במחוזות התיאטרון, התרבות והבידור – נחשב חנוך לוין (1999-1943) לאחד היוצרים המושחזים, המבריקים, הנועזים, המשפיעים ופורצי הדרך בישראל.
לוין, סאטיריקן, מחזאי ותסריטאי, כתב לאורך הקריירה מעל ל־60 מחזות קומיים ודרמטיים, קברטים סאטיריים, מערכונים ומאמרי סקירה, נחשב לאחד המורדים הבולטים בממסד השמרני ולא חסך מלבקר את הממשלה והצבא על התנגדותו למלחמות ולמחיר הכבד בחיי אדם שמשלמים בגינן.
לוין גם כתב לא מעט פזמונים ושירים פופולריים ומלחינים רבים (בהם: זוהר לוי, שמוליק קראוס, יוני רכטר, בני נגרי, שלומי שבן, רמי קליינשטיין, אבי טולדנו, חוה אלברשטיין ויהודית רביץ) הלחינו את שיריו. בפרק זה של ההסכת 'מילים ולחן' בוחר חוקר המוזיקה דודי פטימר להאיר זרקור על הטקסטים הנוקבים של לוין שעסקו במלחמה ותוצאותיה, בפוליטיקה ובחברה הישראלית מנקודת מבטו האישית, ועיצבו את הרוק העברי בשנותיו הראשונות, שכן יצירותיו בישרו על תחילת עידן הרוק הישראלי במלוא משמעותו: מחאה, שבירת מוסכמות ובעיטה נועזת בממסד הקשוח של אז.
נתחיל משלישיית 'החלונות הגבוהים' עם השיר הראשון של לוין שנאסר לשידור ('חייל של שוקולד'), נעבור למפגש המכונן עם זוהר לוי שהוביל ליצירת שירים מחתרתיים עבור הזמר רן אלירן, להקות זוהר השביעי, אחרית הימים וכיף התקווה הטובה, וכמובן בראש ובראשונה המחזמר 'מלכת אמבטיה' הפרובוקטיבי; נמשיך עם שירים שכתב עבור מחזות המחאה שלו ('את ואני והמלחמה הבאה', 'קטשופ') ובוצעו מאוחר יותר בעיבודי רוק בפי ריקי גל, קרולינה ושלומי שבן, השיר 'חיה לי מיום ליום' שכתב עבור הסרט 'פנטזיה על נושא רומנטי' וביצעה במקור תיקי דיין, אך בהמשך הפך ללהיט רוק בפי ריטה, וכן יצירות נבואיות וזועמות שכתב והלחינו חוה אלברשטיין ויהודית רביץ.
לוין חשב וכתב רוקנ'רול ומלחמה, וזו אולי הסיבה שהטקסטים הנוקבים והמחאתיים שלו מתאימים ככפפה ליד לסגנון זה והפך אותו, גם מבלי להתכוון לכך, לפורץ דרך גם בז'אנר מוזיקלי זה.
*כל המילים הן של חנוך לוין.
הפודקאסט 'מילים ולחן' לוקח אותנו למסע בעקבות התופעות, הסיפורים, השירים והאמנים שעיצבו את הפסקול הישראלי לאורך שנותיו. דודי פטימר הוא עיתונאי וחוקר מוזיקה, יוזם פרויקט תיעוד המוזיקה הישראלית דודיפדיה.
לכל הפרקים של הפודקאסט לחצו כאן.