קרסו יוצא לאכול
עם פרופסור רפי קרסו

הכינו את התיאבון

חשקה נפשכם במנות מופלאות המשלבות את איטליה, ישראל וצפון אפריקה? • פרופ' קרסו ביקר ב'קפה פופולר', הפנינה התל־אביבית, ושב עם בשורות

בתקופה מורכבת זו, הביקוש לדברים שמשמחים אותנו באמת, כמו אוכל טוב, יין משובח, והשילוב בין שני אלו, גבוה אפילו יותר מבימים כתיקונם. בדיוק בגלל זה חזר פרופ' רפי קרסו אל המנהג הישן והאהוב, והפעם ביקר בקפה פופולר ברחוב דיזנגוף בתל אביב. ביקורו במעוז הערב לחך, כמתבקש, היה מוצלח כתמיד.

"את השף אבי ביטון אני מכיר ומוקיר עשרות שנים, עוד מתקופת 'קפה אדורה' ששכנה בצפון בן יהודה בתל אביב", תיאר תחילה. "לאבי מקומות נוספים וטעימים, ולפחות פעם בשבועיים שלושה אני עובר במסעדה האיטלקית שלו, פיורי, שנמצאת בתחנת הדלק ביקום. אין ספק ש'קפה פופולר' זו אחת המסעדות הטובות שישנן בתל אביב. במסעדה, הממוקמת בצומת הרחובות דיזנגוף וארלוזורוב בתל אביב, אכלתי מספר פעמים, עוד מפתיחתה לפני כחמש-שש שנים, ולאחרונה בשבוע שעבר, ותמיד נהניתי הנאה מרובה. המנות של אבי משלבות את הטעמים של אירופה, ישראל וצפון אפריקה במפגש של טעמים ותרבויות. המסעדה אינה כשרה אבל מתאימה גם לצמחונים וטבעוניים ומציגה תפריט מגוון של מנות".

ובכן, הגענו לחלק החשוב באמת - האוכל. "הזמנו מקום, כי רק כך יש סיכוי להיכנס למסעדה, ישבנו במרפסת הסגורה והנעימה, ובחרנו ממבחר המנות. התפריט מאוד גדול", הרים פרופ' קרסו להנחתה. "התחלנו בפלאפל חצילים שרופים עם שמנת חמוצה וסלט עגבניות, החצילים נצלו על אש פתוחה, כודררו לכדורים, נטבלו בבלילה וטוגנו בשמן עמוק. נראה כמו פלאפל, נטעם כמו חציל קלוי באש, דבר שהעצים את טעמו, והעגבניות והשמנת העצימו את הטעם. המנה מתומחרת ב־חמישה-שישה שקלים לשלושה כדורי פלאפל גדולים".

פלאפל חצילים שרופים // צילום: פרופ' קרסו

"מנה נוספת שלקחנו היא סלט כרובית", המשיך רפי לעשות לנו חשק לארוחת צהריים בבהילות. "כרובית טרייה שקוצצה דק דק בתוספת עלי פטרוזיליה, פיסות קטנות של משמשים אוזבקים שהם מרוכזים יותר בטעמם מהמשמשים של ט"ו בשבט שלנו, עם ויניגרט, שברי אגוזי לוז קלויים, ועל כל המנה גירדו כמות יפה של גבינת פקורינו. מנה נהדרת, מומלצת בחום, שחזרנו אליה כבר כמה פעמים בבית. מתומחרת ב־69 שקלים".

סלט כרובית // צילום: פרופ' קרסו

"לקחנו עוד מנה של קונפי כרישה. למרות שנאמר שהכרישה צלויה, הרי שלדעתי היא בושלה ארוכות, כדרך הקונפי, בחמאה. הטיפול של הבישול הארוך ריכך אותה לכדי נמס בפה, וההרגשה של עלים ירוקים וגבינת פנחס מעל נתנה תחושה מאוד נעימה של רכות. מנה כיפית, עדינה, מתומחרת ב־48 שקלים", סיפר.

קונפי כרישה // צילום: פרופ' קרסו

הגיע זמן העיקרית, וגם היא, לדבריו של פרופ' קרסו, לא אכזבה. "למנה עיקרית לקחנו שיפודי פרגיות, שבתפריט נקראת שישליק עוף", תיאר. "נתחים עסיסיים מאוד שמורגש שהושרו זמן רק במרינדה מתקתקה, הוגשו עם ברוקולי, גרידת לימון, פירה עדין וטעים של תפוחי אדמה. שני השיפודים היו טעימים, רכים, עסיסיים עם טעם של עוד".

שישליק עוף // צילום: פרופ' קרסו

"מנה נהדרת במחיר של 92 ש'", ציין. "לעיקרית נוספת לקחנו פטוצ'יני בצק עגבניות ופרחי קישוא. הפסטה כמובן נעשתה בעבודת יד, הוכנסו לה עגבניות, מה שנתן לה את צבעה האדמדם, הוגשו על ציר של קונסומה עגבניות וחמאה, הפסטה הייתה אל דנטה ולוותה בפרח קישוא גדול מצופה בטמפורה במילוי בריקוטה. המנה הייתה טעימה, פרח הקישוא היה גדול והטמפורה התפצחה בפה, כמות הרוטב החמאתי עם העגבניות המרוכזות תאמה את כמות הפסטה בדיוק בשביל לעטוף אותה ולא להשאיר שלולית בתחתית הצלחת. מנה מושקעת ב־92 ש'".

פטוצ'יני בצק עגבניות וקישוא // צילום: פרופ' קרסו

לצד האוכל, מגיעה השתייה. במקרה הזה, יין מרענן שהגיע בדיוק בזמן והעניק הרבה כבוד למזון המוגש בצלחות. "עם האוכל לקחנו שתי כוסות יין, כוס יין לבן ישראלי, כישור לבן ב־49 שקלים לכוס, וכוס יין אדום של הרי יהודה, צרעה, בלנד של קברנה סוביניון, סירה, פטיט ורדו ומרלו - 58 שקלים". כבוד לתוצרת הארץ. ומה לקינוח? לא בטוח. "על המנה האחרונה החלטנו לוותר כדי לחסוך בקלוריות", הודה הפרופסור. "מה אגיד, קפה פופולר, מסעדת שף של השף אבי ביטון, אוכל נהדר, שירות נהדר, אווירה נעימה וטובה, יש בר במרתף למי שרוצה להמשיך ולחגוג אחרי האוכל. רחוב דיזנגוף 197 במלון ג'ייקוב סמואל, מומלץ בחום, ואגב, יש חניה ממש קרובה".