היהדות הרפורמית זכתה ללא מעט ביקורת לאורך השנים. שלל שמועות באשר למנהגי הזרם הופצו חדשות לבקרים, כאשר מרביתן אפילו לא קרובות לאמת. בפרק ה־12 בפודקאסט 'הרפורמיסטית' בהגשת עו"ד אורלי ארז לחובסקי, אירחה אורלי את גלית כהן קדם, הרבה המייסדת של קהילת קודש וחול בחולון, ויחד שוחחו השתיים על המיתוסים הנפוצים, ובין לבין - על ההומור המלווה את היהדות הרפורמית.
"מה לא אמרו עלינו במשך השנים?", פתחה עו"ד ארז לחובסקי, "שאנחנו עושות בר מצוות לכלבים, מגיירות גיור אינסטנט בפקס, גורמות להתבוללות ועוד הרבה דברים גרועים. כשאני שומעת את הדברים הללו התגובה הראשונית שלי היא רתיעה וגועל, וגם הבנה שחשוב להציף ידע אמיתי ונכון. היום - נעשה משהו אחר. יש דרך אחרת להתמודד עם עלבונות ודעות קדומות, והיא הומור".
בתגובה, אמרה כהן קדם: "האם כשצוחקים עליי ואני מושא ללעג, האם זה אומר שעשיתי משהו טוב בעולם? חלק מהמאמץ שלנו בשנים האחרונות היה להיכנס לתוך הקונצנזוס באמצעות הטלת ספק בו. בכל פעם שיש התייחסות, אני רואה בזה סוג של הצלחה. אם צוחקים עליי, כנראה שאני עושה משהו, שאני מעצבנת מישהו".
אגב, למה אומרים רבה רפורמית ולא רבנית? "זה נובע מבורות", הוסיפה גלית, "רבנית היא אשתו של רב. תמיד אני צוחקת על זה שבן הזוג שלי לא רב עם אף אחד ושהוא רב סרן במילואים. בעומק של הדבר, המילה רבה היא מילה חדשה יחסית. כשקוראים לי רבנית, אני אומרת שתפקיד הרבנית הוא תפקיד של אשת רב. המילה רבה היא מילה שמתחילה להיות יותר ויותר מוכרת. לפני 10-12 שנה אף אחד לא שמע עליה בכלל. היום כבר ממש מכירים אותה".
האם היחס ליהדות הרפורמית השתנה עם השנים? בסיום הפרק, הסבירה גלית כהן קדם שכן, ותיארה כיצד. "אני יכולה להגיד שאם לפני 10-14 שנה כשהקמתי את הקהילה הייתי נכנסת לכל מיני קהלים ושואלת אם יש מישהו שהשתתף בטקס רפורמי או שוויוני, מעט היו מצביעים. היום זה כבר מובן מאליו. אני זוכרת סיטואציה שבאחת השנים הראשונות התבקשתי להוביל הדלקת נרות חנוכה. מסתבר שלא צריך את הכיפה והזקן כדי שהנר יתפוס את הלהבה. נשאתי דבר תורה קצר, הוספתי 'שעשה ניסים לאבותינו ולאימותינו'. ואז בסוף אחד המנחים של האירוע אמר 'תודה לגלית המפעילה'. יכלתי להגיד 'סליחה, אני רבה', אבל את גם יכולה להגיד 'איזה כיף שהפעלתי אותך' באיזושהי קריצה, כי זה לא משנה. כי בסופו של דבר מה שהם ראו זה משנה".
עריכה: איתי נקסון ומיכל קדוש