אריה אלדד ורון קופמן שוחחו ב־103fm עם אל"מ (מיל') נרי ירקוני, לשעבר ראש מנהל התעופה האזרחית, אשר הביע את דעתו באשר לחשש שחברות התעופה הזרות יפסיקו לנחות בנתב"ג בעקבות נפילת הכטב"ם הלילה (ו') בלב תל אביב.
לדבריו, "בצוק איתן ובמלחמה הזו ירו ישירות על נתב"ג והצלחנו לשכנע את כל חברות התעופה שלא להפסיק לטוס. האם האירוע של היום משנה משהו? התשובה היא לא".
ירקוני סיפר על ההבדל בין ההתנהלות לפני עשור לבין ההתנהלות כיום: "יש לנו היסטוריה בעניין הזה מאז צוק איתן וה-7 באוקטובר. רשות התעופה האזרחית התנהלה שונה בשני האירועים האלה. גם בצוק איתן ירו ישירות על נתב"ג, ואז הצלחנו לשכנע את חברות התעופה שלא להפסיק לטוס וההגנה האווירית על ישראלית הייתה ברמה יותר נמוכה"
ירקוני נשאל מה מדינת ישראל עושה כדי לשכנע את החברות הזרות שלא להפסיק לטוס, והשיב: "ההתנהלות הפעם אחרת, למה? אני לא יודע. אני לא מכיר שום פנייה ספציפית לחברות להמשיך לטוס. אחת הסיבות לשוני מאז הוא האיוש. אז גיורא רום לקח את זה על כתפיו. הוא פנה אישית והסביר להם בצורה ברורה למה אין סיכון לנחות בנתב"ג. היום מצבנו שונה".
לא רק בטיחות הטיסה חשובה לחברות התעופה הבינלאומיות. ירקוני סבור כי "השיקולים של החברות הזרות נגועים גם בשיקולים פוליטיים, עם כל מיני פוזיציות, וההחלטות הן לא תמיד לגופו של עניין. לפעמים חברות תעופה זרות נוקטות בצעדים שאין להם הצדקה, ולפעמים אנחנו משכנעים אותם"
"להבדיל מטיל שבא מלמעלה, כטב"ם וטילי שיוט טסים נמוך. לכן גם תיאורטית הסיכוי לפגוש מטוס נוסעים שואף לאפס. גם כשהמטוס מנמיך הוא לא מנמיך לגובה שבו כטב"ם טס", הסביר ירקוני.
להערכתו פוטנציאל הנזק של כטב"ם למטוס נוסעים זניח: "כטב"ם יכול לפגוע במטוס כמו שציפור יכולה לפגוע במטוס. ברגע שיש התרעה על כטב"ם, מזיזים את המטוסים הצידה. גם טילים שמגיעים לנתב"ג - זה סיפור דקה עד שתיים, ואפשר להגיד למטוס תתרחק ותחזור בעוד כמה דקות. בלילה של ה-14 באפריל חיכו כמה שעות עד שכולם הופלו וחזרו לטוס כרגיל".
עם זאת, האל"מ (מיל') לא מקל ראש בטיפול מול האיום הנוכחי, בעיקר בשל המאפיינים המגוונים של כטב"מים שונים: "הכטב"ם הוא פרימיטיבי, אבל הוא גם מאוד לא, מסיבה אחרת: בכל מה שקשור לגילוי המכ"מי. לדבר על כטב"ם זה כמו לדבר על מכונית - . יש מרצדס ויש סוסיתא. גם אם שתיהן מכוניות,. יש המון סוגים. מדינת ישראל מתמודדת עם מאפיינים שונים של גילוי, הנעה, גודל, וגם ניווט. יש כטב"מים שפותחים מצלמה ומתבייתים על המטרה".
בסיום השיחה אמר כי העובדה שהתפוצץ הלילה כטב"ם בתל אביב לא נובעת מסיבות טכניות מעודדת: "דווקא העובדה שמדובר בטעות אנוש עדיפה בעיניי על פני האופציה שלא ראינו אותו. לא מדובר בבעיה עם ההגנה האווירית שלנו".
עריכה: אחיעד לוק