לאחרונה, ידיעות על העלאת מחירים מצד חברות גדולות ושולטות במשק הפכו להיות דבר שבשגרה, זאת חרף המודעות להתמודדות הקשה של תושבי המדינה עם יוקר המחיה המתגבר. מכאן עלתה השאלה מדוע כושר ההרתעה של הציבור נחלש והרשתות כבר לא מפחדות להעלות מחירים בצורה דרסטית שכזו? בשיחה עם ליאת רון ואריה מליניאק ב־103fm, איציק אלרוב, יועץ תקשורת ומנהל קמפיינים ובעבר מוביל מחאת הקוטג', התייחס לדברים.
"המחאה החברתית ב־2011 יצרה איזשהו מאזן אימה שהחזיק מעמד בערך עשר שנים, לפחות על פי דו"ח מבקר המדינה, שהראה שמוצרי המזון במדינת ישראל לא התייקרו בעשור האחרון כתוצאה מהלחץ שהציבור הפעיל עליהן (החברות). אבל המאזן הזה הופר בשנה האחרונה", אמר.
לדבריו, "אני חושב שיש פה גם אשמה של הממשלה (הקודמת) שנתנה אור ירוק להעלאות מחירים עוד בשנה שעברה ביחד עם המוצרים בפיקוח והחד פעמי והשתייה המתוקה. גם אם אתה יכול להסכים או לחלוק על עצם ההעלאה הזאת, זה פרץ את הגדר ונתן את התחושה לחברות שאם הממשלה יכולה להעלות את המחירים, גם אתם יכולים. מאז אנחנו נמצאים בתוך סחרחורת שרק הולכת וגוברת".
עוד אמר: "אי אפשר להתעלם מזה שאנחנו נמצאים בתוך מדינה ריכוזית שבה יכולת המבחר שלך היא מצומצמת הרבה יותר ממה שזוכים לה אנשים באירופה ובארה"ב. אם הממשלה הזאת לא תטפל ברצינות ביוקר המחיה, היא תאבד את הלגיטימיות שלה גם בקרב הבוחרים שלה. זה אחד האתגרים הכי גדולים של הממשלה הזאת".
למה לא יוצאים לרחובות על העניין הזה?
"אל תתפלא אם זה יגיע גם לשם. אנחנו נמצאים היום על הקצה מבחינה כלכלית. אנחנו אחרי עשור של ריבית נמוכה שנתנה תחושה של עושר, טיסות, הלוואות על חשבון העתיד, משכנתאות כמעט בלי ריבית. פתאום עכשיו חריקת בלמים, הריבית מזנקת, המחירים מזנקים".
"אנשים נמצאים בסוג של חריקת בלמים ומנסים לחשב מסלול מחדש, לא מבינים איך בכל חודש הם רואים עוד תוספת של עליות מחירים. האירוע הזה לא מנוהל והציבור מחכה לראות איזושהי אחריות", סיכם.
עריכה: אמיתי דואק