השבוע (א'), במלאות חודשיים לבוקר השבת השחורה של 7 באוקטובר, מסמך פנימי של משטרת ישראל חשף כי ישנו קושי בהפקת ראיות מסכינים וקליעים שיובילו להעמדת מחבלי חמאס שהשתתפו במסע הטבח לדין. עורך הדין אורי קורב, לשעבר בכיר בפרקליטות המדינה, הגיב.
"הסיפור הזה הוא מורכב. כשאתה רוצה למצות דין, אתה צריך, כמו כל מדינה מתוקנת, להתבסס על ראיות ולעשות משפט צדק כי אחרת לא עשית כלום, לא כלפי פנים ולא כלפי חוץ וגם לא כלפי האנשים עצמם. הסיפור של המזכר הזה רלוונטי רק בזוויות מאוד מסוימות", הדגיש קורב.
"לוקחים אותם למשפט פלילי כדי להחמיר איתם. אנחנו לא רואים בהם שבויי מלחמה, אנחנו רואים בהם לוחמים בלתי חוקיים. ככאלה הם לא זכאים לזכויות של שבויי מלחמה. שבוי מלחמה לא יכול לעמוד לדין על רצח, התפיסה אומרת שכשאתה נלחם והורג מישהו, אתה עושה פעולה מלחמתית. היא מוכרת, היא מותרת ואז אתה נכנס לסיווג של חילופי שבויים אבל אתה לא יכול לעמוד לדין פלילי. אנחנו כמובן לא רואים במחבלים, ברוצחי דאעש האלה, לוחמים. אנחנו רואים בהם ארגון טרור, ארגון גרילה, וככאלה אנחנו מתייחסים אליהם במשפט פלילי", הדגיש.
עוד אמר: "כל מי שנכנס ונלחם או שחט או כל מילה אחרת שנבחר, ברגע שהוא חצה את הגדר וגם לפני כן, הוא נחשב מחבל. הוא נכנס מיד, אחר כבוד, כמי שעבר את כל העבירות של פרק הביטחון של חוק העונשין. ככזה, דינו מאסר עולם או מוות, זה העונש שיש בחוק. לצורך ההרשעה, לא חשוב אם הוא הרג, שחט, אנס, או רק חצה גדר עם נשק כדי לעשות את זה. בכל המקרים האלה הוא יורשע".
לדבריו, "כל מי שהוא נוחבה ויש ראיות שהוא נוחבה, הוא יועמד לדין ויורשע על פי הראיות שקיימות, ככל שקיימות. למה הסיפור הפורנזי משנה? אם אתה רוצה לחבר אדם ספציפי לפעולה ספציפית, למשל, עבירת מין, למשל אם אתה לא יודע אם הוא נוחבה או לא".
בהמשך, שיתף: "הפרקליטות בוחנת את השאלה האם לחוקק חוק חדש כמו שהיה לגבי הנאצים למשל. אנחנו יודעים שבחוק לעשיית דין בנאצים ועוזריהם קבעו שאין כפיפות לדיני ראיות ואין כפיפות לסדרי דין. בעיניי, באירוע מהסוג הזה, אין ולא יכולה מחלוקת שלא יכולה ולא צריכה להיות בכפיפות לסדרי דין ולראיות, קרי השופט מחליט לפי כללי הצדק הטבעי אם לקבל או לא לקבל ראיה".
"יש שופטים בירושלים ושופטים בישראל והם יודעים לעשות את זה. נפקא מינה ראשונה, אתה השתמשת בחקירת צורך ואדם הודה שהוא אנס, רצח, ויש לך גם חיזוקים, הראיה הזאת בעיניי צריכה להיות כבילה, על אף שהיא הושגה בעינויים".
עריכה: אמיתי דואק