קניונים, כפי שאנחנו יודעים, הם עולם ומלואו. אינספור חנויות צבעוניות שונות ומשונות, עשרות אלפי קונים ביממה, ומטרה אחת - להתנתק ולו לרגע מהשגרה המעיקה, וליהנות מחוויית קנייה מהנה ומספקת. בפרק הראשון בפודקאסט 'הסודות מאחורי חלונות הראווה' בהגשת בני חליף, אירח בני את אבירם ברק מחברת 'אינספייר טריינינג', ויחד הבינו כיצד הגיח לעולם רעיון הקניון, ומה גרם לבני להפוך את מרכזי הקניות לייעודו המקצועי.
"נכניס את המאזינים לעולם המושגים וההיסטוריה של עולם הקניונים", פתח בני. "נתחיל לגעת במה הופך קניון לכושל או מצליח. אורית, רעייתי, ואני, מטיילים לנו עם הכלבה בשעת ערב מאוחרת ברחוב ההסתדרות בחולון. מי שמכיר במספרים הגדולים יותר, ברחוב אין מסחר. היו פעם, אבל החנויות נסגרו כי לא מדובר בחלק הסואן של העיר. בעודנו מסתובבים, אני קולט אור בוקע מחלון של חנות קטנה. אני מתעניין מסתכל ורואה מניקוריסטית יושבת בחנות יפייפיה, מאוד מושקעת ומעוצבת, ויש גם פינת קפה. אותה מניקוריסטית בדיוק טיפלה בלקוחה. מעבר לזה שזה מרגש לראות יזם קטן בחנות קטנה שמגשים חלום, זה תפס אותי. היא הייתה יכולה לעשות את זה מהבית. אבל לא - היא לקחה מעצבת, הקימה מקום והשקיעה במקום. פתאום הכה אותי שזה בעצם החלום שיש ליזמים - להקים בית קפה או את העסק שלי".
בתגובה, השיב ברק: "אז בעצם אנחנו הלקוחות שמסתובבים, מסתכלים על אור בוקע, ואנחנו בלופ. בכל פעם שנבוא זה די יניע את המערכת שאתה עומד מאחוריה, ואז ייבנו עוד קניונים ומרכזי מסחר".
"זה לא כזה פשוט", הודה חליף. "אם היינו בונים אך ורק על בעלי עסקים שיש להם חלום, רק להשכיר להם נכסים, ברור שזה לא יחזיק מים אם לא ייגשו לזה בצורה יותר מקצועית. היום זה יותר מורכב וצריך טיפול מקצועי ברמה מאוד גבוהה כדי שזה יצליח. קצת מושגים: בשוק הזה יש משכירה, שוכר והצרכן. על המשולש הזה, יושב העסק. הפיצוח הוא איך לגרום לכל הדבר הזה לעבוד. זה מרגש. כשהייתי בן 14, בן בכור, אבא שלי זרק אותי לתוך העולם הזה - חנות יוקרתית. הזמן הזה שבו הייתי מגיע אחרי בית הספ, ובחופשים בהם החזקתי את החנות, זה דחף אותי להתעסק בזה. אבי היה הורה מאפשר, הייתי מצטרף אליהם בסופ"ש. הייתי מתרגש מפתיחה של חנויות חדשות, והעציב אותי לראות חנות שנסגרת. זה סיקרן אותי. למה חנות אחת עובדת והשני נכשלת?".
ומה לגבי קניונים? "קניונים זה לא נדל"ן", טען בני, "אלא נקודת המפגש בין נדל"ן לקמעונאות. זו הנקודה שהכי מורכב בה, אבל גם יכולת ההשפעה שלי הכי גדולה. הקניון המתועד הראשון הוקם במאה העשירית באספהאן, משם הבזארים המפורסמים כשהגדול מביניהם באיסטנבול, ומשם למערב לארה"ב. הקניון הקלאסי סאות'דייל ב־1956, זה הקניון האמריקני הקלאסי הראשון. בישראל, חלק אומרים שהבשורה הגיעה מקניון איילון או מדיזנגוף סנטר, אבל התשובה היא הסנטר ב־1976".
עריכה: אחיה כהן ומיכל קדוש