סוד כמוס

כיצד מגנים על סודות מסחריים של חברה מפני גניבת רעיונות? • ענת סמוראי, אילן בן מאיר ועו"ד ליאור גלסמן עם התשובה • פרק 08


קניין רוחני הוא עולם מסועף ורב שלבים, שמתחיל ברעיון ונגמר בחברה הלכה למעשה, הטומנת בחובה סודות מקצועיים שאסור שיתגלו. איך זה נראה בפועל? בפרק השמיני בפודקאסט 'חלון לעולם החדשנות', אירחה ענת סמוראי את אילן בן מאיר, מנכ"ל ושותף בחברת 'טטרו', וליאור גלסמן, עורך דין שותף בקבוצת 'ריינהולד כהן'. במהלכו, הבינו יחד מה זה אומר לנהל את סודותיה המסחריים של חברה, ומה ניתן לעשות על מנת לשמור עליהם.  

"חברת 'טטרו' היא חברת OEM, כלומר חברה שבעצם מייצרת את המוצרים לפי דרישות הברנד שעובד איתנו", שיתף אילן בפרטים. "'טטרו' היא צינור שלוקח את המוצר, עוזר בשלבי הפיתוח ומייצר אותו, ועוזר ללקוח להביא אותו לשוק. אנחנו מייצרים מוצרים בתחומים מאוד מגוונים, בעיקר מוצרים לתינוקות וילדים. בין היתר אנחנו מייצרים מוצרים לגיל השלישי שמסייעים לאנשים להתנייד". 

"סודות מסחריים נמצאים סביבנו בכל מקום"

בתגובה, סיפר ליאור: "אני מייעץ ללקוחות איך להגן על הקניין הרוחני שלהם, על הטכנולוגיות שלהם, על המותגים שלהם, על הפיתוחים שלהם, ומדריך אותם כיצד להימנע מסכסוכים משפטיים שינתבו את האנרגיות בעסק למקומות שלא יתרמו לו. איך להתמקד יותר בביזנס עצמו ולהמנע מסיבוכים משפטיים מיותרים. סוד מסחרי הוא אחד הסוגים של קניין רוחני, אולי הסוג הנפוץ ביותר כי הוא נמצא בכל מקום סביבנו ולא צריך לרשום אותו או להכריז עליו, בניגוד לפטנטים או סימני מסחר שרושמים אותם. מה שצריך בשביל שהסודות המסחריים יתקיימו הוא לשמור על הסודיות שלהם. סודות מסחריים נמצאים סביבנו בכל מקום, מהמתכון של קוקה קולה, שהוא דוגמה מאוד ידועה של סוד מסחרי, אבל גם בעצם כל דבר שמסביבנו, גם המיקרופון שאנחנו מדברים אליו". 

בהמשך, הודה אילן כי נאלץ להתמודד בעבר עם סכנה לגניבת הסוד המסחרי של החברה. "תוך כדי תהליך פיתוח שהפעלנו איזשהו מוסד אקדמי שיעזור לנו באיזה תהליך פיתוח שיכול לתת ערך", תיאר. "עבדנו עם המוסד הזה כשנתיים ולא חתמנו איתם בתחילת הדרך על הסכם חתום. היו טיוטות, אבל ככל שהתליך התקדם וראינו שיש תוצאות טובות ביקשנו מהם לחתום על ההסכם. כשהעברנו להם את הטיוטה האחרונה של ההסכם, הם ביצעו בו שינויים ללא ידעתינו, וממש באופן מקרי עורך הדין שלנו שמטפל בכל הנושא של קניין רוחני עשה השוואה ועלה על זה. באופן מקרי עלינו עליו והצלחנו באמצעות זה שהוצאנו מכתב התראה מעורך הדין להביא את ההסכם למצב שהטיוטה המקורית היא הטיוטה שנחתמה. זה רק מראה כמה הסכנות הללו הן לא רק נחלתם של מעתיקנים פשוטים או מעתיקנים שאנחנו רואים בסין, אלא אפילו נחלתן של חברות גדולות, חברות מכובדות ואפילו מוסדות אקדמאים.

"חברות שעוסקות בייצור הן בד"כ חברות שנוצר בהן הרבה ידע וקניין רוחני, הן צריכות בתחילת הדרך לחשוב טוב על האסטרטגיה של איך הם הולכים להגן על המוצרים שלהם או על תהליכי הייצור שלהם", אמר ליאור גלסמן בסיום. "אם הם מחליטים לשמור על הסוד המסחרי, אז הם צריכים להבין בצורה אפקטיבית איך עליהם להבטיח שהוא לא ידלוף החוצה. כשבתחילת הדרך עושים דברים כמו שצריך, נמנעות בעיות בהמשך". 

עריכה: מיכל קדוש 

12/08/2025
חלון לעולם החדשנות
חלון לעולם החדשנות  |  גרפיקה: חן סעד
Paris