מסדרת הטלוויזיה 'שמש' ועד היום: אליעד נחום כובש פסגה אחר פסגה ומותיר חותם בתרבות הישראלית. הזמר והיוצר האהוב התארח באולפנו של רז שכניק ב־103fm, יחד שבו השניים לרגע בו החל נחום את הקריירה המוזיקלית שלו - אלבום הבכורה 'סימן'.
"אם הייתי אומר לך לפני שמונה שנים שנשב כאן ונדבר על האלבום הראשון שלך, ונגיד שהוא יצירת מופת מה היית אומר?", תהה שכניק בפתח השיחה, ואליעד הודה: "שום סיכוי. למה אני שמח? ההפקה והשיר עדיין נשמעים עדכניים ופראש. במציאות המוזיקה של היום, כל שנה יוצאים טרנדים ואופנות חדשות. הרבה פעמים שמארחים יש מבוכה מצד הזמרים על דברים שיצרו בעבר. זמרים שעשו הפקות אייטיז, היום כולם מנסים להגיע לסאונד הזה. אני מנסה לקנות את המקלדות האלו - לא לעשות במחשב. להגיע לסאונד המקורי של משהו שהוא רטרו זה מאוד קשה".
באשר לייחוסו הנצחי כילד מהסדרה 'שמש', אמר: "הרגשתי את זה בשנים של אחרי, לקח לי איזה שלוש ארבע שנים להיתפס ברצינות ולא משנה כמה להיטים הבאתי, והצלחתי להוציא ולא משנה כמה הישגים גרפתי עם הזמן - עדיין היה את הטייטל הזה שעשה סוג של צל. אבל לי אף פעם לא הייתה בעיה עם זה. אם תראיין את ג'סטין טימברלייק, אריאנה גרנדה, או מיילי סיירוס שהיא הייתה האנה מונטנה - גם אותם שואלים על זה. תראה את הסדרה 'חברים' לדוגמא, קשה לצאת מזה, וזה גם עניין הרייטינג של אז. כולם ראו את זה אחרי מהדורת החדשות".
בנוסף, שיתף על תחילת דרכו המוזיקלית, הן מבחינת כתיבה והן הלחנה: "כעיסוק בגיל 15. סיימתי את 'שמש' והמשכתי ללמוד, הלכתי למגמת מוזיקה ושם התחלתי להתפתח בנושא הזה. למדתי קלאסי, ג'אז, גיטרה, התנסיתי בכלים והפקה. לפני האלבום הראשון היה לי הרכב של דאנס, שרתי שם באנגלית, אבל לא יצירה שלי מקורית".
"מי היה הראשון שהאמין בך?", התעניין שכניק, ואליעד סיפר: "ני זוכר שאור, המנהל שלי, פגש אותי ופשוט הייתה לי מחשבה שמה שאני עושה באנגלית לא יכול לעשות בעברית. הסגנון פופ של האמריקאים כמו אד שירן, ג'סטין ביבר, מארון 5. זה היה נראה לי מוזר שדבר כזה יצליח בעברית כי השפה הייתה סוג של מחסום. וגם אז ברדיו לפי הלך הרוח לא היה פופ ישראלי. שיתפתי פעולה עם רון נשר, שהוא אגב שיתף פעולה עם סטטיק ובן אל אבל הם סוג אחר של פופ, פופ שהוא יותר מופק עם קליפים מרהיבים ואני באתי יותר קרוב לאד שירן, שירי פופ שמופקים בצורה עדכנית אבל על גיטרה".
הוסיף אליעד, וחשף כיצד החל ליצור בעברית: "אור, המנהל שלי, אמר לי 'אם אתה רוצה שזה יצליח זה חייב להיות בעברית'. מי שמצליח פה באנגלית זה אחרי שהוא הצליח בחו"ל, כמו דניס לויד או נגה ארז. אז היוטיוב רק התחיל ופתאום נהיה עוד מדד בלי להיכנס לרדיו. אי אפשר היה לזייף צפיות הכל היה נקי, פתאום אתה קם בבוקר ורואה מיליון צפיות. מצד אחד אתה רואה מיליון צפיות לשיר 'סימן' ואף אחד לא מנגן אותו ברדיו".
"את השיר 'מקלט', הרבה שייכו לפרידה מחגית יאסו, מכוכב נולד, אבל את המילים כתב רון נשר ואני הלחנתי. גם בסימן, במקלט וגם בחופשי. אחרי זה היה את הדואט עם איזי, שהיה פורץ דרך בזמנו. תקופה מאוד מעניינת, מן תקופת ביניים לפני הגל החדש", הדגיש.
כאשר מדברים על תחילת קריירתו המוזיקלית של אליעד נחום, לא ניתן להתעלם מהשיר שכבש את הפלייליסטים - 'מתוק שמארלי'. "אני חייב להגיד שהיו אנשים ברדיו שזיהו את התהליך של הבעבוע. לדוגמה, דידי הררי. אני זוכר שהוא ניתן את 'מקלט' ואני כל כך התלהבתי מזה ואני זוכר שהוא גם מהשיר 'מתוק שמארלי' עשה ממש פסטיבל שלם. אני חושב ש'מה קשור' שידרו ממש אחריו והם עשו מזה משחקים ומי יזהה את השמות שמסתתרים בפנים".
"הפיצוץ, אנחנו מדברים כל הזמן על אינטרנט אבל הצעד למעלה במיתוג ובבום שאתה מחכה לו זה השילוב בין האינטרנט לרדיו, אם אתה רק באינטרנט זה עדיין לא שם. אתה יכול לראות על כוכבים באינטרנט שעד שהם לא מגיעים לרדיו זה עדיין לא שם", הסביר, וסיפר: "זה קרה שהיה חסר לנו שיר בשביל לסגור את האלבום. היה לי את הלחן ואת הביט ולא היינו מרוצים מהמילים. אור אמר לי חבל שלא נוציא עוד שיר, עשרה שירים יותר מגניב מתשעה. אמרתי לו טוב, פשוט כתבתי את זה בבית של ההורים בחדר ואני זוכר את אמא שלי נכנסת ואני שואל 'מה מתחרז עם מסה אימא? נראה לי נאסא'. היא בקרדיטים. היא הביאה אותי לעולם זה הקרדיט הכי גדול".
בהמשך, שב אליעד נחום לצדו של רז שכניק ללהיטים נוספים מאלבומו הראשון והמצליח. ביניהם: 'סימן', 'אנושי', 'חופשי' ועוד טובים אחרים.
פרויקט 'אלבומי המופת' מפגיש בכל שבוע את העיתונאי רז שכניק עם גדולי המוזיקאים בישראל. יחד הם יוצאים למסע אל האלבומים שהיו סימני דרך בקריירה שלהם - ובפסקול הישראלי.
לרשימת התוכניות המלאות בפרויקט לחצו כאן.
עריכה: שני רומנו ושי איידלר