לפני קצת יותר מחמישה חודשים, נכנסה מדינת ישראל למלחמה. לצד הלחימה ברצועת עזה והחשש מפתיחת חזית צפונית, השפיעה המלחמה רבות גם על סוגיית הייבוא והייצוא. כיצד כדאי להתמודד עם התמורות בתחום, ולהתרגל למציאות המשתנה שפקדה אותנו? בפרק השני של 'בכר וקלינבוים' בהגשת עורכי הדין דניאל בכר וגיא קלינבוים על כל מה שעליכם לדעת בתחום המשפט המסחרי, שוחחו השניים על הסוגיה.
"אנחנו בתקופת מלחמה, לכן יש אתגרים רבים העומדים בפני יזמים ויצואנים בימים אלה", פתח בכר. "כמדינה שנשענת על ייבוא, יש המון חומרי גלם שצריכים להיות מיובאים, ולכן יש למלחמה השפעה מאוד גדולה, בדיוק כמו שהיה בקורונה כשהעולם עצר מלכת. גם בתקופה הזו, צריכות להגיע לכאן ספינות ויש נתיבי שיט שנחסמו כמו בים האדום. "לא חושב שמישהו שמע לפני כן את החות'ים. כשיש לך נתיבי שיט שאמורים להשתנות, הספקים בחו"ל מעלים מחירים. זה משפיע בסופו של דבר על כל אחד מאיתנו. ברגע שיש לך עצירה בקו מסוים, יש עומסים על קווים אחרים, ואז גם אותם קווים עצמם מאירופה מתייקרים".
בהמשך, הוסיף דניאל. "אמנם החות'ים עוד לא הגיעו לכאן אבל ההשפעה בעולם הימי סביבנו משפיעה על נתיבי התחבורה. אני חושב שלא רק הנקודה הזו של החות'ים וההשפעות העולמיות על התחבורה משפיעה, יש גם נגזרות נוספות כמו זמני הפריקה בנמלים עבור יבואנים. דברים חשובים שיש ליזמים מסחריים בהקשר זה הם יצירתיות מחשבתית וחשיבה זריזה. ככל שאתה פועל בעולם תחרותי, אתה צריך לדעת שצריך לנוע מהר. יש להבין ולדעת לקרוא את המפה, לחיות את השינויים. חוזים משמשים לתקופות בעייתיות, הנייר סופג הכול והחוזה שנערך בין חברות והסכמים נועד לאותם רגעים. אתה לא תמיד יכול לצפות את הכול. גם כאן, וזו סיטואציה שלא תמיד היה ניתן לצפות, אבל כשאנחנו עורכים הסכמים לאותם יבואנים ויזמים אנחנו תמיד מכניסים סעיפים כאלה ואחרים שלא יתנו את האופציה לאותו ספק קצה או לאותו ייבואן לשנות את הדרך".
"אנו צריכים מנגנונים שיודעים לצפות את פני העתיד שלא יהיו דווקא תלויי מקרה", סיכם קלינבוים את שיחתם המרתקת. "זה מתחבר לעולם שאני מתעסק בו הרבה, להיות בסיטואציה בה החוזה גמיש, ובעצם הסעיפים עצמם מאפשרים באמצעות מנגנונים חכמים להיות בסיטואציות שאנחנו לא מכירים. במצב כזה, הפתרון הוא לתת להן מענה שבסופו של דבר מייצר ללקוח שלנו פתרון טוב באותו מקרה שאף אחד לא חשב עליו מקודם".
עריכה: שני רומנו ומיכל קדוש