עצור, סיסמא

איך מגנים על סודות מסחריים ושומרים עליהם בתוך החברה? • ענת סמוראי ועו"ד מתן קובץ' על עולם הקניין הרוחני, הפעם מקרוב • פרק 03


לכל חברה ישנם סודות מסחריים, המאפשרים לה לבלוט אל מול מתחרים, מן חוש שישי המהווה גורם קריטי להצלחת החברה. אך במה מדובר הלכה למעשה? בפרק השלישי בפודקאסט 'חלון לעולם החדשנות' בהגשת ענת סמוראי, שוחחה ענת עם עו"ד מתן קובץ', שותף בקבוצת 'ריינהולד כהן' ומומחה בליטיגציה של קניין רוחני, שהסביר מהם הם סודות מסחריים, מדוע הם כל כך חיוניים להצלחתה של חברה מסחרית בעולם העסקי ואיך מעסיקים ועובדים צריכים להתנהל עם סודות אלו. 

"סוד זהו מושג שאנו מכירים", פתח עו"ד קובץ', "סוד מסחרי הוא מושג משפטי שמופיע בחוק. החוק הוא משהו שאנחנו, בני האדם, מנסחים. כשאנחנו מדברים על סוד מסחרי יש רשימה של מספר תנאים שאנחנו צריכים למלא. אם אנחנו ממלאים אותם, יש סוד. התנאי הראשון הוא שסוד מסחרי הוא מידע עסקי. אנחנו מכירים הרבה מידע אישי אבל סוד מסחרי מתרכז במידע עסקי. הסוד המסחרי הכי מפורסם בעולם הוא 'קוקה קולה'. המוניטין שלך לא קשור לסוד מסחרי מכיוון שיודעים שאתם נותנים שירות טוב, מבינים בתחום, יודעים לתת מענה, זה משהו לא סודי. בתפקידים יותר בכירים נחשפים לקניין סודי, מסחרי, ושומרים עליו כסוד מסחרי. מילה המפתח היא ספציפיות. החוק מספר לנו שאדם יכול להשתמש בסוד מסחרי אם הידע הגלום בסוד הזה הפך להיות כחלק מכישוריו המקצועיים הכלליים אגב עבודתו". 

"יש מעסיקים שמופתעים לשמוע שיש להם סודות מסחריים"

כיצד יש להתנהל נוכח הסודות המסחריים בהיבטי העובדים בחברה? "אני חושב שהדבר הראשון שצריך לעשות זה להגיד לעובדים, 'אתם תיחשפו לכל מיני סוגים של מידע שמבחינתנו הם סודות מסחריים'", השיב מתן. "רשימת הלקוחות, הספקים, הקמפיין, התוכנית, כל הדברים אלה סודיים ואנחנו מפעילים אמצעים כדי לשמור עליהם סודיים. הדברים האלה סודיים ואנחנו מבקשים שתהיו זהירים. 'אל תעתיקו את זה למחשבים חיצוניים, אל תשלחו את זה לאנשים, תשמרו על זה סודי'. יש הרבה מעסיקים שלא יודעים מה הם הסודות המסחריים שלהם בעסק, ויש הרבה מעסיקים שמופתעים לשמוע שיש להם סודות מסחריים. ההפתעה הזו לא תמיד נעימה. ברגע שאתה לא יודע שיש לך סוד מסחרי אתה עלול לאבד את הסוד ולגלות את זה בדיעבד". 

"יש היום מערכות שמאפשרות ניהול של סודות מסחריים בחברה", הבהיר בסיום הפרק. "כדאי מאוד לשקול את הדברים האלה. הסודות המסחריים הם נכס של חברה כמו כל דבר אחר. ברגע שהייתי עושה את כל הדברים שאמרתי הסיכוי שזה יקרה במקרה או בכוונה נמוך יותר. אם הייתי יכול לתת טיפ אחד, הוא היה להתנהל בצורה הגונה. אף אחד לא צריך להיות מאושר מדי מזה שעובד שלו, הכוכב שלו, הולך לעבור למתחרים. מצד שני, צריך להתנהל בהגינות. רוב האנשים מבינים שיש דברים שהם לא לגיטימיים, וכן יש דברים סודיים שצריכים להישאר ככה".

עריכה: עידו טבת ומיכל קדוש 

23/03/2025

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm

חלון לעולם החדשנות
חלון לעולם החדשנות  |  גרפיקה: חן סעד
Paris