אם עד עכשיו זירת הרשתות החבריות הייתה מורכבת מהכוכבות הגדולות פייסבוק ואינסטגרם, אז בשנת 2022 שחקנית נוספת הצטרפה לזירה, הלוא היא אפליקציית הטיקטוק. מצד אחד, טיקטוק נחשבת לאחת האפליקציות הפופולריות ביותר בעולם, ויחד עם זאת היא גם סופגת אש מצד קהלים רבים. בין אם אלו הורים המודאגים מהתכנים, ילדים, או אנשים שנפגעים מסרטונים כאלה ואחרים.
אין ספק שזהו אתגר לא פשוט לעמוד מול הטענות נגד הפלטפורמה, ומי שעומדת באתגר הזה היא נטלי זיו, הדוברת של טיקטוק בישראל. בשיחה עם מעיין אדם סיפרה זיו כי המספרים שבאמת מעניינים את טיקטוק הם לא כמות העוקבים, כי אם גרף התוכן.
"בטיקטוק רמת המחויבות גבוהה יותר, אתה צריך להיות הרבה יותר יצירתי, ולתכנן דברים. זאת לא רשת חברתית, אלא פלטפורמת תוכן, ורמת המחויבות של המשתמשים יחסית גבוהה. לכן, ברגע שמצליחים לעשות את זה, זה פשוט מתפוצץ. יש אנשים אנונימיים לחלוטין שבלילה אחד הפכו להיות יוצרים מבוקשים מאוד. בישראל יש לנו המון יוצרים כאלה". סיפרה והזכירה מגמות בכל התחומים, החל מסרטוני הכנת פסטה פטה, ועד לאיפור ידיים שהגיע למספרים פנומנאליים של מיליוני צפיות.
"אנשים ממשיכים לספר את הסיפור היצירתי שלהם", הסבירה זיו, "יש לנו קהילת לומדים בטיקטוק, וקהילה שהחזירה את חדוות קריאת הספרים. אגב, שני שליש מהיוצרים בטיקטוק טוענים כי הפלטפורמה גורמת להם להיות מעורבים".
כמה זה עולה לנו?
האם בקרוב אנחנו נאלץ לשלם בכדי לצפות ביוצרי התוכן? לדברי דוברת טיקטוק ישראל, יוצרי תוכן בטיקטוק מתפרנסים באמצעות חברות. משמע, ברגע שחברות רואות שהם מייצרים תוכן טוב הן פונות אליהם ומבקשות שיפרסמו מוצרים. "אופציה שנייה היא כשצופים בשידורי לייב אז זה מאפשר לצופים לתת מתנה שהערך שלה נמדד בכסף, אבל גם שם יש הגבלות". אין כל ספק, מדובר במגמה של בידור מניע לפעולה. "יש מגמה מאוד חזקה אנשים שקנו מוצרים באמצעות טיקטוק".
ומה בדבר טרנדים קצת יותר מורכבים? תוכן שלא צריך להיות באפליקציה? "יש שם טרנדים שלא צריכים להיות שם, ואנחנו עושים הכל בכדי שלא יהיו שם. אנחנו מזהים מתי נוער בני פחות מגיל 13 מזייפים את גילם, ואנחנו חוסמים אותם. מעבר לזה, אנחנו קוראים לכל היוצרים לדווח. יש לנו כללי קהילה, כללים שמגדירים מה מותר ועד הסוף. בו זמנית, ישנה בדיקה של אלגוריתמים, ובדיקה של גורם אנושי", הסבירה.
טיקטוק לכולם
לדבריה, גם למבוגרים מותר להיות בטיקטוק. שכן, "החוויה היא כבר מזמן לא ריקודים ושירים. בטיקטוק אנשים משקיעים. זו תמצית היצירתיות, וזה גורם להם ללמוד ולהכיר דברים חדשים.
רגע לפני סיום הריאיון התבקשה זיו לתת טיפ מנצח לשימוש בטיקטוק, ואמרה: "תהיו אותנטיים. זה הדבהר הכי מוערך בטיקטוק. זה לא חייב להיות סרטון מהריזורט הכי שווה, פשוט תהיי עצמך, ותראי את החיים שלך כמו שהם", סיכמה.
עריכה: עדן בן ארי