מבוקר השבת השחורה ואילך, התגייסו רבבות נשים וגברים למילואים בחזית ובעורף, עזבו את משפחתם ועבודתם, וראו רק דבר אחד לנגד עיניהם - הגנה על המדינה ועל גבולותיה. משחזרו, או ניסו לחזור לשגרת חייהם, הבינו חלקם שהדברים הרבה יותר מורכבים ממה שהם נראים. בדיוק בשביל זה הוקם המרכז המטכ"לי־הלאומי למשרתי המילואים, המעניק מענה מקיף וכוללני לאנשי ונשות המילואים, לבני משפחותיהם, ואפילו לבעלי החיים שלהם.
המרכז (הנקרא גם 'מילואים 360'), הוא הכתובת הראשית של משרת המילואים בכלל ההיבטים; הוא מאגד תחתיו מגוון שירותים וביניהם גם את פעילות קרן הסיוע, המקיימת את הזרוע הכלכלית אשר העניקה כבר מעל 300 מיליון ש' למשרתי המילואים אשר נפגעו כספית כתוצאה משירות המילואים.
בפרק החמישי של 'היחידה' בהגשת עורכת הדין מירי יעקב גביש, העמלה חדשות לבקרים בסיוע לחיילים, אנשי מילואים ומועמדים לשירות ביטחון בהתמודדותם עם המערכת הצבאית, שוחחה עם תא"ל (מיל') צחי חפץ, מפקד המרכז, ושמעה כיצד הצליח המרכז לסייע למילואימניקים ולמילואימניקיות כה רבים. בהמשך ניסו השניים לעשות סדר בכל הנוגע לגורמים האמורים לתת מענה לחיילי המילואים ולדאוג שיוכלו לממש זכויות שונות, לרבות פנייה לוועדה רפואית.
"למעשה זו לא הפעם הראשונה שיש קרן סיוע לאנשי מילואים אחרי מבצעים או אירועים מלחמתיים", תיאר תא"ל (מיל') חפץ. "בפעם ראשונה זה היה במבצע צוק איתן, אחרי זה בשומר החומות, שם הזמן היה מוגבל ותחום. הפעם הבנו שמדובר באירוע אחר, וחודש לאחר תחילת המלחמה התקבלה החלטת ממשלה שמקימים את קרן הסיוע בהיקף של כ-70 מיליון שקלים. בעבר הקרן לא מיצתה את עצמה, לא הצליחו להוציא את כל הכסף שהמדינה נתנה, אך הפעם זה לא יקרה".
כיצד הצליח המרכז לקום בכזו מהירות במונחי המדינה והצבא, ולהפוך לאלמנט מכריע וחיוני בחייהם של המילואימניקים מפרוץ הלחימה? "קודם כל לקחנו קצינות וקצינים במילואים שייבחנו בקשות של אנשי מילואים", טען צחי. "אחרי זה קבענו 'עיקרון של פשטות', שיהיה פשוט לאיש המילואים לפנות אלינו, ואחריו את עיקרון 'היד פתוחה והלב רחב' - רוצים לתת, מבלי לקיים ועדות חקירה על כל פנייה. העיקרון השלישי הוא שמאמינים לאנשי המילואים, גם לבני ובנות הזוג. כך יצאנו לדרך. היינו צריכים להתאים את עצמנו להיקף הנתינה של האוכלוסייה הזו, יש כאן מחיר עצום שהאנשים הללו מוכנים לשלם".
"את המחיר הזה משלמת כל המשפחה", הבהיר. "אני איש קבע, הייתי בצבא 32 שנה, וכשיצאתי בשבת השחורה מהבית, אשתי הייתה רגילה לכך. כשאתה לוקח איש מילואים באחת, והוא נעלם לשלושה או ארבעה חודשי מילואים, גם הילדים סופגים משהו. אני לא מדבר על פצועים, נפגעים, שזה אירוע מורכב בפני עצמו. לדבר הזה היה צריך לתת מענה, וכשהרמטכ"ל בא בדצמבר היה לו חשוב לראות מה אנחנו עושים למען אנשי המילואים. תוך כדי המפגש איתו הבנו שהשנים הקרובות ייראו אחרת בהיקף אנשי המילואים שישרתו, במשך הימים, במורכבות שלהם ושל משפחתם".
בסיום דבריו, אמר תא"ל (מיל') צחי חפץ, מפקד המרכז המטכ"לי־הלאומי למשרתי המילואים: "המרכז הוקם כיוון שהבנו את המורכבויות הנוספות איתן מתמודד משרת המילואים. לראשונה מוקמת יחידה כזו. אנחנו מבינים שמשרתי המילואים אבודים בין כל הגופים השונים, האזרחיים והצבאיים, ומטרת היחידה היא להיות הכתובת האחודה, הראשית עבורם ועבור בני משפחותיהם. סוג של one stop shop. הרמנו מערך קריירה שלם, הכולל ייעוץ תעסוקתי, שירותי מנטורינג לעצמאיים, לוח משרות ייעודי למשרתי מילואים, סדנאות כתיבת קורות חיים ולינקדאין ועוד הרבה. לצד שירותים אלו התחלנו גם במתן ייעוץ מס וסיוע רגשי, והשבוע השקנו את מערך מיצוי הזכויות - משרתי מילואים לא יחוו פגיעה בזכויותיהם תחת המשמרת שלנו. משרת מילואים, ויש לך בעיה מול משרדי ממשלה? מול המעסיק שלך? פנה אלינו".
חשים מצוקה נוכח שירותכם הצבאי? שמים לב שילדיכם הולכים לאיבוד במערכת הצבאית? פנו לאתר, למייל או למספר הטלפון - 058-7806555 וספרו לנו.
עריכה: חרות עזאני ומיכל קדוש