במהלך דיון בוועדת הכספים שבו השתתפו ראשי הרשויות המקומיות, שר החינוך הנכנס יואב קיש (הליכוד) הצהיר כי המשימה המרכזית של משרדו לקדנציה הקרובה היא הגדלת תקציב החינוך החרדי - ועורר בכך את זעמם של הנוכחים. ענת דוידוב דנה על כך ב־103fm עם שמואל אבואב, לשעבר מנכ"ל משרד החינוך, אשר הביע את דעתו בנושא.
"מה הנוהג שהיה במשך 75 שנים?", פתח אבואב בשאלה, והסביר: "ככל שתלמיד לומד את לימודי הליבה, מה שהחוק הממלכתי קבע, 10 מקצועות. מי שמלמד מאה אחוזים מקבל מאה אחוזים בתקציב, מי שמלמד 75 מהיקף הליבה מקבל 75 אחוזים, ומי שפוטר את עצמו, אז הם פטורים מלימודי ליבה אבל המדינה תתן להם רק 50 אחוזים. למה לא יצרו שוויוניות בין התלמידים?"
עוד שיתף כי "כשהייתי מנכ"ל משרד החינוך אז היו בנות בחינוך החרדי שאישרו להן ללמוד 5 יחידות מתמטיקה ואנגלית, לימים הן יצאו לשוק העבודה והשתלבו בהייטק עם כל הסביבה הנדרשת לשמור על אורחות חיים חרדים, והשתכרו פי שניים מבנות שלא למדו את לימודי המתמטיקה והאנגלית".
"עד עכשיו היה צריך שבכל יישוב יהיה חינוך ממלכתי וממלכתי דתי, אחר כך גם אמרו שיהיה חינוך חרדי. גם הרשויות באות ואומרת - היום את הכסף שלנו אני מחלק בין 25 מוסדות חינוך. ברגע שאתם מוסיפים לי עוד בתי ספר אני אחלק את אותו תקצבי בין יותר תלמידים, אתם פוגעים בחלוקה של היום", אמר, "יש פה וויכוח האם הסרגל הנכון הוא הסרגל השוויוני או האם הסרגל של מערכת החינוך קובע את התקציב על בסיס היקף הלימודים".
לדבריו, "יש פה גם וויכוח מאוד אידיאולוגי, החרדים חושבים שלימודי הקודש הם היסודות הנכונים. לעומת זאת, למערכת החינוך יש אחריות לגבי הבוגר שישתלב בחיים המודרניים, המתקדמים, הוא לא יכול רק עם לימודי הקודש להשתלב בשוק העבודה. אין מה לעשות, בלי זה האדם שייך לעולם של האתמול כי העולם של היום ושל המחר מחייב את המיומנויות האלה".
באשר לטענה כי נראה שמדובר בהפרטה טוטאלית של מערכת החינוך, הבהיר: "מדוע היא כל כך מסוכנת? 75 שנים חשבנו שהדרך שמחברת את כל האוכלוסיות זו מערכת חינוכית ששייכת למדינה, לציבור. היא קובעת את התוכן הלימודי והיא דואגת שכל תלמיד יבוא בשעריה. ברגע שאת מפריטה את מאפשרת בתי ספר פרטיים, אין מכנה משותף. על בסיס מה יקבלו מחר את כל התלמידים לאקדמיה? ב־1953 בן גוריון עצר את כל ההפרטות והזרמים שהיו. בא בן גוריון ואמר 'בחברה שרוצה בקיום שאין איתו בושה צריך להקים מערכת ששייכת למדינה'".
"התוצאה היום ש־99 אחוזים מהתלמידים נמצאים בבתי ספר ציבוריים. לכן יש לכל תלמיד את מטען הידע. עד לא מזמן כינסו מחדש את כל הניסיונות לעקוף את מערכת החינוך הציבורית, דאגו שזה יהיה ציבורי, לומדים לימודי ליבה וממומנים על ידי המדינה. עכשיו זה יצור עוד הפעם פיזור. צריך להיזהר, להסתמך על הניסיון - לא טוב לשחרר את התלמידים ממטען ידע מסוים שהם חייבים לצרוך כי זו מתנה לכל החיים, זה לא רק תלמיד יותר טוב. כאשר יודעים שפה, חשבון, יכולת להבדיל בין דעה לעובדה, אלו יסודות שמפתחים לכל בוגר לפתח השקפת עולם, אסור לוותר על זה. העולם כל כך משתנה במרוץ מטורף של טכנולוגיה, איך אנשים ישתלבו?", זעק.
עריכה: שני רומנו