יונתן בן חורין, מנהל קו הסיוע לאינטרנט בטוח באיגוד האינטרנט הישראלי, סיפר לענת דוידוב ב-103fm על הסכנות הממתינות לצרכנים ברשת לקראת חג הפסח. "ההונאות שאנחנו כתבנו עליהם ופרסמנו פשוט נפלו בתקופה של פסח, לכן השתמשנו בטרמינולוגיה הזו", הסביר תחילה.
לאחר מכן התפנה בן חורין לספר על כמה מההונאות השכיחות ביותר: "יש את ההונאות הרגילות שכולנו מקבלים כל השנה - מסרוני SMS שאומרים שהכרטיס שלנו נחסם או שיש לנו חוב., לאחרונה התחילו להתחזות לחברות 'פנגו' ו'ביט'. הפניות האלה באות לא בצורה ישירה עם מזהה. תמיד אפשר בכל השירותים המקוונים להיכנס באופן יזום לחשבון ולבדוק את זה בצורה עצמאית. חשוב לא ללחוץ על הלינק ולא להזין את פרטי האשראי או את פרטי ההתחברות".
גם הרשתות החברתיות הן כר פורה להונאות שונות. בן חורין פירט: "יש לנו הונאות ברשתות החברתיות - פייסבוק, אינסטרגרם, טיקטוק או יוטיוב, כולנו נמצאים ברשתות האלה. לצערנו המודעות המזויפות שמקדמות אתרים מזויפים נמצאות שם בלי סוף".
הוא סיפר על טרנד הונאות חדש: "לאחרונה ראינו התחזות לגורואים פיננסים, כמו הסולידית, אייל ולדמן או שרי אריסון. בפוסטים ממומנים נטען שהם ישמחו לחלוק את הידע שהצטבר להם בחיים. בסופו של דבר מביאים אותך לקבוצת וואטסאפ שיש בה הונאת השקעות. במקרה הזה לא יקרה נזק מיידי, אלא אם כן תזרמו עם הסוכנים שמקדמים את ההונאה הזאת ו'תשקיעו'".
עוד הונאה נפוצה היא מבצעים מדומים: "ראינו לאחרונה מבצעים שלא קיימים - 'דקלתון או פסטה ברילה מחלקת לכם מארז מפנק בשווי 800 שקלים'. אם אתה לוחץ על המודעה לא יקרה שום דבר, אבל אם בשלב מסוים תתקדם עם האתר, מופיע 'אין בעיה אתה יכול לקבל את המארז, אבל תצטרך לשים פה את פרטי האשראי שלך'", סיפר מנהל קו הסיוע.
בן חורין המליץ לסיום: "תמיד תהיו אקטיביים, תהיו אתם היוזמים - אם יש חשד תיכנסו לאתר בעצמכם ותבדקו - אל תהיו פסיביים".
עריכה: אחיעד לוק