מהרגע בו אנו מתחילים להבין שאיננו לבד בעולם, עולה השאלה כמה נצליח להביע אמון בסובבים אותנו, ובאיזו מידה ניתן לסמוך עלינו. בעולם העבודה, האמון חשוב פי כמה וכמה, בעיקר בתפקידים הטומנים בחובם סודיות, אחריות גדולה, ונאמנות לחברה או לארגון בו נמצאים. בפרק השלושה עשר של 'עתיד מזהיר' בהגשת ניל"י גולדפיין ומלי אלקובי, הסוקר את השינויים בעולם העבודה העתידי, אירחו את דפנה בן ארי, סמנ"כלית משאבי אנוש בחברת MSD, ויחד צללו אל נבכי האמון החשוב כל כך במישור המקצועי.
"אמון הוא ליבת הליבות של עבודה מרחוק, ושל עבודה עם אנשים בעידן המודרני", פתחה מלי. "ברגע שארגון מחנך לאמון ומייצר אותו בצורה טובה, כך שאני מרגישה שאוכל לדבר על הרבה דברים בלי לפחד תוך רמת שקיפות גבוהה, ישנם 106% יותר אנרגיה לעובדים, 74% פחות סטרס ואף 50% יותר פרודוקטיביות. בסוף לתת אמון הוא הבסיס. אחר כך אפשר לייצר מדיניות, אבל זו באמת ההתחלה כי טובה שאפשר. חדשות טובות – גם אם יש לכם מערכת יחסים שאין בה אמון, אפשר להשיג אמון כמעט תמיד. בכל מערכת יחסים, בחיים הפרטיים ואף בעבודה, אם נתעקש נשיג את האמון".
בתגובה, חיזקה ניל"י את דבריה: "לכולנו יש מערכות יחסים, ורובנו שירתנו בצבא או במסגרות אחרות, ואנחנו יודעים בבטן שאם יש אמון גם יותר כיף וגם יותר מצליח. אם הארגון אומר ועושה באותו הכיוון, או לא אומר ולא עושה, זה מפתח אמון. אם אתה אומר משהו ועושה הפוך זה כל כך קשה לבנות אמון וכל כך קל לפרק אותו. נבטיח ונקיים? זה מספיק בשביל להיות סבבה. זה לא דורש הרבה, אנשים מרגישים את זה".
"השאלה מהי אמון היא גדולה", הצטרפה לשיחה דפנה בן ארי. "אמון הוא אכן הבסיס להכול, לא רק במערכת יחסים של עובד ומנהל אלא בסיס לכל מערכת יחסים שיש לנו. כשיש אמון הכול עובד יותר בקלות. כשהיו סגרים בתקופת הקורונה, עברנו למעין עבודה בעיקר מהבית, אך לא סגרנו את המשרדים כי אנו עוסקים בהצלת חיים, נתנו לאנשים לעבוד כפי שהם מצאו לנכון. כשהחל סיפור הקורונה היה המון חוסר וודאות, והיה פחות חשוב מאיפה אנשים יעבדו ויותר שהדברים יקרו בצורה טובה, ושלעובדים יהיה את המרחב לעשות זאת בנוחות. הבנו שבעולם בו אנשים עובדים מרחוק, אתה צריך גם להבין את צרכיהם ולדעת לאבחן כשיש מצוקה".
בסיום, הדגישה: "הבסיס שלי אומר שרוב האנשים רוצים להצליח, לעשות טוב ולהצליח למלא משימות בצורה טובה, לקבל הערכה. כשתשחרר לעובדים את המרחב הם יעשו הכי טוב. אנשים יעופו כשתעניק להם בתור מנהל את המרחב והרוח הגבית. מה שמאוד שמחתי לראות בסקר הארגוני שלנו, הוא שהעובדים דיברו על כך שבארגון יש הרבה יותר תרבות של תגמול על הצלחות אבל תסכול או איזשהו תגמול פחות טוב על כישלון. על תעוזה מתגמלים. זה מאוד חשוב".
עריכה: שני רומנו ומיכל קדוש