איריס קול

בן אדם לא שוכח שיש לו אור של ירח

רעות מתתיהו־ארגון שוחחה עם איריס קול על סדרת ההופעות 'ירח כפול' של אביב גפן • שיתפה: "הוא אהובי האמנותי, אני ילדת אור ירח"


השדרנית והכותבת רעות מתתיהו־ארגון שוחחה עם איריס קול בתוכניתה ב־103fm וסיפרה בהתרגשות על סדרת ההופעות של אביב גפן 'ירח כפול'. מתתיהו-ארגון נזכרה באביב גפן של ילדותה ודיברה על השפעתו התרבותית - וגם על הסינגל החדש של רוזליה, שמארחת את ביורק, ועל היכולת להפריד בין האמן ליצירה גם בעידן טעון פוליטית. 

תחילה פתחה מתתיהו-ארגון על הופעתיו של היוצר האהוב עליה: "אביב גפן אהובי. נכון, יש לי אהוב בבית, אבל אביב הוא אהובי האמנותי. הייתי בהופעה שלו במסגרת הסדרה 'ירח כפול', שבה הוא חוזר לאלבומים הישנים שלו ומבצע אותם מהתחלה ועד הסוף. הייתי בהופעה של 'השלישי' וגם ב'המכתב', זה היה מרגש מאוד".

בהמשך נזכרה רעות בתקופה שבה אביב גפן עיצב את רוח הנעורים של דור שלם בשנות ה־90: "אני ילדת אור ירח. אביב גפן היה אז קצת במחתרת, ספג ביקורות, עורר מחלוקות, אבל אחרי רצח רבין, עם יציאת האלבום 'המכתב', הוא הפך למאמי הלאומי. ילדי הנרות, זה היה הדור שלנו. הלכנו לכיכר, הדלקנו נרות, גם בבית הספר שלנו הרצפה כוסתה בנרות. זה היה רגע מכונן של כאב ודור שלם שהתבגר באותו לילה".

עוד דיברה על עוצמת השפעתו של גפן בשנותיו הראשונות ועל הסערות שסביבו: "האלבומים שקדמו ל'המכתב' היו פרובוקטיביים. חלק מהשירים נאסרו לשידור בתחנות רדיו, ולימור לבנת, שהייתה אז שרת החינוך, טענה שהם מעודדים התאבדות. השיר 'התאבדות' מהאלבום השלישי שלו היה ממש אסור להשמעה. ועדיין, הדור שלנו הלך איתו, כי הוא היה אמיתי. כשהוא פרץ לקונצנזוס אחרי רצח רבין, זה היה כאילו כולנו עברנו איתו התבגרות רגשית. בשבילי, זה היה פילטר להבנת המציאות".

"יש לו עומק ואינטליגנציה שלא רואים הרבה היום"

מתתיהו־ארגון נזכרה בכוח הרגשי שהיה למוזיקה של גפן על בני נוער בתקופתה: "אני זוכרת את עצמי בת 16, יושבת בחדר עם לב שבור, שומעת את אביב גפן. זה היה חלק מההתבגרות. מעבר לנוסטלגיה, אני באמת אוהבת את הכתיבה שלו, היא חכמה, רגישה ואמיצה. הוא דמות שנויה במחלוקת, אבל אני מאוד מעריכה אותו כאדם וכיוצר. יש לו עומק ואינטליגנציה שלא רואים הרבה היום".

לדבריה, המוזיקה של גפן מצליחה לעבור מדור לדור: "אני משמיעה לילדים שלי את אביב גפן, כמובן במה שמתאים לגילם. בהופעה ראיתי נערים ונערות בני 14-15 ששרים את כל המילים בעל פה. זה היה מרגש. ראיתי את אותה הזדהות שאנחנו הרגשנו בגיל 16, הוא עדיין נוגע באנשים".

רעות הסבירה כיצד סגנונו של גפן שיקף את המעבר בין עולמות מוזיקליים: האלבום 'יומן מסע', שיצא בתחילת שנות ה־2000, סימן את סוף שנות ה־90. המוזיקה השתנתה, ההיפ־הופ נכנס, הרוק הישן התחלף. גם אצל משינה וגם אצל גפן הרגשנו שזה סוף עידן של דור שלם. בעיניי 'יומן מסע' מסכם תקופה תרבותית שלמה".

"אני ילדת אור ירח, מכירה כל תו וכל מילה"

עוד התייחסה לשינוי שחל בגפן עם השנים: "אביב עבר טרנספורמציה, מהרוקר הבועט ההוא לאיש שמופיע בריאליטי. הוא הפך למיינסטרים. אני דווקא מחפשת את ההופעות הקטנות והישנות שלו, לפני שזה הפך לנשף רוק. אני ילדת אור ירח, מכירה כל תו וכל מילה".

לקראת סוף השיחה התייחסה רעות למחלוקות סביב אמנים בין־לאומיים שהתבטאו נגד ישראל על רקע השיר החדש של רוזליה שמארחת את ביורק: "המלחמה הסתיימה, ואפשר סוף־סוף לומר בקול, מותר לאהוב את המוזיקה של האמנים, גם אם אנחנו שונאים את הדעות שלהם. בהוליווד, רוב מי שיצאו נגד ישראל עשו קריירה בזכות יהודים, חברות תקליטים, במאים, מפיקים. ביורק, חוויאר ברדם, אחרים, הם יכולים לחשוב מה שהם רוצים. אני מנסה להפריד בין היצירה לאדם. אולי זה חוסר ידע, אולי טיפשות, אבל היצירה נשארת. ואני בוחרת להקשיב לה"

30/10/2025
אביב גפן
אביב גפן  |  צילום מרים אלסטר פלאש90
Paris