".
עריכה: עדן בן ארי