אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים, שוחחה עם ליאת רון ואריה מליניאק ב־103fm על עתידו של תפקיד היועצים המשפטיים לממשלה המדובר. זאת, על רקע הרפורמה שמתכנן שר המשפטים הנכנס יריב לוין בנושא.
לדבריה, "אי אפשר לדבר על הדבר הזה במנותק מהתמונה הכוללת. אנו מדברים על משילות וחוסר משילות וקושי למשול, אבל מה המרכיבים של הדבר הזה? מה חלקם של היועצים המשפטיים בדבר הזה? לכל אחד יש אובססיה שלו והאובססיה שלי היא כמה מורכב להיות מנכ"ל טוב במשרד ממשלתי ועד כמה יש חשיבות למינוי הזה. כדי לבצע את הדברים יש בירוקרטיה מסוימת מאוד ויש קשר ישיר בעיניי בין התסכול של חוסר היכולת להוציא לפועל דברים לגיטימיים לחלוטין לבין חוסר ההתאמה בין המנהלים הכלליים למשרדים שהם מגיעים אליהם".
בהמשך, הוסיפה: "הייתי כמעט שש שנים מנכ"לית של משרד המשפטים ואני יכולה להגיד שלא הייתה אפילו פעם אחת שהתווכחתי עם היועצת המשפטית של המשרד - ולא כי תמיד הסכמנו על כל דבר, אלא כי רוב הזמן הצלחתי לקבל את הדברים שהייתי צריכה כדי ליישם את המדיניות. גם יריב לוין כשר תיירות וגם איילת שקד כשרת משפטים עבדו נהדר עם היועצים שירשו ולא בחרו ולא היו במשרות אמון. השאלה היא האם צריך לבנות תיאוריה שלמה כי יש כמה יועצים משפטים לא מוצלחים. אכן יש יועצים משפטיים שהם גרועים כמו שיש סמנכ"לי כספים גרועים או כמו שיש סמנכ"ל לוגיסטיקה גרוע. עם זאת, כדי להזיז מתפקידם אנשים שהם גרועים, צריך לבוא עם גב ויכולת ניהולית".
פלמור עוד ביקשה לציין כי "לבנות שירות משפטי ציבורי שבנוי על משרת אמון, זה בא ואומר שאתה רוצה להקיף את עצמך באדם שכל רגע ירגיש שפרנסתו בנויה על בלימה. לא בהכרח דברים קרדינליים, אלא גם סתם דברים שלא באים טוב. שרים באים כי הם רוצים לקדם סדר יום עליו הם נבחרו, לכן הוא צריך שהיועץ המשפטי יידע הרבה דברים בתחום הלגיטימי והאפשרי, אבל לא תמיד הלגיטימי והאפשרי זה הדבר המובן מאליו שכל יועץ משפטי כשהוא קם בבוקר יודע לראות לנגד עיניו. לכן, כן - במצבים מסוימים הוא מסוגל למצוא פתרון שהוא לא במיינסטרים והוא עדיין חוקי. האם הוא אמור לאשר דבר שהוא לא חוקי בעליל? ברור שלא. שר שרוצה להצליח, צריך באופן אמיתי להביא אדם שיש לו את הכישורים גם ברמת הידיעה על החוקים וגם ברמת ההבנה של איך המנגנונים האלה עובדים".
עריכה: דוד זבולוני