כחלק מעבודה על קרקע נדל"נית, יש צורך בביסוס הקרקע על מנת לבנות בית או בניין. מה קורה מתחת לפני הקרקע של ישראל? בפרק ה־13 בפודקאסט 'מהנדסים בנייה' מבית קבוצת א.צ., אהוד לביא שוחח עם המהנדס מוטי יוגר, ויחד צללו השניים לעומקה של האדמה, תרתי משמע, והבינו מדוע אי אפשר לבנות בניין בלי להכיר את הסוד האמיתי של היסודות - הקרקע.
"יועץ הקרקע זה אחד המקצועות האחרונים שהצטרפו לתחום ההנדסה", פתח. "לפני כן היה רק מהנדס בניין. לפני זה היה אדריכל. יועץ הקרקע הצטרף כיוון שהתחום של הנדסת קרקע עוסק בקרקע שהיא לא חומר הומוגני או חומר שאתה יכול להזמין אותו בדרך כלל. היא משתנה ממקום למקום, וכל אזור בארץ הוא סיפור אחר לגמרי. פעם כשעוד לא היינו מפותחים מספיק, השיטות המקובלות היו ביסוס רדוד. היום כשאנו בודקים את היסודות של מבנים מלפני 50 שנה הם כמעט כולם ביססו בצורה הזאת. כשאתה מסתובב היום בתל אביב או בנתניה, רואים שהבנייה השתכללה, ואז נוצר גם צורך למקומות חניה. יש לנו פרויקטים של מגורים באיזור טבריה למשל, שלבסס אותם זה אתגר, אתה נמצא באיזור של גלישות. מאחורי כל יסוד בניין יש אתגר, במיוחד באתרי בנייה צפופים במרכזי ערים. למשל, לפעמים אנחנו צריכים לקדוח ממש לתוך שטח השכנים, ולא כל שכן מוכן לזה", צחק. .
מוטי יוגר הודה שהוא לא מפחד מבוץ, ולא רק במובן המטאפורי. "אני לא מפחד מאתגרים", הודה. "ישנו היום פרויקט שזה עתה הסתיים, באיזור תעשייה בית שמש. יש שם מרכז לוגיסטי שהתחיל לנוע במורד, כי הוא ישב על מורד והתחיל להיקרע, המבנה, הרצפה נקרעה עד כדי מצב שהיו שם איזה 30 ס"מ רווח, ובמקום בניין אחד, זה הפך להיות שני בניינים. במקרה כזה אתה מגלח את הבניין ובונה חדש, או מתחיל לשאול מה לעשות. אני לא יכול להגיד שבתחילת הדרך ידעתי איך זה ייגמר. הכנסנו מכונת קידוח של 30 טון לתוך המבנה, קדחנו כלונסאות דרך הרצפה, הזרקנו חומרים מתחתיה, ובסוף הצלחנו להחזיר את המקום לשימוש".