יהדות התפוצות עמלה לילות כימים עבור מדינת ישראל, ביתר שאת מפרוץ המלחמה. אך כיצד נוהגת המדינה ביהודים הרפורמים? בפרק העשירי של 'הרפורמיסטית', שוחחה עו"ד אורלי ארז־לחובסקי עם סגן נשיא התנועה הרפורמית האמריקנית ומנכ"ל 'ארצה', הזרוע הציונית של התנועה הרפורמית האמריקנית, הרב ג'וש ויינברג, על הסוגייה שהפכה חשובה במיוחד מבוקר השבת השחורה.
"אנחנו צריכים לזכור שנושאי הדת ומדינה לא משפיעים רק על מי שחי פה הארץ, אלא גם על יהודים שחיים מחוץ לישראל, יהדות התפוצות", פתחה עו"ד ארז־לחובסקי. "הריכוז הגדול ביותר של יהודים מחוץ לארץ הוא בצפון אמריקה, ושם יש רוב ברור ליהדות הרפורמית והקונסרבטיבית. יש בעולם 15.7 מיליון יהודים, מתוכם 7.2 מיליון גרים בארץ, ו־6.3 מיליון יהודים - בארה"ב. מתוך כלל היהודים האמריקנים 35% מהיהודים הם רפורמים, 18% הם קונסרבטיבים, ורק 10% אורתודוקסים. השאר לא נמנים בשום זרם. התנועה הרפורמית האמריקנית כוללת כ־2 מיליון אמריקנים, אפליית הזרמים הליברליים בארץ גורמת לכאב גדול ליהודים ליברלים מחוץ לישראל, התחושה שהם נחשבים בארץ ליהודים סוג ב' קשה, וזה מתווסף להתנהלות בעייתית של ממשלות ישראל בסוגיות כמו הכיבוש והיחס לפלסטינים, ההפיכה המשפטית והפגיעה הקשה בדמוקרטיה".
אך יש גם צד טוב לסיפור. "למרות השסע שהלך והתרחב בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות הליברלית ברובה, נמשכה התמיכה של יהדות התפוצות בארץ", תיארה. "הסיוע של יהדות התפוצות רק התחזק בעקבות מתקפת הטרור של חמאס ב־7 באוקטובר. לפי סקר המכון למדיניות העם היהודי כ־80% מיהודי ארה"ב מחשיבים עצמם ציונים, ולפי סקר אחר של ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, מעל 40% מהיהודים מרגישים שייכות גדולה יותר ליהדות מאז 7 באוקטובר. התמיכה בציונות ובישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ופלורליסטית מהווה עמוד תווך של התנועה הרפורמית האמריקנית מאז 1937".
"גדלתי בתנועה הרפורמית בשיקגו ואז גיליתי את ישראל וזה פתח לי את העיניים, עלייה לארץ הייתה שאלה של מתי ולא של אם", סיפר הרב ויינברג על היכרותו עם הארץ, הלכה למעשה. "ישראל נמצאת בסדר היום של היהודי האמריקני הממוצע בצורה מאוד מרכזית. הנושא שמעסיק אותם בראש סדר העדיפויות זה העניין הביטחוני כמובן. ולאחר מכן ענייני הדת והמדינה, עבור היהודים הליברליים האמריקניים יש תחושה של חוסר שייכות במדינת היהודים וזה פוגש אותם מאוד חזק".
בהמשך הוסיף: "ממשלת ישראל והנציגים הרשמיים אומרים ש'זה הבית שלכם', והרי אתם לא מכירים בי כיהודי. בין אם אמא שלי לא יהודייה וכדומה והם לא רגילים לזה. היהודים בארה"ב רגילים להפרדת הדת ומדינה בארה"ב, הם לא רגילים לדת הרשמית וזה שוק, מי שמגיע לכותל צריך לבחור בין גברים לנשים, בלי לגעת בסוגיה של מי שלא מזדהה כגבר או כאישה, וגם באופן כללי, הרב שלי מארה"ב פתאום לא מוכר כרב או רבה במדינה יהודית וזה תופס אנשים בשוק, הם אומרים 'איך אני יכולה להרגיש פה בבית אם אתם לא מכירים ביהדות שלי'".
עריכה: אליעזר בן יהודה ומיכל קדוש