מיכל דליות

כיצד יש לטפל בהרטבת לילה?

ד"ר ברוך קושניר, מומחה לבעיות הרטבה, הסביר את כל מה שרציתם לדעת על התופעה


הרטבת לילה היא תופעה נפוצה בקרב ילדים: מצד אחד הילדים נגמלו מחיתולים כבר מזמן, מצד שני הם לא מצליחים לשלוט על הסוגרים שלהם במהלך הלילה. ד"ר ברוך קושניר, מומחה לבעיות הרטבה, התארח באולפן של מיכל דליות ב־103fm ושבר את קשר השתיקה סביב הנושא: למה זה קורה? מאיזה גיל מומלץ להתחיל לטפל? וכיצד ההרטבה עלולה להשפיע על הילד בעתיד?

"הרטבת לילה זה נושא מוכר וידוע, אבל אנשים שומרים עליו בסוד", סיפר ד"ר קושניר. "התופעה פוגעת בהרבה ילדים שהיו יכולים לקבל טיפול אם רק היו חושפים ומדברים על זה".

אז מה זה בעצם הרטבת לילה ולמה זה קורה? ד"ר קושניר הסביר: "ההרטבה זה מצב של השתנה ללא שליטה תוך כדי שינה. לילדים בני ארבע או אפילו שבע ומעלה, בורח שתן בזמן שהם ישנים והם לא שולטים בזה. לאותם ילדים יש בעיה במנגון האוטומטי- המנגנון לא תקין, וכך גם הרפלקסים שמפקחים על שלפוחית השתן".

על בעיית המנגון האוטומטי הוסיף: "בהרטבה יש אלמנט תורשתי, כלומר אם לאחד מההורים או לאחד מהדודים יש היסטוריה של הרטבת לילה, זו יכולה להיות הסיבה שהילד מרטיב גם כן. וגם, אחוזי הבנים שמרטיבים גבוה יותר מאחוז הבנות שמרטיבות".

אם כן, לפי דבריו של הדוקטור, תופעת ההרטבה היא בעיה פיזיולוגית ולא בעיה ריגשית של הילד או חינוך לקוי של ההורים, כך שניתן לטפל בבעיה: "מטרת הטיפול היא לתקן את המנגון האוטומטי".

יש פיתרון

כאמור, הורים לא מרבים לדבר על הבעיה ומסתירים אותה, אך קושניר מעדיף לשמור על אופטימיות: "עם השנים המודעות לנושא הולכת וגוברת וכך גם הנכונות לקבל טיפול. אפשר להגיע לטיפול דרך רופא המשפחה או דרך קופות החולים שתומכות מאוד וחלקן אף מממנות חלק מהעלות". 

על הטיפול עצמו הסביר הדוקטור: "טיפול ממוצע נמשך בין ארבעה לשישה חודשים, אבל זה משתנה מילד לילד. יש ילדים שיסיימו את הטיפול כעבור חודשיים ויש ילדים שייקח להם עשרה חודשים".

ומהו הגיל המתאים להתחיל את הטיפול בבעיה? "כאשר ילד עובר את גיל שנתיים וחצי או שלוש, והוא עדיין מרטיב בלילה, אפשר להתחיל את הטיפול. למרות זאת, רוב ההורים מגיעים אלינו רק כאשר הילד כבר בן 5. הבעיה הופכת למשהו שיחבל בדימוי העצמי ובביטחון של הילד", השיב קושניר.

לבסוף, הדגיש קושניר את החשיבות של הטיפול המוקדם בתופעה: "ככל שמטפלים בגיל יותר צעיר, כך מונעים מהאפשרות שהילד יסבול מההשלכות החברתיות והפסיכולוגיות של הנושא".

  

עריכה: מיכל דאבי

האמור באייטם זה מבטא את הדעה האישית של השדר/ת והוא אינו מובא כתחליף לקבלת ייעוץ פרטני מבעל מקצוע המתמחה בתחום, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה ושימוש שנעשים על בסיס התכנים המופיעים באייטם הינה באחריות המשתמש/ת בלבד.
02/03/2012

הצטרפו לערוץ הווטסאפ של 103fm


"ההרטבה תשפיע על הביטחון העצמי של הילד"
"ההרטבה תשפיע על הביטחון העצמי של הילד"  |  צילום אילוסטרציה: Ingram Image
Paris